Yazdır

DERS BİLGİLERİ
Ders KodDers AdT+U SaatYarıyılAKTS
HIT 428İLETİŞİM VE ELEŞTİREL DÜŞÜNCE3 + 07. Yarıyıl5

DERS TANIMI
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Dersin Amacı Günümüz medya düzeninde tüm iletişim çabasının etik beklentilere uygun ve rasyonel ikna edicilik temelinde şekillendiğini iddia etmek güçtür. İletişimin manipülatif yönü, kandırma, aldatma, dolandırıcılık ve dezenformasyon gibi kavramların alanda sıklıkla kullanılıyor olması eleştirel düşünmenin gerekliliğini de doğrulamaktadır. Bu gereklilikten hareketle dersin amacı, kişinin doğru ile yanlışı ayırt edebilmesi adına rasyonel zeminde ilerleyen bir iletişim tarzı ile çoğunlukla aldatıcı olan irrasyonel iletişim biçimleri arasında ayrım yapabilecek eleştirel beceriyi kazandırmaktır.
Ders İçeriği Retorik, retorik tuzaklar, argüman, geçerli argüman ve hatalı akıl yürütmeler, doğru-bilgi-inanç-değer kavramları, medya manipülasyonu, rasyonel ikna edicilik ve irrasyonel ikna edicilik.
Ders Ön Koşul HIT 303 İKNA EDİCİ İLETİŞİM
Ders Yan Koşul Dersin yan koşulu yok.
Öğretim Sistemi Yüz Yüze

DERS ÖĞRENME KAZANIMLARI
1Geçerli ve sağlam argümanlar ile hatalı akıl yürütmeleri tanıyabilme, irrasyonel ikna edici mesajı analiz edebilme yetisi kazanır.
2İletişimin manipülatif yönünü açıklayabilecek bilimsel bilgiyi edinir.
3Safsataların, retorik tuzakların, dezenformasyonun ve yalan haberlerin medyada ve iletişim mesleklerinde ne şekilde yer aldığını ve toplumu nasıl etkilediğini görür.
4Bir tartışmanın argümantasyon zemininde akılcı şekilde nasıl yürüteceğini bilir.

DERS ÖĞRENME KAZANIMININ PROGRAM YETERLİLİKLERİNE KATKISI
NoPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11PY 12PY 13PY 14PY 15
ÖK 0015 3    533     
ÖK 0025 3    533     
ÖK 003               
ÖK 004               
Ara Toplam10 6    1066     
Katkı302000032200000

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
EtkinlikSayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi(14 hafta/teorik+uygulama)14342
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)14228
Arasınavlar(hazırlık süresi dahil)13030
Yarıyıl Sonu Sınavı(hazırlık süresi dahil)13030
Toplam İş Yükü

Dersin AKTS Kredisi






130

5
DERS ŞUBELERİ
 Dönem seçiniz :   


 Ders DönemiŞube NoDersi Veren Öğretim Elemanı
Detay 2022-2023 Güz1OSMAN ÇALIŞKAN
Detay 2019-2020 Güz1OSMAN ÇALIŞKAN
Detay 2018-2019 Bahar1OSMAN ÇALIŞKAN


Yazdır

Ders Şube Detayları
Dersin Kodu Dersin Ad Saat (T+P) Şube No Öğretim Dili Şube Dönemi
HIT 428 İLETİŞİM VE ELEŞTİREL DÜŞÜNCE 3 + 0 1 Türkçe 2022-2023 Güz
Öğretim Elemanı  E-Posta  İç Hat  Ders Yeri Devam Zorunluluğu
Doç. Dr. OSMAN ÇALIŞKAN osmancaliskan@pau.edu.tr TUR A0407 Dersin Devam Yüzdesi : %80
Amaç Günümüz medya düzeninde tüm iletişim çabasının etik beklentilere uygun ve rasyonel ikna edicilik temelinde şekillendiğini iddia etmek güçtür. İletişimin manipülatif yönü, kandırma, aldatma, dolandırıcılık ve dezenformasyon gibi kavramların alanda sıklıkla kullanılıyor olması eleştirel düşünmenin gerekliliğini de doğrulamaktadır. Bu gereklilikten hareketle dersin amacı, kişinin doğru ile yanlışı ayırt edebilmesi adına rasyonel zeminde ilerleyen bir iletişim tarzı ile çoğunlukla aldatıcı olan irrasyonel iletişim biçimleri arasında ayrım yapabilecek eleştirel beceriyi kazandırmaktır.
İçerik Retorik, retorik tuzaklar, argüman, geçerli argüman ve hatalı akıl yürütmeler, doğru-bilgi-inanç-değer kavramları, medya manipülasyonu, rasyonel ikna edicilik ve irrasyonel ikna edicilik.
Haftalık Konu Başlıkları
HaftaKonular
1 Dil, İletişim Çalışmaları, Retorik ve Eleştirel düşünce
2 Eleştirel düşüncenin araçları olarak geçerli argümanlar, hatalı akıl yürütme ve safsata teknikleri tanıma
3 Doğru düşünme ve argümantasyon kapsamında doğru, bilgi, inanç ve değer kavramları
4 Doğru düşünceden sapma: Hatalı akıl yürütme ve safsatalar
5 Biçimsel safsatalar ve serbest safsatalara giriş. Medya ve iletişim sahasında görünümleri
6 Biçimsel safsatalar
7 Ara Sınav
8 Serbest Safsatalar: Adam Karalama Safsatası ve medyadaki görünümleri
9 Otoriteye Başvuru Safsatası. Medyaya yansıyan örnekler üzerinden bir inceleme
10 Çoğunluk İnancı ve Ortak tutum Safsatası. Medyaya yansıyan örnekler üzerinden bir inceleme
11 Mükemmeliyetçi ve Ahlak ile yasallığı birbirine karıştırmadan doğan safsatalar. Medyaya yansıyan örnekler üzerinden bir inceleme
12 Nedensel Safsatalar. Medyaya yansıyan örnekler üzerinden bir inceleme
13 Epistemik Safsatalar. Medyaya yansıyan örnekler üzerinden bir inceleme
14 Final
Materyaller
DosyaDosya AdıDosya DiliOrjinal Dosya AdıEklenme Tarihi
Dosya İndir Retorik, İkna, C. Perelman ve S. Toulmin'in Argümantasyon TeorisiTürkçeSEÇMEN TERCİHLERİNİN YÖNLENDİRİLMESİNDE ARGÜMANTASYON FAKTÖRÜ - Kopya.pdf19.10.2022 14:58:50
Kaynaklar
KaynaklarKaynak Dili
Bowell, T., & Kemp, G. (2018). Eleştirel Düşünme Klavuzu. (B. Tanrıseven, Çev.) Ankara: Tübitak Yayınları.Türkçe
Ruggiero, V. R. (2017). Eleştirel Düşünme İçin Bir Rehber. (Ç. Dedeoğlu, Çev.) İstanbul:Alfa.Türkçe
Baillargeon, N. (2017). Aklın ve Bilimin Işığında Ele ştirel Dü şünme Klavuzu. (İ. Yıldız,Çev.) Ankara: Dipnot.Türkçe
Eleştirel düşünmeye dair genel bir çerçeve için: Eleştirel Düşünme-Önce CAN Sonra CANAN-140.Bölüm https://www.youtube.com/watch?v=2UcyGKNclAM Türkçe
Ders Değerlendirme Sistemi
Değerlendirme YöntemiKatkı Yüzdesi (%)Değerlendirme Yöntemi Ad
Dönem Sonu Sınavı50Dönem Sonu Sınavı
Ara Sınav30Ara Sınav
Ödev20Ödev
T+U : Teorik + Pratik
PY: Program Yeterlilikleri
ÖK: Ders Öğrenme Kazanımları