Print

COURSE INFORMATION
Course CodeCourse TitleL+P HourSemesterECTS
KAY 539MEDIA, POWER AND IDEOLOGY3 + 02nd Semester6

COURSE DESCRIPTION
Course Level Master's Degree
Course Type Elective
Course Objective It grasps of the ideological background of media; analyzes the relation of media with capital and political power, grasps of text resolution and making discourse analysis over newspaper’s texts.
Course Content Ideology, Reproduction, Discourse Analysis, Press and Media, Frankfurt School
Prerequisites No the prerequisite of lesson.
Corequisite No the corequisite of lesson.
Mode of Delivery Face to Face

COURSE LEARNING OUTCOMES
1Define the different meanings of ideology and grasps of the arise, goals and impacts of ideology.
2Grasp of the property of being fourth power of mass communications.
3Distinguish critically the process of transformation of mass communications/press to media.
4Evaluate critically the media’s ways of editing and transferring ideology.
5Comment the renewals that are occurred due to development of New Right idea and process of globalization in the relation of media with capital and political power.

COURSE'S CONTRIBUTION TO PROGRAM
PO 01PO 02PO 03PO 04PO 05PO 06PO 07PO 08PO 09PO 10PO 11PO 12
LO 001555555555555
LO 002555555555555
LO 003555555555555
LO 004144111111141
LO 005511555555111
Sub Total212020212121212121172017
Contribution444444444343

ECTS ALLOCATED BASED ON STUDENT WORKLOAD BY THE COURSE DESCRIPTION
ActivitiesQuantityDuration (Hour)Total Work Load (Hour)
Course Duration (14 weeks/theoric+practical)14342
Hours for off-the-classroom study (Pre-study, practice)14342
Mid-terms14040
Final examination13232
Total Work Load

ECTS Credit of the Course






156

6
COURSE DETAILS
 Select Year   


 Course TermNoInstructors
Details 2014-2015 Fall1İSMET PARLAK
Details 2012-2013 Fall1İSMET PARLAK
Details 2011-2012 Fall1İSMET PARLAK


Print

Course Details
Course Code Course Title L+P Hour Course Code Language Of Instruction Course Semester
KAY 539 MEDIA, POWER AND IDEOLOGY 3 + 0 1 Turkish 2014-2015 Fall
Course Coordinator  E-Mail  Phone Number  Course Location Attendance
Prof. Dr. İSMET PARLAK iparlak@pau.edu.tr Course location is not specified. %80
Goals It grasps of the ideological background of media; analyzes the relation of media with capital and political power, grasps of text resolution and making discourse analysis over newspaper’s texts.
Content Ideology, Reproduction, Discourse Analysis, Press and Media, Frankfurt School
Topics
WeeksTopics
1 Introduction
2 From the traditional communication to mass communication
3 Conversion from the Press to media
4 Capital and the media
5 Status of new media in Turkey
6 the relations between media and ideology-1
7 the relations between media and ideology-2
8 Ideology, language, discourse and meaning relationship
9 Reality and construction of reality in the media-1
10 Reality and construction of reality in the media-1
11 Ideological structures in the newspaper discourse
12 Media and hate speech
13 Presentations
14 Presentations
Materials
Materials are not specified.
Resources
ResourcesResources Language
Serpil ÜŞÜR, İdeolojinin Serüveni: Yanlış Bilinç ve Hegemonyadan Söyleme, Ankara: İmge Kitabevi, 1997Türkçe
Louis ALTHUSSER, İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, (Çev.Y.Alp ve M. Özışık), İstanbul: İletişim Yayınları, 2. Baskı, 1989Türkçe
İsmet PARLAK, Medyada Gerçekliğin İnşası: Türk Medya Söylemine Eleştirel Bir Bakış, Çizgi Kitabevi, 2009 Türkçe
Aydın UĞUR, Kültür Kıtası Atlası, YKY, İstanbul, 2002Türkçe
Raşit KAYA, İktidar Yumağı: Medya Sermaye Devlet, İmge Yayınları, 2009Türkçe
Semiramis Yağcıoğlu (2002), 1990 Sonrası Laik Anti-Laik Çatışmasında Farklı Söylemler: Disiplinlerarası Bir Yaklaşım, Dokuz Eylül Yayınları, İzmirTürkçe
Şermin Tekinalp (2008), “Postmodernist Dördüncü Kuvvet: Köşe Yazarları”, İ.Ü. İletişim Fakültesi Dergisi (31), 119-130.Türkçe
Raşit KAYA (1998), “Siyaset Demokrasi ve Medya”, Atatürkçülük ve Modern Türkiye, ss:251-256Türkçe
T.van Dijk (2003), “Söylem ve İdeoloji: Çok Anlamlı Bir Yaklaşım”, s:13-112 (içinde: B.Çoban-Z.Özarslan, Söylem ve İdeoloji)Türkçe
Serpil ÜŞÜR, İdeolojinin Serüveni: Yanlış Bilinç ve Hegemonyadan Söyleme, Ankara: İmge Kitabevi, 1997Türkçe
Louis ALTHUSSER, İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, (Çev.Y.Alp ve M. Özışık), İstanbul: İletişim Yayınları, 2. Baskı, 1989Türkçe
İsmet PARLAK, Medyada Gerçekliğin İnşası: Türk Medya Söylemine Eleştirel Bir Bakış, Çizgi Kitabevi, 2009 Türkçe
Aydın UĞUR, Kültür Kıtası Atlası, YKY, İstanbul, 2002Türkçe
Raşit KAYA, İktidar Yumağı: Medya Sermaye Devlet, İmge Yayınları, 2009Türkçe
Semiramis Yağcıoğlu (2002), 1990 Sonrası Laik Anti-Laik Çatışmasında Farklı Söylemler: Disiplinlerarası Bir Yaklaşım, Dokuz Eylül Yayınları, İzmirTürkçe
Şermin Tekinalp (2008), “Postmodernist Dördüncü Kuvvet: Köşe Yazarları”, İ.Ü. İletişim Fakültesi Dergisi (31), 119-130.Türkçe
Raşit KAYA (1998), “Siyaset Demokrasi ve Medya”, Atatürkçülük ve Modern Türkiye, ss:251-256Türkçe
T.van Dijk (2003), “Söylem ve İdeoloji: Çok Anlamlı Bir Yaklaşım”, s:13-112 (içinde: B.Çoban-Z.Özarslan, Söylem ve İdeoloji)Türkçe
İsmet PARLAK, Medya Aracılığıyla Siyasal Sınırlar Üretmek: Köşe Yazılarında CHP-AKP Karşıtlığının İnşası, Dora Yayıncılık, 2014Türkçe
Mahmut Çınar (ed.), Medya ve Nefret Söylemi, Hrant Dink Vakfı Yayınları, 2013Türkçe
Course Assessment
Assesment MethodsPercentage (%)Assesment Methods Title
Final Exam50Final Exam
Midterm Exam50Midterm Exam
L+P: Lecture and Practice
PQ: Program Learning Outcomes
LO: Course Learning Outcomes