Yazdır

DERS BİLGİLERİ
Ders KodDers AdT+U SaatYarıyılAKTS
TGTL 611KUZEYBATI TÜRK LEHÇELERİNİN TARİHİ VE KARŞILAŞTIRMALI ŞEKİL BİLGİSİ3 + 02. Yarıyıl6

DERS TANIMI
Ders Düzeyi Doktora
Ders Türü Seçmeli
Dersin Amacı Kuzeybatı (Kıpçak) Türk lehçelerinin tarihsel ve karşılaştırmalı şekil bilgisinin öğrencilere kavratılması.
Ders İçeriği Kuzey-Batı Türk Lehçelerinin tarihî ve karşılaştırmalı şekil bilgisi. Konuyla ilgili genel bibliyografya; Ekler. Eklerin karakteristik özellikleri ve işlevlerine göre incelenmesi; Eklerin tarihî seyri, bugünkü kullanımları. Kelime türleri. Kuzey-Doğu Türk lehçelerindeki kullanımları. Ekler; çekim ekleri (isim çekimi, fiil çekimi); yapım ekleri (isimden isim yapan ekler, isimden fiil yapan ekler, fiilden isim yapan ekler, fiilden fiil yapan ekler); fiilimsiler (isim-fiil, sıfat-fiil,zarf-fiil).Yine, özellikle 16. yüzyılda başlayan Rus istilasının anlayabilmek ve Sibirya‟yı derinlemesine incelemek için ilk dönemin bilinmesine ihtiyaç vardır.
Ders Ön Koşul Dersin ön koşulu yok.
Ders Yan Koşul Dersin yan koşulu yok.
Öğretim Sistemi Yüz Yüze

DERS ÖĞRENME KAZANIMLARI
1Ortaöğretim ve lisanstan getirilen Türk Dili grameriyle ilgili bilgileri akademik bakış açısıyla yeniden değerlendirebilme ve geliştirebilme birikimi kazanmak.
2Türk Dilinin seslik (fonetik) özelliklerini bütün ayrıntılarıyla kavrama.
3Dünya dillerinin; bu bağlamda Türk Dilinin yazıldığı gramer ekolünü, anlayışını kavrama birikimi kazanmak.
4Türkiye Türkçesinin gramerinin yazılmasındaki eksiklikleri, metodik yaklaşımları ve çıkış yollarını akademik açıdan görebilme birikimi kazanmak.
5Klasik gramercilik ile modern Dilbilim anlayışlarını yerine göre birleştirebilme, yerine göre ayrıştırabilme yeteneği kazanmak.
6Dilin anlam ve mahiyeti arasındaki yerini ve önemini anlama birikimi kazanmak.
7Dil edinimlerini, dilin disiplinler arasındaki yerini ve önemini anlama birikimi kazanmak.
8Türk Dilinin dünya dilleri içindeki fonetik farklılıklarını ve üstünlüklerini görebilme, onlarla karşılaştırabilme birikimi kazanmak.

DERS ÖĞRENME KAZANIMININ PROGRAM YETERLİLİKLERİNE KATKISI
NoPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11
ÖK 001           
ÖK 002           
ÖK 003           
ÖK 004           
ÖK 005           
ÖK 006           
ÖK 007           
ÖK 008           
Ara Toplam           
Katkı00000000000

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
EtkinlikSayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi(14 hafta/teorik+uygulama)31339
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)41352
Ödevler31339
Arasınavlar(hazırlık süresi dahil)11313
Yarıyıl Sonu Sınavı(hazırlık süresi dahil)11313
Toplam İş Yükü

Dersin AKTS Kredisi






156

6
DERS ŞUBELERİ
 Dönem seçiniz :   


 Ders DönemiŞube NoDersi Veren Öğretim Elemanı
Detay 2022-2023 Bahar1AYSEL BAYTOK
Detay 2020-2021 Güz1AYSEL BAYTOK


Yazdır

Ders Şube Detayları
Dersin Kodu Dersin Ad Saat (T+P) Şube No Öğretim Dili Şube Dönemi
TGTL 611 KUZEYBATI TÜRK LEHÇELERİNİN TARİHİ VE KARŞILAŞTIRMALI ŞEKİL BİLGİSİ 3 + 0 1 Türkçe 2022-2023 Bahar
Öğretim Elemanı  E-Posta  İç Hat  Ders Yeri Devam Zorunluluğu
Dr. Öğr. Üyesi AYSEL BAYTOK abaytok@pau.edu.tr İTBF B0003 Dersin Devam Yüzdesi : %60
Amaç Kuzeybatı (Kıpçak) Türk lehçelerinin tarihsel ve karşılaştırmalı şekil bilgisinin öğrencilere kavratılması.
İçerik Kuzey-Batı Türk Lehçelerinin tarihî ve karşılaştırmalı şekil bilgisi. Konuyla ilgili genel bibliyografya; Ekler. Eklerin karakteristik özellikleri ve işlevlerine göre incelenmesi; Eklerin tarihî seyri, bugünkü kullanımları. Kelime türleri. Kuzey-Doğu Türk lehçelerindeki kullanımları. Ekler; çekim ekleri (isim çekimi, fiil çekimi); yapım ekleri (isimden isim yapan ekler, isimden fiil yapan ekler, fiilden isim yapan ekler, fiilden fiil yapan ekler); fiilimsiler (isim-fiil, sıfat-fiil,zarf-fiil).Yine, özellikle 16. yüzyılda başlayan Rus istilasının anlayabilmek ve Sibirya‟yı derinlemesine incelemek için ilk dönemin bilinmesine ihtiyaç vardır.
Haftalık Konu Başlıkları
HaftaKonular
1 Türk dilinin sınıflandırılması, Kuzeybatı (Kıpçak) grubu
2 Kırgız Türkçesi, Kazak Türkçesi, Tatar Türkçesi hakkında genel bilgi
3 Kırgız, Kazak ve Tatar Türkçesinin ses özellikleri
4 Kırgız, Kazak ve Tatar Türkçesinde isim ve isim çekimi
5 Kırgız, Kazak ve Tatar Türkçesinde isim ve isim çekimi
6 Metin incelemeleri
7 Metin incelemeleri
8 Ara sınav
9 Kırgız, Kazak ve Tatar Türkçesinde yapım ekleri
10 Kırgız, Kazak ve Tatar Türkçesinde fiilimsi ekleri
11 Kırgız, Kazak ve Tatar Türkçesinde fiil ve fiil çekimi
12 Kırgız, Kazak ve Tatar Türkçesinde fiil ve fiil çekimi
13 Metin incelemeleri
14 Metin incelemeleri
Materyaller
Materyal belirtilmemiştir.
Kaynaklar
KaynaklarKaynak Dili
Biray Nergis, Ekrem Ayan, Güljanat Kurmangaliyeva Ercilasun (2015) Çağdaş Kazak Türkçesi, İstanbul.Türkçe
Kırgız Adabiy Tilinin Grammatikası, Mektep basması, 1982, Frunze.????????
Kasaboğlu Çengel Hülya (2005) Kırgız Türkçesi Grameri, AKÇAĞ: Ankara.Türkçe
Şahan Güney Fatma (2015) Tatarca Referans Grameri, KRİTER: İstanbul.Türkçe
Ders Değerlendirme Sistemi
Değerlendirme YöntemiKatkı Yüzdesi (%)Değerlendirme Yöntemi Ad
Dönem Sonu Sınavı50Dönem Sonu Sınavı
Ara Sınav50Ara Sınav
T+U : Teorik + Pratik
PY: Program Yeterlilikleri
ÖK: Ders Öğrenme Kazanımları