Print

COURSE INFORMATION
Course CodeCourse TitleL+P HourSemesterECTS
SPA 521CURRENT ISSUES RELATED TO MOTOR DEVELOPMENT3 + 01st Semester7,5

COURSE DESCRIPTION
Course Level Master's Degree
Course Type Elective
Course Objective Motor gelişim ile ilgili güncel çalışmaların araştırılması, analiz edilmesi; araştırma konusu belirlenerek, araştırma yöntemlerinden faydalanılarak, bir araştırmanın yapılması, yapılan araştırmanın analiz edilerek, raporlaştırılması amaçlanmaktadır. 
Course Content • Motor gelişimde kullanılan testler ve ölçüm yöntemleri, • Motor gelişim ve çeşitli konular ile ilgili bilimsel çalışmaların araştırılması ve analiz edilmesi, • Motor gelişim ile ilgili güncel bir araştırma konusu belirlenmesi, • Belirlenen araştırma konusunda veri toplanarak, sonuçların raporlaştırılmasını içermektedir. 
Prerequisites No the prerequisite of lesson.
Corequisite No the corequisite of lesson.
Mode of Delivery Face to Face

COURSE LEARNING OUTCOMES
11. To make literature review related to motor development
22. To determine research subjects related to motor development
33. To measure and collect data according to determined motor development subject
44. To analyze the determined motor development subject’s collected data
55. To evaluate, discus and interpret the determined motor development subject’s results
66. To present the subject that is prepared according scientific techniques and methods.

COURSE'S CONTRIBUTION TO PROGRAM
PO 01PO 02PO 03PO 04PO 05PO 06PO 07PO 08PO 09
LO 001         
LO 002         
LO 003         
LO 004         
LO 005         
LO 006         
Sub Total         
Contribution000000000

ECTS ALLOCATED BASED ON STUDENT WORKLOAD BY THE COURSE DESCRIPTION
ActivitiesQuantityDuration (Hour)Total Work Load (Hour)
Course Duration (14 weeks/theoric+practical)14342
Hours for off-the-classroom study (Pre-study, practice)14228
Assignments5525
Mid-terms11010
Final examination11010
Presentation / Seminar Preparation13030
Report / Project14040
Educational Visit11010
Total Work Load

ECTS Credit of the Course






195

7,5
COURSE DETAILS
 Select Year   


 Course TermNoInstructors
Details 2023-2024 Spring1ÖZGÜR MÜLAZIMOĞLU BALLI
Details 2022-2023 Spring1ÖZGÜR MÜLAZIMOĞLU BALLI
Details 2020-2021 Fall1ÖZGÜR MÜLAZIMOĞLU BALLI
Details 2019-2020 Spring1ÖZGÜR MÜLAZIMOĞLU BALLI
Details 2015-2016 Spring1ÖZGÜR MÜLAZIMOĞLU BALLI


Print

Course Details
Course Code Course Title L+P Hour Course Code Language Of Instruction Course Semester
SPA 521 CURRENT ISSUES RELATED TO MOTOR DEVELOPMENT 3 + 0 1 Turkish 2023-2024 Spring
Course Coordinator  E-Mail  Phone Number  Course Location Attendance
Assoc. Prof. Dr. ÖZGÜR MÜLAZIMOĞLU BALLI omballi@pau.edu.tr SBF A0134 %70
Goals Motor gelişim ile ilgili güncel çalışmaların araştırılması, analiz edilmesi; araştırma konusu belirlenerek, araştırma yöntemlerinden faydalanılarak, bir araştırmanın yapılması, yapılan araştırmanın analiz edilerek, raporlaştırılması amaçlanmaktadır. 
Content • Motor gelişimde kullanılan testler ve ölçüm yöntemleri, • Motor gelişim ve çeşitli konular ile ilgili bilimsel çalışmaların araştırılması ve analiz edilmesi, • Motor gelişim ile ilgili güncel bir araştırma konusu belirlenmesi, • Belirlenen araştırma konusunda veri toplanarak, sonuçların raporlaştırılmasını içermektedir. 
Topics
WeeksTopics
1 Test and measurement methods used in motor development
2 Analyzing motor development studies in relation to infancy, childhood and early childhood periods.
3 Analyzing motor development studies in relation to physical and intellectual disebility.
4 Analyzing motor development studies in relation to sports and physical activity participation.
5 Analyzing motor development studies in relation to SES, cultural diffrences, child-parents educational levels, etc.
6 Analyzing motor development studies in relation to other physical parameters, pyschological and sociological concepts.
7 Determination of research topics related to motor developmen and measurement method.
8 Collecting data.
9 Collecting data.
10 Analaysing data.
11 Evaluation of results and writing the reports.
12 Evaluation of results and writing the reports.
13 Presentation of the reports.
14 Presentation of the reports.
Materials
Materials are not specified.
Resources
ResourcesResources Language
Malina RM, Bouchard C, Bar-Or O (2004) Growth, Maturation, and Physical Activity. 2nd edition, IL: Human Kinetics, USA.English
Gallahue, D.L. and Ozmun, J.G. 2006. Understanding motor development: Infants, children, adolescents, adults. 6th Ed. International Edition, McGraw-Hill Companies, 524 p., New York.English
Gallahue, D.L. and Ozmun, J.G. 2006. Motor Gelişimi Anlamak. (D. Sevimay Özer ve A. Aktop Çev. 2014) Nobel Yayınevi, Ankara. Türkçe
Haywood, K.M. and Getchell, N. 2005. Life span motor development. Fourth Edition, Human Kinetics, 326 p., USA.English
Payne, V.G. ve Isaacs, L.D. 2005. Human motor development: A life span approach. 5th ed., 497 p., McGraw-Hill. Boston.English
Adams, F.J. 2001. Ergenliği anlamak. (Çeviri B. Onur). İmge Kitabevi Yayınları, 393 s. Ankara.Türkçe
Atay, M. (2005). Çocukluk döneminde gelişim. Kök Yayıncılık, Ankara.Türkçe
Gander, J.M. and Gardiner, W.H. 2001. Çocuk ve ergen gelişimi. (Çeviri: B. Onur) 4. baskı. İmge Kitabevi Yayınları, 618 s. Ankara.Türkçe
Mengütay S. (1997). Okul Önccesi ve İlkokullarda hareket Gelişimi ve Spor. İstanbul.Türkçe
San Bayhan, P. ve Artan, İ. 2004. Çocuk gelişimi ve eğitimi. Morpa Kültür Yayınları Ltd. Ş., Asır Matbaası, 296 s., İstanbul. Türkçe
Yeşilyaprak, B. 2002. Gelişim ve öğrenme psikolojisi. Pegem A Yayıncılık, 286 s., Ankara.Türkçe
Santrock J.W. 1989. Life-span development – third edition. Wm.C. Brown Publishers, 627 p., Dubuque, Iowa. Türkçe
Gökmen, H., Karagül, T. ve Aşçı, F.H. 1995. Psikomotor gelişim. T.C. Başbakanlık GSGM, Eğitim Dairesi Başkanlığı, Gökçe Ofset, 95 s., Ankara.Türkçe
Magill, R. A. 2004. Motor learning: Concepts and applications. 7th ed. McGraw-Hill Co., 400 p., New York. English
Mengütay S. (1997). Okul Önccesi ve İlkokullarda hareket Gelişimi ve Spor. İstanbul.Türkçe
Sevimay, D. 1986. Okul öncesi çağı çocuklarının motor performanslarının incelenmesi. Bilim uzmanlığı tezi (basılmamış). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.Türkçe
Gabbord, C. P. (2014) Lifelong motor development. Sixth edition. New International Edition. Pearson Education Limited Publishers, 464 p., USA. English
Haywood, K.M., Roberton, M.A. and Getchell, N. 2012. Advanced Analysis of .Motor Development. Human Kinetics, 320 p., USA.English
Fairbrother, J.T. (2010) Fundamentals of Motor Behaviors. Human Kinetics, 184 p., USA.Türkçe
Course Assessment
Assesment MethodsPercentage (%)Assesment Methods Title
Final Exam50Final Exam
Midterm Exam50Midterm Exam
L+P: Lecture and Practice
PQ: Program Learning Outcomes
LO: Course Learning Outcomes