Yazdır

DERS BİLGİLERİ
Ders KodDers AdT+U SaatYarıyılAKTS
CTL 563GÜNEY-DOĞU TÜRK LEHÇELERİ SES BİLGİSİ3 + 01. Yarıyıl7,5

DERS TANIMI
Ders Düzeyi Yüksek Lisans
Ders Türü Seçmeli
Dersin Amacı Yeni Uygur, Özbek, Sarı Uygur ve Salar Türkleri hakkında genel bilgi; Yeni Uygur ve Özbek Türkçelerinde kullanılan alfabe/alfabeler hakkında bilgi; Konuyla ilgili genel bibliyografya; Seslerin karakteristik özelliklerine göre incelenmesi; Ünlü uyumu; Ünlü değişmeleri; Ünlü türemesi; Ünlü Düşmesi; Ünsüzlerin sınıflandırılması; Ünsüz değişmeleri; Yer değiştirme; Ünsüz ikizleşmesi; Hece düşmesi.
Ders İçeriği Yeni Uygur, Özbek, Sarı Uygur ve Salar Türkleri hakkında genel bilgi; Yeni Uygur ve Özbek Türkçelerinde kullanılan alfabe/alfabeler hakkında bilgi; Konuyla ilgili genel bibliyografya; Seslerin karakteristik özelliklerine göre incelenmesi; Ünlü uyumu; Ünlü değişmeleri; Ünlü türemesi; Ünlü Düşmesi; Ünsüzlerin sınıflandırılması; Ünsüz değişmeleri; Yer değiştirme; Ünsüz ikizleşmesi; Hece düşmesi.
Ders Ön Koşul Dersin ön koşulu yok.
Ders Yan Koşul Dersin yan koşulu yok.
Öğretim Sistemi Yüz Yüze

DERS ÖĞRENME KAZANIMLARI
1Ses, ses birim kavramlarının tartışılması ve buna bağlı olarak edinilen bilgi ve kavramlar arası ilişkileri algılayabilme becerisi kazanma.
2Türk dilinin tarihî aşamalarını irdeleme, kaynaklarına ulaşabilme, kaynaklardan bilimsel ölçütler çerçevesinde yararlanabilme becerisi kazanma.
3Türk dilinin tarihî aşamalarındaki sınırları çizebilme, bilgi ve düşünce dünyasında terkip ve tahlil edebilme, eleştirebilme, yorumlayabilme becerisi kazanma.
4Linguistik yeniden kurma ile ilgili bilimsel yöntemleri tanıma, derleme çalışmaları yapabilme ve bunları inceleme yeteneği kazanma.kurma
5Ses değişmeleri mekanizması hakkındaki bilgileri özümseme, bu konuda derinleştirme ve lisansüstü çalışmalar yapabilecek bilgi, donanım becerisi elde etme.
6Ses değişmesi düzenliliklerini tanıyabilme ve Türk Dünyasının sorunları ile karşılaştırmalı çalışmalar, analizler yaparak bütüncül bakabilme becerisi kazanma.
7Türkçenin ses düzenini tanıtmak, edinilen bilgilerle kültürel unsurları ulusala ve evrensele kazandırma, yeni ve güncel üretimlere hazırlayabilme becerisi kazanma.
8Edindiği bilgileri sözlü ve yazılı olarak kolay ve anlaşılabilir biçimde aktarabilme becerisi kazanma.

DERS ÖĞRENME KAZANIMININ PROGRAM YETERLİLİKLERİNE KATKISI
NoPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11
ÖK 00155544555455
ÖK 00254555455445
ÖK 00355544444455
ÖK 00455554454555
ÖK 00555554454555
ÖK 00655545455555
ÖK 00755545455555
ÖK 00855554454555
Ara Toplam4039403635333936373940
Katkı55554455555

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
EtkinlikSayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi(14 hafta/teorik+uygulama)13339
Yarıyıl Sonu Sınavı(hazırlık süresi dahil)11313
Sunum / Seminer (hazırlık süresi dahil)31339
Rapor / Proje (hazırlık süresi dahil)199
Arasınav (Öğrenci)11313
Sunum199
Uygulama (Lab, Mesleksel Bec., Diğer) (Öğrenci)14228
İnternette Tarama/ Kütüphane Çalışması2510
Materyal Tasarlama/Uygulama5525
Okuma2510
Toplam İş Yükü

Dersin AKTS Kredisi






195

7,5
DERS ŞUBELERİ
 Dönem seçiniz :   


 Ders DönemiŞube NoDersi Veren Öğretim Elemanı
Detay 2023-2024 Güz1SEMA EYNEL
Detay 2022-2023 Bahar1SEMA EYNEL
Detay 2021-2022 Güz1SEMA EYNEL
Detay 2020-2021 Güz1SEMA EYNEL


Yazdır

Ders Şube Detayları
Dersin Kodu Dersin Ad Saat (T+P) Şube No Öğretim Dili Şube Dönemi
CTL 563 GÜNEY-DOĞU TÜRK LEHÇELERİ SES BİLGİSİ 3 + 0 1 Türkçe 2023-2024 Güz
Öğretim Elemanı  E-Posta  İç Hat  Ders Yeri Devam Zorunluluğu
Dr. Öğr. Üyesi SEMA EYNEL seynel@pau.edu.tr İTBF B0013 Dersin Devam Yüzdesi : %70
Amaç Yeni Uygur, Özbek, Sarı Uygur ve Salar Türkleri hakkında genel bilgi; Yeni Uygur ve Özbek Türkçelerinde kullanılan alfabe/alfabeler hakkında bilgi; Konuyla ilgili genel bibliyografya; Seslerin karakteristik özelliklerine göre incelenmesi; Ünlü uyumu; Ünlü değişmeleri; Ünlü türemesi; Ünlü Düşmesi; Ünsüzlerin sınıflandırılması; Ünsüz değişmeleri; Yer değiştirme; Ünsüz ikizleşmesi; Hece düşmesi.
İçerik Yeni Uygur, Özbek, Sarı Uygur ve Salar Türkleri hakkında genel bilgi; Yeni Uygur ve Özbek Türkçelerinde kullanılan alfabe/alfabeler hakkında bilgi; Konuyla ilgili genel bibliyografya; Seslerin karakteristik özelliklerine göre incelenmesi; Ünlü uyumu; Ünlü değişmeleri; Ünlü türemesi; Ünlü Düşmesi; Ünsüzlerin sınıflandırılması; Ünsüz değişmeleri; Yer değiştirme; Ünsüz ikizleşmesi; Hece düşmesi.
Haftalık Konu Başlıkları
HaftaKonular
1 Ses, ses birim kavramlarının tartışılması ve buna bağlı olarak edinilen bilgi ve kavramlar arası ilişkileri algılayabilme becerisi kazanma.
2 Ses, ses birim kavramlarının tartışılması ve buna bağlı olarak edinilen bilgi ve kavramlar arası ilişkileri algılayabilme becerisi kazanma.
3 Türk dilinin tarihî aşamalarını irdeleme, kaynaklarına ulaşabilme, kaynaklardan bilimsel ölçütler çerçevesinde yararlanabilme becerisi kazanma.
4 Türk dilinin tarihî aşamalarını irdeleme, kaynaklarına ulaşabilme, kaynaklardan bilimsel ölçütler çerçevesinde yararlanabilme becerisi kazanma.
5 Türk dilinin tarihî aşamalarındaki sınırları çizebilme, bilgi ve düşünce dünyasında terkip ve tahlil edebilme, eleştirebilme, yorumlayabilme becerisi kazanma.
6 Türk dilinin tarihî aşamalarındaki sınırları çizebilme, bilgi ve düşünce dünyasında terkip ve tahlil edebilme, eleştirebilme, yorumlayabilme becerisi kazanma.
7 Linguistik yeniden kurma ile ilgili bilimsel yöntemleri tanıma, derleme çalışmaları yapabilme ve bunları inceleme yeteneği kazanma.kurma
8 Linguistik yeniden kurma ile ilgili bilimsel yöntemleri tanıma, derleme çalışmaları yapabilme ve bunları inceleme yeteneği kazanma.kurma
9 Ses değişmeleri mekanizması hakkındaki bilgileri özümseme, bu konuda derinleştirme ve lisansüstü çalışmalar yapabilecek bilgi, donanım becerisi elde etme.
10 Ses değişmeleri mekanizması hakkındaki bilgileri özümseme, bu konuda derinleştirme ve lisansüstü çalışmalar yapabilecek bilgi, donanım becerisi elde etme.
11 Ses değişmesi düzenliliklerini tanıyabilme ve Türk Dünyasının sorunları ile karşılaştırmalı çalışmalar, analizler yaparak bütüncül bakabilme becerisi kazanma.
12 Ses değişmesi düzenliliklerini tanıyabilme ve Türk Dünyasının sorunları ile karşılaştırmalı çalışmalar, analizler yaparak bütüncül bakabilme becerisi kazanma.
13 Türkçenin ses düzenini tanıtmak, edinilen bilgilerle kültürel unsurları ulusala ve evrensele kazandırma, yeni ve güncel üretimlere hazırlayabilme becerisi kazanma.
14 Edindiği bilgileri sözlü ve yazılı olarak kolay ve anlaşılabilir biçimde aktarabilme becerisi kazanma.
Materyaller
Materyal belirtilmemiştir.
Kaynaklar
Ders Değerlendirme Sistemi
Değerlendirme YöntemiKatkı Yüzdesi (%)Değerlendirme Yöntemi Ad
Dönem Sonu Sınavı50Dönem Sonu Sınavı
Ara Sınav50Ara Sınav
T+U : Teorik + Pratik
PY: Program Yeterlilikleri
ÖK: Ders Öğrenme Kazanımları