Yazdır

DERS BİLGİLERİ
Ders KodDers AdT+U SaatYarıyılAKTS
OZEO 2002DİL VE İLETİŞİM BECERİLERİNİN DESTEKLENMESİ3 + 04. Yarıyıl4

DERS TANIMI
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Dersin Amacı Bu ders, öğretmen adaylarına özel gereksinimli bireylerin dil, iletişim ve konuşma becerilerini desteklemeye yönelik yaklaşım ve yöntemlerin kazandırılmasını amaçlamaktadır.
Ders İçeriği İletişimin tanımı, dilin tanımı, dil edinim kuramları, dil, iletişim ve konuşma kavramlarının ve gelişiminin açıklanması; özel eğitim ihtiyacı olan çocuklarda görülen temel dil, iletişim ve konuşma özellikleri ve sorunları; dil, iletişim ve konuşma sorunlarının değerlendirilmesi; dilin bileşenlerine göre amaçların belirlenmesi; iletişim becerisi kazandırmada kullanılan doğal ve yapılandırılmış bilimsel dayanaklı/ etkili yöntemler; iletişim becerilerinin geliştirilmesiyle ilgili aile rehberliği.
Ders Ön Koşul Dersin ön koşulu yok.
Ders Yan Koşul Dersin yan koşulu yok.
Öğretim Sistemi Yüz Yüze

DERS ÖĞRENME KAZANIMLARI
1İletişim, dil ve konuşmayı tanımlar.
2Dil edinimine ilişkin kuramları açıklar.
3İletişim, dil ve konuşmanın tipik gelişimini açıklar.
4İletişim, dil ve konuşmada görülen sorunları betimler.
5İletişim, dil ve konuşma alanlarının değerlendirilmesini açıklar.
6Özel gereksinimli bireyler için iletişim, dil ve konuşmaya ilişkin amaç belirler.
7İletişim, dil ve konuşma becerilerinin kazandırılmasında kullanılan doğal ve yapılandırılmış bilimsel dayanaklı/etkili yöntemleri açıklar.
8İletişim becerilerinin geliştirilmesinde aile rehberliği çalışmalarını açıklar.

DERS ÖĞRENME KAZANIMININ PROGRAM YETERLİLİKLERİNE KATKISI
NoPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11PY 12PY 13PY 14
ÖK 001              
ÖK 002              
ÖK 003              
ÖK 004              
ÖK 005              
ÖK 006              
ÖK 007              
ÖK 008              
Ara Toplam              
Katkı00000000000000

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
EtkinlikSayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi(14 hafta/teorik+uygulama)14342
Ödevler188
Arasınavlar(hazırlık süresi dahil)12424
Yarıyıl Sonu Sınavı(hazırlık süresi dahil)13030
Toplam İş Yükü

Dersin AKTS Kredisi






104

4
DERS ŞUBELERİ
 Dönem seçiniz :   


 Ders DönemiŞube NoDersi Veren Öğretim Elemanı
Detay 2023-2024 Bahar1ÇİĞDEM TIKIROĞLU
Detay 2022-2023 Bahar1ÇİĞDEM TIKIROĞLU
Detay 2021-2022 Bahar1ÇİĞDEM TIKIROĞLU
Detay 2020-2021 Bahar1ÇİĞDEM TIKIROĞLU
Detay 2019-2020 Bahar1ÇİĞDEM TIKIROĞLU


Yazdır

Ders Şube Detayları
Dersin Kodu Dersin Ad Saat (T+P) Şube No Öğretim Dili Şube Dönemi
OZEO 2002 DİL VE İLETİŞİM BECERİLERİNİN DESTEKLENMESİ 3 + 0 1 Türkçe 2023-2024 Bahar
Öğretim Elemanı  E-Posta  İç Hat  Ders Yeri Devam Zorunluluğu
Dr. Öğr. Üyesi ÇİĞDEM TIKIROĞLU ccuruk@pau.edu.tr EGT A0232-09 Dersin Devam Yüzdesi : %70
Amaç Bu ders, öğretmen adaylarına özel gereksinimli bireylerin dil, iletişim ve konuşma becerilerini desteklemeye yönelik yaklaşım ve yöntemlerin kazandırılmasını amaçlamaktadır.
İçerik İletişimin tanımı, dilin tanımı, dil edinim kuramları, dil, iletişim ve konuşma kavramlarının ve gelişiminin açıklanması; özel eğitim ihtiyacı olan çocuklarda görülen temel dil, iletişim ve konuşma özellikleri ve sorunları; dil, iletişim ve konuşma sorunlarının değerlendirilmesi; dilin bileşenlerine göre amaçların belirlenmesi; iletişim becerisi kazandırmada kullanılan doğal ve yapılandırılmış bilimsel dayanaklı/ etkili yöntemler; iletişim becerilerinin geliştirilmesiyle ilgili aile rehberliği.
Haftalık Konu Başlıkları
HaftaKonular
1 Ders sürecine ilişkin açıklamalar, İletişim, konuşma ve dil ile ilgili temel kavramlar
2 İletişim bozukları
3 Dil, iletişim ve konuşma kavramlarının ve gelişiminin açıklanması, Söz öncesi dil gelişimi
4 Dil, iletişim ve konuşma kavramlarının ve gelişiminin açıklanması, İletişim ve dil gelişimi
5 Zihinsel yetersizliği olan çocuklarda görülen temel dil, iletişim ve konuşma özellikleri ve sorunları
6 Otizm Spektrum Bozukluğu olan çocuklarda görülen temel dil, iletişim ve konuşma özellikleri ve sorunları
7 İşitme yetersizliği olan çocuklarda görülen temel dil, iletişim ve konuşma özellikleri ve sorunları
8 Öğrenme güçlüğü olan çocuklarda görülen temel dil, iletişim ve konuşma özellikleri ve sorunları
9 Dil, iletişim ve konuşma sorunlarının değerlendirilmesi, dilin bileşenlerine göre amaçların belirlenmesi.
10 İletişim becerilerini kazandırmada kullanılan doğal ve yapılandırılmış bilimsel dayanaklı/etkili yöntemler
11 İletişim becerilerini kazandırmada kullanılan doğal ve yapılandırılmış bilimsel dayanaklı/etkili yöntemler
12 Replikli Öğretim
13 Alternatif ve Destekleyici İletişim Sistemleri
14 İletişim becerilerinin geliştirilmesiyle ilgili aile rehberliği
Materyaller
Materyal belirtilmemiştir.
Kaynaklar
KaynaklarKaynak Dili
Acarlar, F. ve Diken, Ö. (2019). Yetersizliği olan bireylerin dil ve iletişim becerilerinin desteklenmesi. Pegem Akademi.Türkçe
Diken, İ. H. (2018). Erken çocukluk döneminde dil becerilerini geliştirme. Eğiten Kitap.Türkçe
Aksu, A., Acarlar, F., Küntay, A., Maviş, İ., Sofu, H., Topbaş, S., Turan, F. ve Aktürk-Arı, B. (2019). Türkçe iletişim gelişimi envanteri el kitabı. Detay Yayıncılık. Türkçe
Downing, J. E., Hanreddy, A. and Peckham-Hardin, K. D. (2018). Teaching communication skills to students with severe disabilities. Ağır yetersizliği olan öğrencilere iletişim becerilerinin öğretimi. (Çev. Ed.: M. Melekoğlu). Nobel Yayıncılık.Türkçe
Ege, P. (2006). Farklı engel gruplarının iletişim özellikleri ve öğretmenlere öneriler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 7(2), 1-23.Türkçe
Lynch-Barbera, M. & Rasmussen, T. (2017). Sözel davranış yaklaşımı. (Ed. B. Birkan). Agora Kitaplığı. Türkçe
Odluyurt, S., Tutuk, H. C., & Çavuşoğlu, T. (2018). Otizmli çocuklar ve alternatif destekleyici iletişim sistemleri: Alanyazın incelemesi. Elementary Education Online, 17(3), 1168-1189. Türkçe
Diken, Ö. (Ed.). (2022). Dil ve konuşma bozuklukları: Okul öncesinden okul dönemine sınıf ortamında destek sunma yolları. Pegem Akademi. Türkçe
Ingersoll, B. & Dvortcsak, A. (2019). Otizm spektrum bozukluğu olan çocuklara sosyal iletişim öğretimi. F. Acarlar (Çev. Ed.). Nobel. Türkçe
Uysal, E. M. & Saban-Dülger, Nur Seda (Ed.). (2021). Çocuğun dil serüveni: 0-6 yaşta iletişim ve dil becerileri. Nobel. Türkçe
Ders Değerlendirme Sistemi
Değerlendirme YöntemiKatkı Yüzdesi (%)Değerlendirme Yöntemi Ad
Dönem Sonu Sınavı60Dönem Sonu Sınavı
Ara Sınav40Ara Sınav
T+U : Teorik + Pratik
PY: Program Yeterlilikleri
ÖK: Ders Öğrenme Kazanımları