Yazdır

DERS BİLGİLERİ
Ders KodDers AdT+U SaatYarıyılAKTS
GENG 104MİNERALOJİ2 + 22. Yarıyıl 

DERS TANIMI
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Dersin Amacı Minerallerin temel sınıflamalarını göstermek, jeolojik ortamlarda mineral davranışlarını anlayabilmek için mineral kimyasının temel bilgilerini öğretmek, morfolojik kristalografinin ön bilgilerini vermek, kayaç oluşturan önemli minerallerin ve bazı ekonomik minerallerin jeolojik ortamlardaki temel rollerini göstermek .
Ders İçeriği Mineralojiye Giriş / minerallerin fiziksel özellikleri, Mineral kimyasına giriş, minerallerde kimyasal bağlar, kristal yapısının kontrolü, polimorfizm, mineral sınıflama sistemleri, kristal büyümesi-büyüme ikizi, rekristalizasyon, kusma ve psödomorfizm, Minerallerin tanımlanması ve sınıflaması .
Ders Ön Koşul Dersin ön koşulu yok.
Ders Yan Koşul Dersin yan koşulu yok.
Öğretim Sistemi Yüz Yüze

DERS ÖĞRENME KAZANIMLARI
1Minerallerin ve yapısal özelliklerinin tanınması, bir arada bulunma ilişkilerinin öğrenilmesi ve petrografi derslerine temel oluşturulması

DERS ÖĞRENME KAZANIMININ PROGRAM YETERLİLİKLERİNE KATKISI
NoPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11PY 12PY 13PY 14PY 15PY 16PY 17PY 18PY 19PY 20
ÖK 001     3   454      3 
Ara Toplam     3   454      3 
Katkı00000300045400000030

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
EtkinlikSayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi(14 hafta/teorik+uygulama)14456
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)14114
Arasınavlar(hazırlık süresi dahil)11010
Laboratuar14228
Yarıyıl Sonu Sınavı(hazırlık süresi dahil)12222
Toplam İş Yükü

Dersin AKTS Kredisi






130

DERS ŞUBELERİ
 Dönem seçiniz :   


 Ders DönemiŞube NoDersi Veren Öğretim Elemanı
Detay 2020-2021 Bahar1BARIŞ SEMİZ
Detay 2019-2020 Bahar1BARIŞ SEMİZ
Detay 2018-2019 Bahar1TAMER KORALAY
Detay 2017-2018 Bahar1BARIŞ SEMİZ
Detay 2016-2017 Bahar1BARIŞ SEMİZ
Detay 2015-2016 Bahar1BARIŞ SEMİZ
Detay 2014-2015 Bahar1BARIŞ SEMİZ
Detay 2013-2014 Bahar3ÖMER BOZKAYA
Detay 2013-2014 Bahar4TAMER KORALAY
Detay 2012-2013 Yaz1TAMER KORALAY
Detay 2012-2013 Yaz1TAMER KORALAY
Detay 2012-2013 Yaz1TAMER KORALAY
Detay 2012-2013 Bahar3ÖMER BOZKAYA
Detay 2012-2013 Bahar4TAMER KORALAY
Detay 2011-2012 Bahar3YAHYA ÖZPINAR
Detay 2011-2012 Bahar4TAMER KORALAY
Detay 2010-2011 Yaz1TAMER KORALAY
Detay 2010-2011 Bahar2YAHYA ÖZPINAR


Yazdır

Ders Şube Detayları
Dersin Kodu Dersin Ad Saat (T+P) Şube No Öğretim Dili Şube Dönemi
GENG 104 MİNERALOJİ 2 + 2 1 Türkçe 2020-2021 Bahar
Öğretim Elemanı  E-Posta  İç Hat  Ders Yeri Devam Zorunluluğu
Doç. Dr. BARIŞ SEMİZ bsemiz@pau.edu.tr MUH B0020 MUH B0023 Dersin Devam Yüzdesi : %70
Amaç Minerallerin temel sınıflamalarını göstermek, jeolojik ortamlarda mineral davranışlarını anlayabilmek için mineral kimyasının temel bilgilerini öğretmek, morfolojik kristalografinin ön bilgilerini vermek, kayaç oluşturan önemli minerallerin ve bazı ekonomik minerallerin jeolojik ortamlardaki temel rollerini göstermek .
İçerik Mineralojiye Giriş / minerallerin fiziksel özellikleri, Mineral kimyasına giriş, minerallerde kimyasal bağlar, kristal yapısının kontrolü, polimorfizm, mineral sınıflama sistemleri, kristal büyümesi-büyüme ikizi, rekristalizasyon, kusma ve psödomorfizm, Minerallerin tanımlanması ve sınıflaması .
Haftalık Konu Başlıkları
HaftaKonular
1 Mineraloji Nedir? Mineralojinin Tarihçesi
2 Mineral, kristal ve amorf kavramları, Kristalleşme, Kristal oluşumu ve büyümesi, Kristal açıları Kristallerde Simetri
3 kristalografik eksenler Kristal sistemleri Kristal yüzeyleri Kristal yüzey indisleme uygulaması
4 Kristal morfolojisi Kristal Zonları Kristallerde Müşterek büyümeler (İkizlenme)
5 Kristalkimya: Kristal kafesin yapısal unsurları, Koordinasyon kafesleri, Kimyasal bağlar, Polimorfi ve izomorfi, Kristal kafeste örgü hataları
6 Kristalfizik: Kristallerde skaler (yoğunluk, özgül ısınma) ve vektöriyel (sertlik, dilimlenme, elastik ve plastik deformasyon, termik özellikler, manyetik özellikler, elektriksel özellikler
7 Renk ozellikleri Parlaklık Işık Yayma Özellikleri Kristal Şekli ve Kristallenme Tabiatı Kristal Agregatları Minerallere Asit etkisi
8 Kristaloptiğe giriş, Işığın doğası, Polarizan Mikroskop (işlevi, parçaları, ince kesit), İzotrop ve Anizotrop ortamlar, Işığın izotrop ve anizotrop ortamlardaki davranışı Tek Nikolde İncelenen Özellikler, Opak – şeffaf mineral ayrımı, renk ve pleokroizma, şekil (form) ve biçim (habit), alterasyon, dilinim, bölünme, çatlak, optik engebe (röliyef), Becke çizgisi yöntemiyle bağıl kırılma indisi tayini İzotrop - anizotrop ayrımı, çift kırma ve tayini, sönme ve sönme türleri, Uzanım işareti
9 Minerallerin mikroskop özellikleri Kayaç oluşturan mineraller
10 Silikat mineralleri Nabit elementler Sülfürler
11 Oksitler, Hidroksitler, Tuzlar, Karbonatlar Nitratlar, Boratlar ve sülfatlar
12 Kristallografi Uygulaması Fiziksel Özellikler Uygulaması
13 Fiziksel Özellikler Uygulaması Kayaç oluşturan mineraller
14 Silikatler ve Silikatsızlar: Nabit elementler, Sülfürler, Oksitler, Hidroksitler, Halidler, Karbonatlar, Sülfatlar uygulaması
Materyaller
Materyal belirtilmemiştir.
Kaynaklar
KaynaklarKaynak Dili
Işık Kumbasar, Atilla Akyol, 1993. Mineraloji. İTÜ yayınlarıTürkçe
Bektaş Uz, Mineraller (Kristtalografi-Mineraloji). Birsen yayınevi.Türkçe
Muazzez Çelik, Necati Karakaya, 1998. Sistematik Mineraloji.Türkçe
Özcan Dora, Mineraloji. DEU yayınları.Türkçe
Yavuz Erkan, Kayaç Oluşturan önemli minerallerin mikroskopta incelenmeleri. JMO yayınları.Türkçe
Gonca Gençalioğlu Kuşcu, Magmatik Kayaç Dokuları Atlası, JMO yayınlarıTürkçe
MacKenzie,W.S. Adams, A.E. A colour atlas of Rocks and Minerals in Thin section. Manson PublishingEnglish
MacKenzie, W.S., Guitford, C., Atlas of rock-forming minerals in thin section.English
MacKenzie, Donaldson,C.H., Guilford, C., Atlas of igenous rocks and their textures.English
Dexter Perkins, Mineralogy.English
Yahya Özpınar, Mineraloji ve Optik Mineraloji Ders Notları.Türkçe
Ömer Bozkaya, Mineraloji Ders Notları.Türkçe
Ders Değerlendirme Sistemi
Değerlendirme YöntemiKatkı Yüzdesi (%)Değerlendirme Yöntemi Ad
Dönem Sonu Sınavı40Dönem Sonu Sınavı
Ara Sınav40Ara Sınav
Ödev20Ödev
T+U : Teorik + Pratik
PY: Program Yeterlilikleri
ÖK: Ders Öğrenme Kazanımları