Yazdır

DERS BİLGİLERİ
Ders KodDers AdT+U SaatYarıyılAKTS
STA 636İSLAM SERAMİK SANATINDA ÜSLUPLAR VE MERKEZLER II3 + 02. Yarıyıl10

DERS TANIMI
Ders Düzeyi Doktora
Ders Türü Seçmeli
Dersin Amacı Ders kapsamında, Ortaçağda Anadolu ve çevre kültürlerde seramik odaklı etkileşimlerin boyutu teknolojik ve üslup açısından belirlenmeye çalışılacaktır. Ortaçağa yönelik kazı buluntuları, müze ve koleksiyonlarda yer alan seramikler üzerine yapılan araştırmalar tartışılacak; üslup olarak etkileşimin en belirgin özelliğini taşıyan merkezler ve süslemeyi belirleyen öğeler de araştırılacaktır. Özellikle Anadolu Selçuklu ve Osmanlı dönemindeki çini üretim merkezleri, teknikleri, ilk defa ortaya çıkan tekniklerin doğuş kaynağı ve uygula alanları üzerinde durulacaktır.
Ders İçeriği
Ders Ön Koşul Dersin ön koşulu yok.
Ders Yan Koşul Dersin yan koşulu yok.
Öğretim Sistemi Yüz Yüze

DERS ÖĞRENME KAZANIMLARI
1-
1-
1-

DERS ÖĞRENME KAZANIMININ PROGRAM YETERLİLİKLERİNE KATKISI
NoPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11
ÖK 001           
Ara Toplam           
Katkı00000000000

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
EtkinlikSayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi(14 hafta/teorik+uygulama)14342
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)14570
Arasınavlar(hazırlık süresi dahil)12020
Yarıyıl Sonu Sınavı(hazırlık süresi dahil)12323
Sunum / Seminer (hazırlık süresi dahil)18080
Rapor / Proje (hazırlık süresi dahil)12525
Toplam İş Yükü

Dersin AKTS Kredisi






260

10
DERS ŞUBELERİ
 Dönem seçiniz :   


 Ders DönemiŞube NoDersi Veren Öğretim Elemanı
Detay 2015-2016 Bahar1MUSTAFA BEYAZIT
Detay 2013-2014 Bahar1MUSTAFA BEYAZIT


Yazdır

Ders Şube Detayları
Dersin Kodu Dersin Ad Saat (T+P) Şube No Öğretim Dili Şube Dönemi
STA 636 İSLAM SERAMİK SANATINDA ÜSLUPLAR VE MERKEZLER II 3 + 0 1 Türkçe 2015-2016 Bahar
Öğretim Elemanı  E-Posta  İç Hat  Ders Yeri Devam Zorunluluğu
Prof. Dr. MUSTAFA BEYAZIT mbeyazit@pau.edu.tr FEN A0108 Dersin Devam Yüzdesi : %70
Amaç Ders kapsamında, Ortaçağda Anadolu ve çevre kültürlerde seramik odaklı etkileşimlerin boyutu teknolojik ve üslup açısından belirlenmeye çalışılacaktır. Ortaçağa yönelik kazı buluntuları, müze ve koleksiyonlarda yer alan seramikler üzerine yapılan araştırmalar tartışılacak; üslup olarak etkileşimin en belirgin özelliğini taşıyan merkezler ve süslemeyi belirleyen öğeler de araştırılacaktır. Özellikle Anadolu Selçuklu ve Osmanlı dönemindeki çini üretim merkezleri, teknikleri, ilk defa ortaya çıkan tekniklerin doğuş kaynağı ve uygula alanları üzerinde durulacaktır.
İçerik
Haftalık Konu Başlıkları
HaftaKonular
1 Ortaçağda Anadolu dışında seramik üretim merkezlerinin ortak özelliklerinin neler olduğuna yönelik değerlendirmeler yapılacak.
2 Ortaçağda Anadolu'da seramik üretim merkezlerinin ortak özelliklerinin neler olduğuna yönelik değerlendirmeler yapılacak.
3 Anadolu ve Anadolu dışındaki seramik üretim merkezlerinin ortak veya farklı yanları üzerinde durulacak.
4 Anadolu'da önemli çini ve seramik üretim merkezlerinden İznik üzerinde durularak, neden çini üretim merkezi olarak seçildi? İslam öncesi dönemde de çini ve seramik üretiliyor muydu? En Parlak dönemi ne zaman idi? Neden geriledi? Günümüzdeki durum ne? Üretilen çinilerin diğer üretim merkezlerinden farkı nedir? soruları cevaplandırılacak.
5 İznik çinilerinin kullanıldığı önemli örnekler tanıtılacak
6 Anadolu'da önemli çini ve seramik üretim merkezlerinden Kütahya üzerinde durularak, neden çini üretim merkezi olarak seçildi? İslam öncesi dönemde de çini ve seramik üretiliyor muydu? En Parlak dönemi ne zaman idi? Neden geriledi? Günümüzdeki durum ne? Üretilen çinilerin diğer üretim merkezlerinden farkı nedir? soruları cevaplandırılacak.
7 Kütahya çinilerinin kullanıldığı önemli örnekler tanıtılacak
8 Anadolu'da önemli çini ve seramik üretim merkezlerinden Çanakkale üzerinde durularak, neden çini üretim merkezi olarak seçildi? İslam öncesi dönemde de çini ve seramik üretiliyor muydu? En Parlak dönemi ne zaman idi? Neden geriledi? Günümüzdeki durum ne? Üretilen çinilerin diğer üretim merkezlerinden farkı nedir? soruları cevaplandırılacak.
9 Çanakkale seramik ve çinilerinden önemli örnekler tanıtılacak
10 Ara sınav
11 Anadolu'da önemli çini ve seramik üretim merkezlerinden Tekfur Sarayı üzerinde durularak, neden çini üretim merkezi olarak seçildi? İslam öncesi dönemde de çini ve seramik üretiliyor muydu? En Parlak dönemi ne zaman idi? Neden geriledi? Günümüzdeki durum ne? Üretilen çinilerin diğer üretim merkezlerinden farkı nedir? soruları cevaplandırılacak.
12 Tekfur Sarayı seramik ve çinilerinden önemli örnekler tanıtılacak
13 Anadolu'da yerel üretim merkezleri var mıydı? Nereler ve ne gibi ortak ve farklı özellikleri bulunmaktadır?
14 Anadolu'da yerel üretim merkezleri var mıydı? Nereler ve ne gibi ortak ve farklı özellikleri bulunmaktadır?
Materyaller
Materyal belirtilmemiştir.
Kaynaklar
KaynaklarKaynak Dili
Ekrem Hakkı AYVERDİ, Osmanlı Mimarisinin İlk Devri, İstanbul 1966.Türkçe
Ekrem Hakkı AYVERDİ, Osmanlı Mimarisinde Çelebi ve II Sultan Murat Devri, İstanbul 1972.Türkçe
Ekrem Hakkı AYVERDİ, Osmanlı Mimarisinde Fatih Devri III, İstanbul 1973.Türkçe
Ekrem Hakkı AYVERDİ, Osmanlı Mimarisinde Fatih Devri IV, İstanbul 1974.Türkçe
İ.Aydın YÜKSEL, Osmanlı Mimarisinde II.Beyazid-Yavuz Sultan Selim Devri, İstanbul 1983.Türkçe
Doğan KUBAN, Osmanlı Mimarisi, İstanbul 2007.Türkçe
Gülru NECİPOĞLU, 15. ve 16.yy Topkapı Sarayı Mimari,Tören ve İktidari, İstanbul 2007.Türkçe
Godfrey GOODWİN, A History Of Ottoman Archıtecture, London 2003.English
Aptullah KURAN, İlk Devir Osmanlı Mimarisinde Cami, Ankara 1964.Türkçe
Yıldıray ÖZBEK, Osmanlı Beyliği Mimarisinde Taş Süsleme, Ankara 2002.Türkçe
Şakir ÇAKMAK, Erken Dönem Osmanlı Mimarisinde Taç Kapılar, Ankara 2001.Türkçe
Yekta DEMİRALP, Erken Dönem Osmanlı Medreseleri, Ankara 1999.Türkçe
Sedat BAYRAKAL, Erken Dönem Osmanlı Minberleri, İstanbul 2008.Türkçe
Ertan DAŞ, Erken Dönem Osmanlı Türbeleri, İstanbul 2007. Türkçe
Ders Değerlendirme Sistemi
Değerlendirme YöntemiKatkı Yüzdesi (%)Değerlendirme Yöntemi Ad
Dönem Sonu Sınavı50Dönem Sonu Sınavı
Ara Sınav50Ara Sınav
T+U : Teorik + Pratik
PY: Program Yeterlilikleri
ÖK: Ders Öğrenme Kazanımları