Yazdır

DERS BİLGİLERİ
Ders KodDers AdT+U SaatYarıyılAKTS
TGTL 606GÜNEYDOĞU (KARLUK) TÜRK LEHÇELERİNİN KARŞILAŞTIRMALI SÖZ DİZİMİ I3 + 03. Yarıyıl7,5

DERS TANIMI
Ders Düzeyi Doktora
Ders Türü Seçmeli
Dersin Amacı Türk lehçelerinde söz dizimin karşılaştırmalı olarak öğrencilere kavratılması.
Ders İçeriği Güney Doğu Türk Lehçelerinin tarihî ve karşılaştırmalı şekil bilgisi. Konuyla ilgili genel bibliyografya; Kelime grupları. Cümlenin ögeleri. Yapısı bakımından cümleler. Farklı yaklaşım ve metotlar. Cümle incelemeleri. Güney-doğu Türk lehçelerinin kendi içinde karşılaştırmalı söz dizimi. Kelime Grupları ve Cümle Bilgisi: “Kelime Grubu” Kavramı, Cümleden Küçük; Kelimeden Büyük Anlam Birlikleri, Kısaltma Grupları ve Cümledeki İşlevleri, Fiilimsilerle Oluşturulan Kelime Grupları, Unvan, Grubu ve Cümledeki İşlevleri, Birleşik İsimler ve Cümledeki İşlevleri, Sayı Grupları ve Cümledeki İşlevleri, Bağlama Grupları ve Cümledeki İşlevleri, Edat Grupları ve Cümledeki İşlevleri, İsim Tamlamaları, Sıfat Tamlamaları ve Cümledeki İşlevleri, “Cümle” Kavramı, Cümleyi Meydana Getiren Ögeler, Yüklem, Özne, Nesne, Yer Tümleci, Zarf Tümleci, Tahlil Çalışmaları.
Ders Ön Koşul Dersin ön koşulu yok.
Ders Yan Koşul Dersin yan koşulu yok.
Öğretim Sistemi Yüz Yüze

DERS ÖĞRENME KAZANIMLARI
1ÖK:1Türk Lehçeleri ve Edebiyatlarının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır.
2ÖK:2 Çağdaş Türk lehçeleri ve edebiyatlarına ait metinleri, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
3ÖK:3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
4ÖK:4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır
5ÖK:5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
6ÖK:6 Türk lehçeleri ve edebiyatlarının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
7ÖK:7 Türk lehçeleri ve edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
8ÖK:8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde dilbilim, klâsik ve modern edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır.
9ÖK:9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.

DERS ÖĞRENME KAZANIMININ PROGRAM YETERLİLİKLERİNE KATKISI
NoPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11
ÖK 001           
ÖK 002           
ÖK 003           
ÖK 004           
ÖK 005           
ÖK 006           
ÖK 007           
ÖK 008           
ÖK 009           
Ara Toplam           
Katkı00000000000

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
EtkinlikSayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi(14 hafta/teorik+uygulama)61378
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)41352
Ödevler31339
Arasınavlar(hazırlık süresi dahil)11313
Yarıyıl Sonu Sınavı(hazırlık süresi dahil)11313
Toplam İş Yükü

Dersin AKTS Kredisi






195

7,5
DERS ŞUBELERİ
 Dönem seçiniz :   


 Ders DönemiŞube NoDersi Veren Öğretim Elemanı
Detay 2023-2024 Bahar1SEMA EYNEL
Detay 2020-2021 Bahar1NERGİS BİRAY


Yazdır

Ders Şube Detayları
Dersin Kodu Dersin Ad Saat (T+P) Şube No Öğretim Dili Şube Dönemi
TGTL 606 GÜNEYDOĞU (KARLUK) TÜRK LEHÇELERİNİN KARŞILAŞTIRMALI SÖZ DİZİMİ I 3 + 0 1 Türkçe 2023-2024 Bahar
Öğretim Elemanı  E-Posta  İç Hat  Ders Yeri Devam Zorunluluğu
Dr. Öğr. Üyesi SEMA EYNEL seynel@pau.edu.tr İTBF B0013 Dersin Devam Yüzdesi : %
Amaç Türk lehçelerinde söz dizimin karşılaştırmalı olarak öğrencilere kavratılması.
İçerik Güney Doğu Türk Lehçelerinin tarihî ve karşılaştırmalı şekil bilgisi. Konuyla ilgili genel bibliyografya; Kelime grupları. Cümlenin ögeleri. Yapısı bakımından cümleler. Farklı yaklaşım ve metotlar. Cümle incelemeleri. Güney-doğu Türk lehçelerinin kendi içinde karşılaştırmalı söz dizimi. Kelime Grupları ve Cümle Bilgisi: “Kelime Grubu” Kavramı, Cümleden Küçük; Kelimeden Büyük Anlam Birlikleri, Kısaltma Grupları ve Cümledeki İşlevleri, Fiilimsilerle Oluşturulan Kelime Grupları, Unvan, Grubu ve Cümledeki İşlevleri, Birleşik İsimler ve Cümledeki İşlevleri, Sayı Grupları ve Cümledeki İşlevleri, Bağlama Grupları ve Cümledeki İşlevleri, Edat Grupları ve Cümledeki İşlevleri, İsim Tamlamaları, Sıfat Tamlamaları ve Cümledeki İşlevleri, “Cümle” Kavramı, Cümleyi Meydana Getiren Ögeler, Yüklem, Özne, Nesne, Yer Tümleci, Zarf Tümleci, Tahlil Çalışmaları.
Haftalık Konu Başlıkları
Materyaller
Materyal belirtilmemiştir.
Kaynaklar
Ders Değerlendirme Sistemi
Değerlendirme YöntemiKatkı Yüzdesi (%)Değerlendirme Yöntemi Ad
Dönem Sonu Sınavı50Dönem Sonu Sınavı
Ara Sınav50Ara Sınav
T+U : Teorik + Pratik
PY: Program Yeterlilikleri
ÖK: Ders Öğrenme Kazanımları