Yazdır

DERS BİLGİLERİ
Ders KodDers AdT+U SaatYarıyılAKTS
MIM 318KULLANICI ODAKLI İÇ MEKAN TASARIMI2 + 26. Yarıyıl4

DERS TANIMI
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Dersin Amacı Kullanıcı odaklı mekânsal tasarım (spatial design) yaklaşımları ile, öğrencilerin -özellikle ticari- mekanlar tasarlamasını sağlamak. Mimarlık öğrencilerini kullanıcı odaklı tasarım yaklaşımları ile tanıştırmak ve bu yaklaşımlarda kullanılan metotları öğrencilere öğretmek. Bu metotları yaparak öğrenmelerini sağlamak için ders kapsamında iç mimari tasarım projeleri vermek. Özellikle ticari amaçla tasarlanan ya da kamusal mekanların kullanıcı odaklı olması için gerekli özellikleri öğrencilere göstermek. Bu dersin amacı olarak sıralanabilir.
Ders İçeriği Teknolojik gelişmeler (endüstriyelleşen üretim, dijitalleşen akıllı mekanlar gibi), inşaat sektöründeki rekabet ve kullanıcıların farklılaşan istekleri mekan tasarımcılarını kullanıcı odaklı yaklaşıma yöneltmektedir diyebiliriz. Bu derste genel olarak bu gelişmeler öğrencilere tanıtıldıktan sonra, iç mekan tasarımına katkı sağlayabilecek kullanıcı odaklı tasarım yaklaşımları öğrencilere tanıtılacaktır. Kullanıcı deneyimi tasarımı (UX design) kavramı, hizmet tasarımı, ürün tasarımı gibi disiplinler öğrencilere tanıtılarak bu disiplinlerin oluşmasını sağlayan yaklaşımlar ile mekan tasarımının kesiştiği noktalar öğrencilere gösterilecektir. Öğrencilerden özel sektöre ya da kamu sektörüne ait bir hizmetin mekanını tasarlaması istenecek ve bu mekan tasarlanırken, öğrencilerin kullanıcı odaklı tasarım yaklaşımlarını ve onlara ait metotları kullanmaları istenecektir. Öğrenciler ilk olarak mekanda gerçekleşen hizmeti tanıyacak, bu hizmeti kullanan kullanıcıları tanımlayacak ve bu kullanıcıları odaklarına alarak mekan tasarımlarını gerçekleştireceklerdir. Tasarladıkları bu mekanların farklı temas noktalarını prototiplere dönüştürerek, potansiyel kullanıcılar ile test edeceklerdir.
Ders Ön Koşul MIM 307 MİMARİ TASARIM III
Ders Yan Koşul Dersin yan koşulu yok.
Öğretim Sistemi Yüz Yüze

DERS ÖĞRENME KAZANIMLARI
1Kullanıcı odaklı tasarım yaklaşımları hakkında farkındalık kazandırma
3Dokunulabilir objeler dışında deneyimler, hizmetler gibi dokunulamaz objelerin de tasarlanabileceğini gösterme
2Ticari ya da kamusal mekanlar hakkında bilgilerini geliştirme
4Metotlar ve tasarım süreci sayesinde kullanıcı ve insan odaklı bir anlayış geliştirme.

DERS ÖĞRENME KAZANIMININ PROGRAM YETERLİLİKLERİNE KATKISI
NoPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11PY 12
ÖK 001            
ÖK 002            
ÖK 003            
ÖK 004            
Ara Toplam            
Katkı000000000000

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
EtkinlikSayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi(14 hafta/teorik+uygulama)14456
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)14114
Ödevler6212
Yarıyıl Sonu Sınavı(hazırlık süresi dahil)144
Arasınav144
İnternette Tarama/ Kütüphane Çalışması14114
Toplam İş Yükü

Dersin AKTS Kredisi






104

4
DERS ŞUBELERİ
 Dönem seçiniz :   


 Ders DönemiŞube NoDersi Veren Öğretim Elemanı
Detay 2022-2023 Güz1SANİYE FIŞGIN KORKMAZ
Detay 2021-2022 Bahar1SANİYE FIŞGIN KORKMAZ


Yazdır

Ders Şube Detayları
Dersin Kodu Dersin Ad Saat (T+P) Şube No Öğretim Dili Şube Dönemi
MIM 318 KULLANICI ODAKLI İÇ MEKAN TASARIMI 2 + 2 1 Türkçe 2022-2023 Güz
Öğretim Elemanı  E-Posta  İç Hat  Ders Yeri Devam Zorunluluğu
Dr. Öğr. Üyesi SANİYE FIŞGIN KORKMAZ sfisgin@pau.edu.tr ÖİDB B0104 Dersin Devam Yüzdesi : %90 (Uygulamalı teorik derslerde devam sağlayan öğrenci tekrar aynı dersi aldığında devam koşulu aranır.)
Amaç Kullanıcı odaklı mekânsal tasarım (spatial design) yaklaşımları ile, öğrencilerin -özellikle ticari- mekanlar tasarlamasını sağlamak. Mimarlık öğrencilerini kullanıcı odaklı tasarım yaklaşımları ile tanıştırmak ve bu yaklaşımlarda kullanılan metotları öğrencilere öğretmek. Bu metotları yaparak öğrenmelerini sağlamak için ders kapsamında iç mimari tasarım projeleri vermek. Özellikle ticari amaçla tasarlanan ya da kamusal mekanların kullanıcı odaklı olması için gerekli özellikleri öğrencilere göstermek. Bu dersin amacı olarak sıralanabilir.
İçerik Teknolojik gelişmeler (endüstriyelleşen üretim, dijitalleşen akıllı mekanlar gibi), inşaat sektöründeki rekabet ve kullanıcıların farklılaşan istekleri mekan tasarımcılarını kullanıcı odaklı yaklaşıma yöneltmektedir diyebiliriz. Bu derste genel olarak bu gelişmeler öğrencilere tanıtıldıktan sonra, iç mekan tasarımına katkı sağlayabilecek kullanıcı odaklı tasarım yaklaşımları öğrencilere tanıtılacaktır. Kullanıcı deneyimi tasarımı (UX design) kavramı, hizmet tasarımı, ürün tasarımı gibi disiplinler öğrencilere tanıtılarak bu disiplinlerin oluşmasını sağlayan yaklaşımlar ile mekan tasarımının kesiştiği noktalar öğrencilere gösterilecektir. Öğrencilerden özel sektöre ya da kamu sektörüne ait bir hizmetin mekanını tasarlaması istenecek ve bu mekan tasarlanırken, öğrencilerin kullanıcı odaklı tasarım yaklaşımlarını ve onlara ait metotları kullanmaları istenecektir. Öğrenciler ilk olarak mekanda gerçekleşen hizmeti tanıyacak, bu hizmeti kullanan kullanıcıları tanımlayacak ve bu kullanıcıları odaklarına alarak mekan tasarımlarını gerçekleştireceklerdir. Tasarladıkları bu mekanların farklı temas noktalarını prototiplere dönüştürerek, potansiyel kullanıcılar ile test edeceklerdir.
Haftalık Konu Başlıkları
HaftaKonular
1 Dersin içeriği ve işleyişi ile ilgili bilgi verilmesi, derse giriş
2 Mimarlık disiplini ve kullanıcı odaklı tasarım yaklaşımları arasındaki ilişkiyi inceleyen bir sunum yapılması, mimarlık öğrencilerinin kullanıcı yaklaşımlarının sorgulanması
3 Deneyim tasarımı disiplininin (UX design) öğrencilere tanıtılması ve öğrencilerin bu disiplini mekan tasarımı bağlamında düşünmesinin sağlanması
4 Ürün tasarımı, endüstriyel tasarım disiplinlerinin tanıtılması, süreçleri ve metotları hakkında öğrencilere bilgiler verilmesi
5 Hizmet tasarımı disiplininin tanıtılması
6 Öğrencilere final projelerinin tanıtılması, farklı ticari mekanların öğrencilere proje konusu olarak dağıtılması Hizmetleri daha iyi anlamayı sağlayan metotlar hakkında öğrencilere sunum yapılması
7 Öğrencilerin, ödevleri kapsamında araştırmaları gereken hizmetleri bir önceki derste öğrendikleri metotlar yardımı ile sunması Kullanıcıları daha kolay anlamalarını sağlayacak tasarım metotlarının öğrencilere tanıtılması
8 Ara sınav
9 Öğrencilere tasarım fikirleri geliştirmede ve seçmede yol gösterecek süreçlerin ve metotların tanıtılması
10 Öğrencilerin ödevleri kapsamında geliştirdikleri mekan konseptlerinin incelenmesi
11 Öğrencilerin mekan konseptleri bağlamında geliştirdikleri eskiz çizimlerin incelenmesi
12 Öğrencilerin mekan konseptleri bağlamında geliştirdikleri prototiplerin ve bu prototiplerin potansiyel kullanıcı testlerinin incelenmesi
13 Öğrencilerin final sunumlarını gerçekleştirmesi
14 Genel değerlendirme
Materyaller
Materyal belirtilmemiştir.
Kaynaklar
Ders Değerlendirme Sistemi
Değerlendirme YöntemiKatkı Yüzdesi (%)Değerlendirme Yöntemi Ad
Dönem Sonu Sınavı50Dönem Sonu Sınavı
Ara Sınav30Ara Sınav
Ödev20Ödev
T+U : Teorik + Pratik
PY: Program Yeterlilikleri
ÖK: Ders Öğrenme Kazanımları