EBS PAMUKKALE ÜNİVERSİTESİ

Bilgi Paketi & Ders Kataloğu

 YÜKSEK LİSANS . ARKEOLOJİ ENSTİTÜSÜ . KÜLTÜR VARLIKLARINI KORUMA VE ONARIM ANABİLİM DALI

2271 KÜLTÜR VARLIKLARINI KORUMA VE ONARIM

GENEL BİLGİLER
Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kültür Varlıklarını Koruma ve Onarım yüksek lisans programı Nisan 2012 tarihinde açılmıştır.Bu program sayesinde tarihsel değerlerimizin interdisipliner bakış açısıyla tanımlanması, koruma sorunlarının belirlenmesi ve çözüm önerilerinin oluşturulması sağlanacak, bu yönde uzmanlar yetiştirilecektir.Bu amaçlar doğrultusunda bu programı tamamlayan uzmanlar yetiştirilecektir.

Amaçlar
Ülkemiz , prehistorik dönemlerden günümüze uzun bir tarihsel sürece ait çok sayıda taşınır ve taşınmaz kültür varlığına sahiptir.Bu eserlerin büyük bir çoğunluğu taşınmaz kültür varlıkları olduğu için yerlerinde teşhire sunulmaktadır.Bu tarihi eser ve anıtlar gün geçtikçe sergilendikleri ortamlarda bozulmalara maruz kalmaktadırlar.Kazılarda bulunan eserlerin de aynı şekilde daha uzun süre mevcut durumlarının korunmasının sağlanması gerekmektedir.Bu nedenle bunların mevcut durumlarının konservasyonu ve durumuna göre aslına uygun olarak restorasyonunnun yapılması gerekmektedir.Taşınır ve taşınmaz bu eserlere en doğru bilimsel müdahalenin yapılmasını sağlayacak uzmanlara ihtiyaç duyulmaktadır.Kültür varlıklarının mevcut bozulma durumlarının değerlendirilmesi , eser analizlerinin yapılması , en ideal saklama ve koruma koşullarının belirlenmesi , özgün eser yapısına ve evrensel etiklere uygun koruma ve onarım malzemelerinin tespiti ve geliştirilmesi , uygulanabilir koruma projelerinin hazırlanması gibi konular Kültür Varlıklarını Koruma ve Onarım programının amacını oluşturmaktadır.


Kabul Koşulları
Kültür Varlıklarını Koruma ve Onarım Bölümleri ile Fen-Edebiyat, Mimarlık, Güzel Sanatlar, Eğitim ve Mühendislik Fakültelerinin ilgili bölümlerinden lisans mezunu olmak, ALES; ÜDS/KPDS; mezuniyet notu

Mezuniyet Koşulları
Öğrenciler bu programı bitirdiğinde kredi yükünü (21 kredi) tamamlamış olmalıdır. En az 3.00/4.00 not ortalaması olmalı; bir araştırma semineri ve tez savunmasını bitirmiş olmalıdır.

İstihdam Olanakları
Kültür ve Turizm Bakanlığı'na bağlı Restorasyon Merkez Laboratuarları, Müzeler ve Arkeolojik kazılar, Milli Saraylar, Vakıflar Genel Müdürlüğü ve Bölge Müdürlükleri, belediyelerin eski eserle ilgili birimleri, İl Özel İdarelerin ilgili birimleri, taşınabilir ve taşınmaz eserlerin koruma onarımı ile anıt eserlerin restorasyonu gerçekleştiren şirketler bünyesinde ve danışmanlık yapan birimlerde uzman olarak görev alabilirler.

Kazanılan Derece
Programi tüm gereksinimlerini yerine getirerek basari ile tamamlayan mezunlar "Kültür Varlıklarını Koruma ve Onarım alaninda Yüksek Lisans Diplomasi" derecesi alirlar.

Derecenin Seviyesi
Yüksek Lisans

Önceki Eğitimlerin Tanınması
Türk Yüksek Öğretim kurumlarında önceki örgün öğrenmenin tanınması dikey, yatay ve üniversite içindeki geçişler Yüksek Öğretim Kurulunun belirlemiş olduğu YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARINDA ÖNLİSANS VE LİSANS DÜZEYİNDEKİ PROGRAMLAR ARASINDA GEÇİŞ, ÇİFT ANADAL, YAN DAL İLE KURUMLAR ARASI KREDİ TRANSFERİ YAPILMASI ESASLARINA İLİŞKİN YÖNETMELİK kapsamında gerçekleştirilmektedir.

Dereceye Yönelik Kurallar
Öğrenciler bu programı bitirdiğinde kredi yükünü (21 kredi) tamamlamış olmalıdır. En az 3.00/4.00 not ortalaması olmalı; bir araştırma semineri ve tez savunmasını bitirmiş olmalıdır.

Üst Derece Programlarına Geçiş
Yüksek Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES sınavından yeterli not almaları ve yeterli düzeyde İngilizce dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla doktora programlarında öğrenim görebilirler.

Çalışma Şekli
Tam Zamanlı

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme
Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemi, "Ders Planı-AKTS Kredileri" nde ayrıntılı olarak yer almaktadır.

İletişim (Program Yöneticisi)
İletişim bilgisi bulunamadı.


PROGRAM YETERLİLİKLERİ
1Korumanın Temel Kavramları ve Uygulamalı alanları hakkında bilgi sahibi olmasını sağlayabilme.
2 Koruma ile ilişkili diğer bilim dallarının kavranması, aralarındaki ilişkilerin ortaya konulmasını sağlayabilme.
3Ülkemizin arkeolojik zenginliklerinin kültürel süreci içinde algılanmasını ve bunun günümüzle ilişkilendirmesini değerlendirebilme.
4Arkeolojik küçük buluntu sınıfına giren tarihi eserleri değerlendirme , yorumlama ve onarma becerisi.
5Korunması gerekli bir anıtın tarihçesinin, tarihi çevresinin araştırılması , sanat-mimarlık tarihi bağlamında analizinin yapılması ;anıtın analitik rölövesinin çıkarılması ; restitüsyon projesinin yapılması, bozulma türlerinin belgelenmesi; malzeme boyutunda konservasyon sorunlarının ele alınması; koruma tekniklerinin anıta uygulanabilirliğinin irdelenmesi.
6Tarihi yapılar ve yapılara ait iç ve dış yapı elemanlarının aslına uygun olarak onarılması ve tamamlanması ile koruma altına alınması konularında günümüzde kullanılan malzeme ve teknikler uygulama becerisi.
7Tarihi çevre kavramı , sit tanımı ve sınıflandırılması, tarihi çevreyi belirleyen öğeler, kentsel odaklar, yerleşim silüetleri, arkeolojik alanlar, yaşayan tarihi kentler, peyzaj değerlendirilmesi, tarihi çevre bozulma nedenleri.
8 Koruma uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri, malzeme ve uygulama araçlarını kullanabilme.
9Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapabilme.
10Bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık becerisi.
11Bilim ve teknoloji konularında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilme.
12Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip olarak fikirlerini sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade ederek iletişim kurabilme.
13Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme.
14Toplumun koruma konusunda bilinçlendirilmesine katkıda bulunabilme.
15Ülkemizde yer alan ve dünya kültür mirasının verileri olan kültür varlıklarını koruyabilme, gelecek kuşaklara aktarabilme ve bunları dünyaya tanıtabilme.
EĞİTİM ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
AdAçıklama
Anlatım Öğretmenin merkezde olduğu yöntemlerin başında gelir. Öğretmenin konuyu aktif olarak anlattığı, öğrencinin ise pasif dinleyici olduğu bir yöntemdir. Bu yöntemle ders; rapor, betimleme ve açıklama şeklinde işlenir. Etkili olması için kısa süreli olmalı, uzun anlatımlardan kaçınılmalıdır. Dersin tamamını anlatımla yürütmek sağlıklı sonuçlara götürmez. Öğrencilerin alternatif beceriler geliştirmelerini desteklemez. İyi bir ön hazırlık yapılmazsa, verimsiz bir çabaya dönüşür.
TartışmaDuruma göre sınıftaki bütün öğrencilerin ya da sınıfın belli bir kısmının katılımını sağlayan bir yöntemdir. Bu yöntemde, grup üyeleri tartışma konusunu çeşitli görüş noktalarına göre ele alarak tartışırlar ve problem çözme ile ilgili alternatif görüşler ortaya çıkarırlar. Tartışmada esas olan noktalardan biri; grubun birlikte düşünme ve düşüncelerini belli bir mantık örüntüsü içinde ifade etme çabasıdır. Öğrencilerin düşünme, ifade becerileri ve demokratik tutum geliştirmelerine katkı sağlar.
Gösterip YaptırmaBu yöntemde, öğretmen; deney, gösteri gibi bir etkinliği sınıf önünde yaparak gösterir ve sonrasında öğrencilerin yapmalarını sağlar. Öğrenciler sadece bakarak ve izleyerek değil, aynı zamanda yaparak ve deneyerek öğrenmeye çalışırlar. Bu yöntem genellikle beceri öğretiminde uygulanır. Kalabalık sınıflarda uygulanması zordur.
Örnek Olay Örnek olay incelemesi, öğrencilerin gerçek ve sorunlu bir olaya aktif olarak katılarak çözümlemeci bir bakış açısını kullanmalarını gerektiren bir yöntemdir. Sorunlu olay gerçek ya da gerçeğe çok yakın olabilir. Olayı anlatan ve gerekli verileri kapsayan bir doküman üzerinde çalışan öğrenci(ler), olayı öğrenir, verileri çözümler, sorunu değerlendirirler. Birlikte tartışarak olayın nedenine ya da çözümüne ilişkin öneriler geliştirirler. Özellikle sosyal bilimlerde pek çok konuyu, örnek olay biçiminde sınıfa getirmek olanaklıdır. Öğrenciler süreç içinde aktif konumda kalırlar ve üst düzey kazanımlar elde ederler.
Sorun (Problem) ÇözmeBir şüphe veya belirsizlikten doğan herhangi bir duruma sorun adı verilmektedir. Genellikle insan hayatında engelleyici veya rahatsızlık verici bir rolü olan sorunlar bilimsel yöntemin aşamalarıyla ele alınarak çözülürler. (a) Sorun belirlenir. (b) Sorun tanımlanır. (c) Olası çözüm yolları aranır ve hipotez geliştirilir. (d) Çözüm yolu sınanır. (e) Sınama doğru çözüme götürürse hipotez doğrulandığı için genellemeye gidilir. (f) Sınama doğru çözüme götürmezse, geriye dönülerek sınama etkinlikleri gözden geçirilir, seçilen diğer bir hipotez tekrar sınanır.  Bu yöntem kişinin problem çözme, bağımsız çalışma, yaratıcı düşünme, eleştirel düşünme gibi yeteneklerini geliştirilir.
İşbirlikli Öğrenmeİşbirlikli öğrenme, öğrencilerin ortak bir amaç için birlikte çalışmaları esasına dayanan bir öğrenme türüdür. Farklı yetenekte olan çocuklar, heterojen gruplarda bir araya gelip, birlerine yardımcı olarak öğrenirler. İşbirliği kurma sırasında yardım etme ve yardım alma, içinde bulunduğu grup birliğinin farkına varma gibi önemli deneyimler edinilir. Böylece gelecekte iş yaşamında çok önemli bir beceri olan ekip çalışmasına yatkınlık konusunda kazanımlar gerçekleşir.
Gösteri Bu yöntemde, öğretmen; deney, gösteri gibi bir etkinliği sınıf önünde yapar, öğrenciler bakarak ve izleyerek öğrenmeye çalışır. Bu yöntem genellikle olanakların kısıtlı olması halinde ve tehlikeli deney ve durumların ele alınmasında uygulanır.
Soru-CevapKullanılan farklı tipteki sorularla (birleştirici, ayırıcı, değerlendirme, bilgi isteyen, motive edici ve beyin fırtınası) öğrencinin süreç içinde daha aktif bir konuma gelse de, öğretmen merkezli yöntemlerdendir. Amaca hizmet eden ve mümkün olduğunca öğrenciyi düşünceye sevk edecek sorular sorulmalı. Yanlış bile olsa, öğrencilerin düşüncelerini rahat ifade etmeleri ve konuşmaları, hem öğrenmeleri hem de kendilerine güven kazanma açısından büyük önem taşımaktadır. Aynı zamanda derse katılımı düşük olan öğrencileri teşvik etmek için etkilidir. Öğretmen tüm öğrencilerle etkileşim sağlamalıdır.
ProjeProje tabanlı öğrenim, öğrencileri ilginç sorunlarla uğraşmaya ve bunun sonunda sıra dışı ürünler oluşturmaya yönlendiren bir öğretim yoludur. Öğrencilerin yaratıcılıklarını kullanmalarına olanak sağlar ve olaylara geniş açıdan bakmalarını gerektirir.
GeziÖğrenmeyi sınıf dışına taşıyan bir yöntemdir. Öğrencileri fabrika, müze, kütüphane, çeşitli devlet kurumları, dağ, orman, göl, park, bahçe gibi yerlere götürerek oralarda doğrudan gözlem yaptırılarak bilgi edinmeyi sağlayan bir yöntemdir.
GözlemGenellikle doğaya ilişkin bilgilerimizi gözlemlerimiz yoluyla edinsek de, gözlem yöntemi başka olgu ve durumlar için de kullanılır. Gözlem sonucu elde ettiğimiz bulguları zihnimizde işleyerek belli başlı genellemelere ulaşmaya çalışırız. Eğer belli hatalardan dolayı yanlış genellemelere ulaşmışsak, aynı olgu ve varlıklar üzerinde tekrar gözlem yapmak gerekir.  
DeneyDoğal olayları yapay ortamlarda taklit etmek, belirli amaçlara ulaşmak için, belli bir konuyu kavratmak için kurulan belirli düzeneklerle çeşitli bilgiler edinerek, uygulayarak neticelere ulaşmayı ifade eder. Doğa araştırmacıları, bilim insanları, eğitimciler doğayla ilgili bilgileri ve kuramları doğru biçimde kurmak için deney ve gözlem gibi yollara başvururlar. Bu amaçla doğaya ilişkin bilgileri öğrencilere kazandırmak için var olan bilgi, model, materyal ve araçları okullara taşıyarak öğrencilere gözlem ve uygulama olanağı vermeye çalışırlar. Laboratuardaki deneysel çalışmalar “deneyelim ve görelim” düşüncesine dayalıdır.
Görüşme Öğretmenin yeterli donanıma sahip olmadığı durumlarda veya belli konularda daha zengin donanıma sahip kişileri (edebiyatçı, sanatçı, tasarımcı, yazar, çizer, vs.) sınıfa getirerek, sınıf önünde geliştirilen bir konuşmayı ifade eder. Öğrencileri duyuşsal anlamda tetikleyen bir tekniktir. Bazı durumlarda öğrenciler bilgi edinmek amacıyla belli kişilerle görüşmeler yaparak, elde ettikleri bilgileri çözümleyerek öğrenebilirler.

Program Yeterlilik - TYYÇ İlişkisi
TYYÇ KATEGORITYYÇ ALT KATEGORITYYÇPROGRAM ÇIKTILARI
BİLGİKuramsal Olgusal 01
BİLGİKuramsal Olgusal 02
BECERİLERBilişsel-Uygulamalı 01
BECERİLERBilişsel-Uygulamalı 02
BECERİLERBilişsel-Uygulamalı 03
YETKİNLİKLERAlana Özgü Yetkinlik 01
YETKİNLİKLERAlana Özgü Yetkinlik 02
YETKİNLİKLERAlana Özgü Yetkinlik 03
YETKİNLİKLERBağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 01
YETKİNLİKLERBağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 02
YETKİNLİKLERBağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 03
YETKİNLİKLERİletişim ve Sosyal Yetkinlik 01
YETKİNLİKLERİletişim ve Sosyal Yetkinlik 02
YETKİNLİKLERİletişim ve Sosyal Yetkinlik 03
YETKİNLİKLERİletişim ve Sosyal Yetkinlik 04
YETKİNLİKLERÖğrenme Yetkinliği 01
    

Program Yeterlilik - Temel Alan Yeterlilik İlişkisi (Akademik)
TAY KATEGORITAY ALT KATEGORITAYPROGRAM ÇIKTILARI
BİLGİKuramsal Olgusal 01
BİLGİKuramsal Olgusal 02
BİLGİKuramsal Olgusal 03
BİLGİKuramsal Olgusal 04
BECERİLERBilişsel-Uygulamalı 01
BECERİLERBilişsel-Uygulamalı 02
BECERİLERBilişsel-Uygulamalı 03
BECERİLERBilişsel-Uygulamalı 04
YETKİNLİKLERAlana Özgü Yetkinlik 01
YETKİNLİKLERAlana Özgü Yetkinlik 02
YETKİNLİKLERAlana Özgü Yetkinlik 03
YETKİNLİKLERBağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 01
YETKİNLİKLERBağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 02
YETKİNLİKLERBağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 03
YETKİNLİKLERBağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 04
YETKİNLİKLERİletişim ve Sosyal Yetkinlik 01
YETKİNLİKLERİletişim ve Sosyal Yetkinlik 02