Yazdır

DERS BİLGİLERİ
Ders KodDers AdT+U SaatYarıyılAKTS
TED 654TÜRKİYE TÜRKÇESİ İLE ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİNİN KARŞILAŞTIRMALI SÖZ DİZİMİ - II3 + 03. Yarıyıl6

DERS TANIMI
Ders Düzeyi Doktora
Ders Türü Seçmeli
Dersin Amacı Kuzey grubu Türk lehçelerinin söz dizimi ve cümle özelliklerinin öğretilmesi.
Ders İçeriği " Söz grubu kavramı ve genel oluşum özellikleri; söz öbekleri, temel ve yardımcı kısımlar. Tamlamalar, bağlama öbekleri, ikilemeler, kısaltma öbekleri, eylemsi öbekleri, birleşik sözcükler. Öge kavramı ve genel oluşum özellikleri, cümle oluşumu ve bildirme. Yüklem, özne, nesne, zarf tümleci, tamlayıcı, kip/zaman ekleri, kişi ekleri, kuvvetlendirme. Cümle türleri ve karşılaştırmalı çalışmalar. "
Ders Ön Koşul Dersin ön koşulu yok.
Ders Yan Koşul Dersin yan koşulu yok.
Öğretim Sistemi Yüz Yüze

DERS ÖĞRENME KAZANIMLARI
1Söz dizimi ile ilgili bilgiler ile bu alanı ilgilendiren kavramlar arasında ilişki kurup algılayabilme becerisi kazanma. Söz dizimini oluşturan kelime grupları ile ilgili bilgilerini birleştirip tahlil edebilme, karşılaştırabilme, yorumlayabilme becerisi kazanma
2İncelenecek cümleleri bilimsel yöntemlerle ele alıp inceleme bilgi ve becerisi kazanma,
3Türk dilinin Kuzey grubundaki lehçelerden birini veya birkaçını seçerek üzerinde söz dizimi çalışması yapılacak alanı belirleme, bu alanla ilgili bilgi ve kavramları algılayabilme becerisi kazanma
4Söz dizimi konusunda incelenecek lehçeler ve bilim dalı konusunda gerekli kaynaklara ulaşıp, kaynaklardan ilmi çerçevede yararlanabilme becerisi kazanma
5Türk dilinin alt disiplinleri ile ilişki kurarak ele alınan konuları bu alanlar çerçevesinde de değerlendirme becerisi kazanma
6Yapılan incelemeler sonucunda Türk dilinin Kuzey grubu lehçelerinden bir veya birkaçı ile Türkiye Türkçesi söz dizimini karşılaştırıp benzer ve farklı noktaları ortaya koyma becerisi kazanma,
7Bu bilgi ve beceriler ışığında dili doğru, güzel ve yerinde kullanma becerisi kazanma
8Bilgi ve becerilerini mesleki alanda kullanabilme bilgi ve becerisi kazanma
9Öğretme sorumluluğu çerçevesinde konunun ve öğrencilerin özelliklerine göre uygun öğretim yöntemlerini kullanabilme becerisi kazanma.

DERS ÖĞRENME KAZANIMININ PROGRAM YETERLİLİKLERİNE KATKISI
NoPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07
ÖK 0015555454
ÖK 0024454545
ÖK 0035454545
ÖK 0045454545
ÖK 0054545454
ÖK 0065454545
ÖK 0074545454
ÖK 0085454545
ÖK 0094545454
Ara Toplam41404240414041
Katkı5454545

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
EtkinlikSayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi(14 hafta/teorik+uygulama)31339
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)41352
Ödevler31339
Arasınavlar(hazırlık süresi dahil)11313
Yarıyıl Sonu Sınavı(hazırlık süresi dahil)11313
Toplam İş Yükü

Dersin AKTS Kredisi






156

6
DERS ŞUBELERİ
 Dönem seçiniz :   


 Ders DönemiŞube NoDersi Veren Öğretim Elemanı
Detay 2023-2024 Bahar1TURGUT TOK
Detay 2022-2023 Bahar1BEDRİ SARICA
Detay 2019-2020 Bahar1ÖZGÜR KASIM AYDEMİR
Detay 2013-2014 Bahar1NERGİS BİRAY
Detay 2012-2013 Bahar1NERGİS BİRAY


Yazdır

Ders Şube Detayları
Dersin Kodu Dersin Ad Saat (T+P) Şube No Öğretim Dili Şube Dönemi
TED 654 TÜRKİYE TÜRKÇESİ İLE ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİNİN KARŞILAŞTIRMALI SÖZ DİZİMİ - II 3 + 0 1 Türkçe 2023-2024 Bahar
Öğretim Elemanı  E-Posta  İç Hat  Ders Yeri Devam Zorunluluğu
Prof. Dr. TURGUT TOK ttok@pau.edu.tr İTBF B0225 Dersin Devam Yüzdesi : %
Amaç Kuzey grubu Türk lehçelerinin söz dizimi ve cümle özelliklerinin öğretilmesi.
İçerik " Söz grubu kavramı ve genel oluşum özellikleri; söz öbekleri, temel ve yardımcı kısımlar. Tamlamalar, bağlama öbekleri, ikilemeler, kısaltma öbekleri, eylemsi öbekleri, birleşik sözcükler. Öge kavramı ve genel oluşum özellikleri, cümle oluşumu ve bildirme. Yüklem, özne, nesne, zarf tümleci, tamlayıcı, kip/zaman ekleri, kişi ekleri, kuvvetlendirme. Cümle türleri ve karşılaştırmalı çalışmalar. "
Haftalık Konu Başlıkları
HaftaKonular
1 Seçilecek Türk lehçeleri üzerinde genel bilgilerin verilmesi.
2 Seçilen Türk lehçelerinin kelime grupları üzerinde genel bilgilerin kavratılması.
3 Türk lehçelerinin kelime grupları kullanımında Türkiye Türkçesiyle farklılaşan özelliklerinin kavratılması.
4 Örnek cümleler üzerinde yapılacak çalışmalarla verilen bilgilerin pekiştirilmesi.
5 Türk lehçelerinin cümle yapısı ve kullanımı konusundaki bilgilerin kavratılması.
6 Türk lehçelerinin cümle yapısı ve kullanımında Türkiye Türkçesiyle farklılaşan özelliklerinin kavratılması.
7 Örnek cümleler üzerinde yapılacak çalışmalarla verilen bilgilerin pekiştirilmesi.
8 Örnek cümleler üzerinde yapılacak çalışmalarla verilen bilgilerin pekiştirilmesi.
9 Ara sınavlar.
10 Seçilecek cümle örnekleri üzerinde söz dizimi açısından çalışmalar yapılarak konunun incelenip kavratılması.
11 Seçilecek cümle örneklerinin incelenmesi.
12 Seçilecek cümle örneklerinin incelenmesi.
13 Söz dizimi açısından değerlendirmeler.
14 Söz dizimi açısından değerlendirmeler.
Materyaller
Materyal belirtilmemiştir.
Kaynaklar
KaynaklarKaynak Dili
Leyla Karahan, Türkçede Söz Dizimi, Akçağ Yay., Ankara, 2012.Türkçe
Günay Karaağaç, Türkçenin Dünya Dillerine Etkisi (Yayına Haz.), Ankara, 2004.Türkçe
Günay Karaağaç, Türkçenin Söz Dizimi, Kesit Yayınları, İstanbul, 2009.Türkçe
Mustafa Özkan, Veysi Sevinçli, Türkiye Türkçesi Söz Dizimi, Akademik Kitaplar, 2012. Türkçe
Metin Karaörs, Türk Lehçelerinde Karşılaştırmalı Şekil ve Cümle Bilgisi (Cümle Tahlilleri), Akçağ Yay., Ankara, 2005.Türkçe
Bilal Aktan, Türkiye Türkçesinin Söz Dizimi, Gazi Kitabevi, Ankara, 2009.Türkçe
Kom. Başk. Prof. Dr. Ahmet Bican Ercilasun, Türk Lehçeleri Grameri.Türkçe
K.K. YUDAHİN (Çev. Abdullah TAYMAS), Kırgız Sözlüğü I,II, TDK Yay.Türkçe
Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Sözlüğü, Kültür Bk. Yay., Ankara, 1991.Türkçe
Kenan KOÇ, Kazakça-Türkçe Sözlük, Akçağ Yay.Türkçe
EMRE, Ahmet Cevat, Türk Lehçelerinin Mukayeseli Grameri, TDK Yay.Türkçe
Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü, Türkiye Dışı Türk Edebiyatları (4. cilt), TKAE Yay.Türkçe
AMANJOLOV, A., A. Äbilqayev, İ. Uyıqbayev; Qazaq Tili GrammatikasıTürkçe
BALAQAYEV, M., T. QORDABAYEV; Qazırgı Qazaq Tili Grammatikası, Sintaksis.Türkçe
Kırgız Adabiy Tilinin Grammatikası, Kırgız İlimder Akademiyası yay., Frunze 1980.Türkçe
Alpar(ov), G. Tatar Grammatikası, Kazan, 1926.Türkçe
Dilek Ergönenç Akbaba, Nogay Türkçesi Grameri.Türkçe
Ders Değerlendirme Sistemi
Değerlendirme YöntemiKatkı Yüzdesi (%)Değerlendirme Yöntemi Ad
Dönem Sonu Sınavı50Dönem Sonu Sınavı
Ara Sınav50Ara Sınav
T+U : Teorik + Pratik
PY: Program Yeterlilikleri
ÖK: Ders Öğrenme Kazanımları