Yazdır

DERS BİLGİLERİ
Ders KodDers AdT+U SaatYarıyılAKTS
TED 653TÜRKİYE TÜRKÇESİ İLE ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİNİN KARŞILAŞTIRMALI SÖZ DİZİMİ - I3 + 03. Yarıyıl6

DERS TANIMI
Ders Düzeyi Doktora
Ders Türü Seçmeli
Dersin Amacı Söz grubu kavramı ve genel oluşum özellikleri; söz öbekleri, temel ve yardımcı kısımlar. Tamlamalar, bağlama öbekleri, ikilemeler, kısaltma öbekleri, eylemsi öbekleri, birleşik sözcükler. Öge kavramı ve genel oluşum özellikleri, cümle oluşumu ve bildirme. Yüklem, özne, nesne, zarf tümleci, tamlayıcı, kip/zaman ekleri, kişi ekleri, kuvvetlendirme. Cümle türleri ve karşılaştırmalı çalışmalar.
Ders İçeriği " Söz grubu kavramı ve genel oluşum özellikleri; söz öbekleri, temel ve yardımcı kısımlar. Tamlamalar, bağlama öbekleri, ikilemeler, kısaltma öbekleri, eylemsi öbekleri, birleşik sözcükler. Öge kavramı ve genel oluşum özellikleri, cümle oluşumu ve bildirme. Yüklem, özne, nesne, zarf tümleci, tamlayıcı, kip/zaman ekleri, kişi ekleri, kuvvetlendirme. Cümle türleri ve karşılaştırmalı çalışmalar. "
Ders Ön Koşul Dersin ön koşulu yok.
Ders Yan Koşul Dersin yan koşulu yok.
Öğretim Sistemi Yüz Yüze

DERS ÖĞRENME KAZANIMLARI
1Söz dizimi ile ilgili bilgiler ile bu alanı ilgilendiren kavramlar arasında ilişki kurup algılayabilme becerisi kazanma. Söz dizimini oluşturan kelime grupları ile ilgili bilgilerini birleştirip tahlil edebilme, karşılaştırabilme, yorumlayabilme becerisi kazanır.
2İncelenecek cümleleri bilimsel yöntemlerle ele alıp inceleme bilgi ve becerisi kazanır.
3Türk dilinin Batı ve Doğu grubundaki lehçelerden birini veya birkaçını seçerek üzerinde söz dizimi çalışması yapılacak alanı belirleme, bu alanla ilgili bilgi ve kavramları algılayabilme becerisi kazanma
4Söz dizimi konusunda incelenecek lehçeler ve bilim dalı konusunda gerekli kaynaklara ulaşıp, kaynaklardan ilmi çerçevede yararlanabilme becerisi kazanır.
5Türk dilinin alt disiplinleri ile ilişki kurarak ele alınan konuları bu alanlar çerçevesinde de değerlendirme becerisi kazanır.
6Yapılan incelemeler sonucunda Türk dilinin Batı ve Doğu grubu lehçelerinden bir veya birkaçı ile Türkiye Türkçesi söz dizimini karşılaştırıp benzer ve farklı noktaları ortaya koyma becerisi kazanır.
7Bilgi ve becerilerini mesleki alanda kullanabilme bilgi ve becerisi kazanır.

DERS ÖĞRENME KAZANIMININ PROGRAM YETERLİLİKLERİNE KATKISI
NoPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07
ÖK 0015454545
ÖK 0024545454
ÖK 0035454545
ÖK 0044545454
ÖK 0055454545
ÖK 0064545454
ÖK 0075454545
Ara Toplam32313231323132
Katkı5454545

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
EtkinlikSayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi(14 hafta/teorik+uygulama)31339
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)31339
Ödevler21326
Arasınavlar(hazırlık süresi dahil)11313
Yarıyıl Sonu Sınavı(hazırlık süresi dahil)11313
Sunum / Seminer (hazırlık süresi dahil)21326
Toplam İş Yükü

Dersin AKTS Kredisi






156

6
DERS ŞUBELERİ
 Dönem seçiniz :   


 Ders DönemiŞube NoDersi Veren Öğretim Elemanı
Detay 2023-2024 Güz1SALİH MEHMET ARÇIN
Detay 2013-2014 Güz1NERGİS BİRAY
Detay 2012-2013 Güz1NERGİS BİRAY


Yazdır

Ders Şube Detayları
Dersin Kodu Dersin Ad Saat (T+P) Şube No Öğretim Dili Şube Dönemi
TED 653 TÜRKİYE TÜRKÇESİ İLE ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİNİN KARŞILAŞTIRMALI SÖZ DİZİMİ - I 3 + 0 1 Türkçe 2023-2024 Güz
Öğretim Elemanı  E-Posta  İç Hat  Ders Yeri Devam Zorunluluğu
Doç. Dr. SALİH MEHMET ARÇIN sarcin@pau.edu.tr İTBF B0221 Dersin Devam Yüzdesi : %
Amaç Söz grubu kavramı ve genel oluşum özellikleri; söz öbekleri, temel ve yardımcı kısımlar. Tamlamalar, bağlama öbekleri, ikilemeler, kısaltma öbekleri, eylemsi öbekleri, birleşik sözcükler. Öge kavramı ve genel oluşum özellikleri, cümle oluşumu ve bildirme. Yüklem, özne, nesne, zarf tümleci, tamlayıcı, kip/zaman ekleri, kişi ekleri, kuvvetlendirme. Cümle türleri ve karşılaştırmalı çalışmalar.
İçerik " Söz grubu kavramı ve genel oluşum özellikleri; söz öbekleri, temel ve yardımcı kısımlar. Tamlamalar, bağlama öbekleri, ikilemeler, kısaltma öbekleri, eylemsi öbekleri, birleşik sözcükler. Öge kavramı ve genel oluşum özellikleri, cümle oluşumu ve bildirme. Yüklem, özne, nesne, zarf tümleci, tamlayıcı, kip/zaman ekleri, kişi ekleri, kuvvetlendirme. Cümle türleri ve karşılaştırmalı çalışmalar. "
Haftalık Konu Başlıkları
HaftaKonular
1 Seçilecek Türk lehçeleri üzerinde genel bilgilerin verilmesi.
2 Seçilen Türk lehçelerinin kelime grupları üzerinde genel bilgilerin kavratılması.
3 Türk lehçelerinin kelime grupları kullanımında Türkiye Türkçesiyle farklılaşan özelliklerinin kavratılması.
4 Örnek cümleler üzerinde yapılacak çalışmalarla verilen bilgilerin pekiştirilmesi.
5 Türk lehçelerinin cümle yapısı ve kullanımı konusundaki bilgilerin kavratılması.
6 Türk lehçelerinin cümle yapısı ve kullanımında Türkiye Türkçesiyle farklılaşan özelliklerinin kavratılması.
7 Örnek cümleler üzerinde yapılacak çalışmalarla verilen bilgilerin pekiştirilmesi.
8 Örnek cümleler üzerinde yapılacak çalışmalarla verilen bilgilerin pekiştirilmesi.
9 Ara sınavlar.
10 Seçilecek cümle örnekleri üzerinde söz dizimi açısından çalışmalar yapılarak konunun incelenip kavratılması.
11 Seçilecek cümle örneklerinin incelenmesi.
12 Seçilecek cümle örneklerinin incelenmesi.
13 Söz dizimi açısından değerlendirmeler.
14 Söz dizimi açısından değerlendirmeler.
Materyaller
Materyal belirtilmemiştir.
Kaynaklar
KaynaklarKaynak Dili
Leyla Karahan, Türkçede Söz Dizimi, Akçağ Yay., Ankara, 2012.Türkçe
Günay Karaağaç, Türkçenin Dünya Dillerine Etkisi (Yayına Haz.), Ankara, 2004.Türkçe
Günay Karaağaç, Türkçenin Söz Dizimi, Kesit Yayınları, İstanbul, 2009.Türkçe
Mustafa Özkan, Veysi Sevinçli, Türkiye Türkçesi Söz Dizimi, Akademik Kitaplar, 2012. Türkçe
Metin Karaörs, Türk Lehçelerinde Karşılaştırmalı Şekil ve Cümle Bilgisi (Cümle Tahlilleri), Akçağ Yay., Ankara, 2005.Türkçe
Bilal Aktan, Türkiye Türkçesinin Söz Dizimi, Gazi Kitabevi, Ankara, 2009.Türkçe
Mehmet Kara, Türkmen Türkçesi Grameri, Etkileşim Yay., 2012.Türkçe
Bilgehan A. Gökdağ, Salmas Ağzı / Güney Azerbaycan Türkçesi Üzerine Bir İnceleme, Karam Yay., 2006.Türkçe
Rıdvan Öztürk, Özbek Türkçesi El Kitabı, Çizgi Kitabevi, 2010.Türkçe
Rıdvan Öztürk, Yeni Uygur Türkçesi Grameri, TDK.Türkçe
Melek Erdem, Modern Oğuz Türkçesi Söz Varlığı& Türkiye, Azerbaycan ve Türkmen Standart Türleri Esasında, Grafiker Yay., 2009.Türkçe
Ders Değerlendirme Sistemi
Değerlendirme YöntemiKatkı Yüzdesi (%)Değerlendirme Yöntemi Ad
Dönem Sonu Sınavı50Dönem Sonu Sınavı
Ara Sınav50Ara Sınav
T+U : Teorik + Pratik
PY: Program Yeterlilikleri
ÖK: Ders Öğrenme Kazanımları