Yazdır

DERS BİLGİLERİ
Ders KodDers AdT+U SaatYarıyılAKTS
CEE 538YOKSULLUĞUN SOSYOLOJİSİ3 + 02. Yarıyıl7,5

DERS TANIMI
Ders Düzeyi Yüksek Lisans
Ders Türü Seçmeli
Dersin Amacı Yoksulluğu sosyal, ekonomik ve tarihsel boyutlarıyla çözümlemek, farklı yoksulluk biçimlerine ve yoksul kategorilerine dair bütünsel bir kavrayış sağlamak.
Ders İçeriği Ders kapsamında yoksulluk kavramsal düzeyde ve değişik yaklaşımlar ışığında tartışılacak, yoksulluğun feodalizm ve kapitalizm gibi farklı toplumsal formasyonlardaki özellikleri incelenecektir. Bunun yanı sıra yoksulluğun yeni görünümleri, günümüzün küresel kapitalizm koşullarında işgücü piyasalarıyla olan bağlantısı göz önünde bulundurularak çözümlenecektir. Bu kapsamda çalışan yoksullar, kadın yoksulluğu, sınıfaltı ve sosyal dışlanma gibi kavramlar temelinde günümüzdeki farklı yoksul ve yoksulluk kategorileri ele alınacaktır. Son olarak yoksulluğa dair sosyal politika eksenli çözüm önerileri üzerinde durulacaktır.
Ders Ön Koşul Dersin ön koşulu yok.
Ders Yan Koşul Dersin yan koşulu yok.
Öğretim Sistemi Yüz Yüze

DERS ÖĞRENME KAZANIMLARI
1Yoksullukla ilgili kavramsal ve kuramsal düzlemde bilgi edinmek
2İşgücüne katılan ve katılamayan toplum kesimleri açısından yoksulluğa yönelik genel bir perspektif edinmek

DERS ÖĞRENME KAZANIMININ PROGRAM YETERLİLİKLERİNE KATKISI
NoPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11PY 12PY 13
ÖK 001             
ÖK 002             
Ara Toplam             
Katkı0000000000000

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
EtkinlikSayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi(14 hafta/teorik+uygulama)13339
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)31339
Arasınavlar(hazırlık süresi dahil)31339
Yarıyıl Sonu Sınavı(hazırlık süresi dahil)12626
Sunum / Seminer (hazırlık süresi dahil)15252
Toplam İş Yükü

Dersin AKTS Kredisi






195

7,5
DERS ŞUBELERİ
 Dönem seçiniz :   


 Ders DönemiŞube NoDersi Veren Öğretim Elemanı
Detay 2023-2024 Bahar1ASLICAN KALFA TOPATEŞ
Detay 2019-2020 Bahar1ASLICAN KALFA TOPATEŞ
Detay 2018-2019 Bahar1ASLICAN KALFA TOPATEŞ
Detay 2017-2018 Bahar1ASLICAN KALFA TOPATEŞ
Detay 2016-2017 Bahar1ASLICAN KALFA TOPATEŞ


Yazdır

Ders Şube Detayları
Dersin Kodu Dersin Ad Saat (T+P) Şube No Öğretim Dili Şube Dönemi
CEE 538 YOKSULLUĞUN SOSYOLOJİSİ 3 + 0 1 Türkçe 2023-2024 Bahar
Öğretim Elemanı  E-Posta  İç Hat  Ders Yeri Devam Zorunluluğu
Doç. Dr. ASLICAN KALFA TOPATEŞ atopates@pau.edu.tr İİBF B0017 Dersin Devam Yüzdesi : %70
Amaç Yoksulluğu sosyal, ekonomik ve tarihsel boyutlarıyla çözümlemek, farklı yoksulluk biçimlerine ve yoksul kategorilerine dair bütünsel bir kavrayış sağlamak.
İçerik Ders kapsamında yoksulluk kavramsal düzeyde ve değişik yaklaşımlar ışığında tartışılacak, yoksulluğun feodalizm ve kapitalizm gibi farklı toplumsal formasyonlardaki özellikleri incelenecektir. Bunun yanı sıra yoksulluğun yeni görünümleri, günümüzün küresel kapitalizm koşullarında işgücü piyasalarıyla olan bağlantısı göz önünde bulundurularak çözümlenecektir. Bu kapsamda çalışan yoksullar, kadın yoksulluğu, sınıfaltı ve sosyal dışlanma gibi kavramlar temelinde günümüzdeki farklı yoksul ve yoksulluk kategorileri ele alınacaktır. Son olarak yoksulluğa dair sosyal politika eksenli çözüm önerileri üzerinde durulacaktır.
Haftalık Konu Başlıkları
HaftaKonular
1 Kavramsal Tartışma ve Yoksulluğa Yönelik Yaklaşımlar
2 Tarihsel Kökenleriyle Yoksulluk 1: Köleci ve Feodal Toplumlarda Yoksulluk
3 Tarihsel Kökenleriyle Yoksulluk 2: Kapitalizm, Modern Yoksulluğun Ortaya Çıkışı ve Protestan Çalışma Etiği
4 Yoksullukla Mücadele Yöntemleri: Yoksul Yasaları, Kapatma Pratikleri ve Yoksul Yardımları
5 Tarihsel Kökenleriyle Yoksulluk 3: Sanayi Devriminin Ortaya Çıkışı, İşçi Sınıfı Yoksulluğu ve Tortu Tabaka
6 Yoksullukla Mücadele Yöntemleri: Yoksul Yasaları ve Sosyal Politika Uygulamaları
7 Vize
8 Refah Devleti, Yoksulluk ve Yoksullukla Mücadele Yöntemleri
9 Refah Devletinin Dönüşümü ve Küreselleşme
10 İşgücü Piyasalarındaki Dönüşüm ve Çalışan Yoksullar
11 Yeni Yoksulluk, Marjinal Gruplar, Sınıfaltı ve Sosyal Dışlanma
12 Toplumsal Cinsiyet ve Yoksulluk
13 Yoksullukla Mücadele Eksenli Sosyal Politika Önerileri
14 Final
Materyaller
Materyal belirtilmemiştir.
Kaynaklar
KaynaklarKaynak Dili
Bauman, Zygmunt (1999), Çalışma, Tüketicilik ve Yeni Yoksullar, İstanbul: Sarmal Yayınları.Türkçe
Bora, Aksu (2007), “Kadınlar ve Hane: ‘Olmayanın Nesini İdare Edeceksin?’ ”, Yoksulluk Halleri: Türkiye’de Kent Yoksulluğunun Toplumsal Görünümleri, Necmi Erdoğan (der.), İstanbul, İletişim Yayınları: 97-132.Türkçe
Buvinic, Mayra (1998), “Women in Poverty: A New Global Underclass”, http://www.eif.gov.cy/mlsi/dl/genderequality.nsf/0/12D2A22FAC60DA74C22579A6002D950A/$file/womeninpoverty.pdf (05.05.2013).Türkçe
Chossudovsky, Michel (1999), Yoksulluğun Küreselleşmesi, İstanbul: Çiviyazıları.Türkçe
Cohen, Mark R. (2005), “Introduction: Poverty and Charity in Past Times”, Journal of Interdisciplinary History, 35(3), Poverty and Charity: Judaism, Christianity, and Islam: 347-360.Türkçe
Foucault, Michel (2005), Büyük Kapatılma, (der. Işık Ergüden ve Tuncay Birkan), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.Türkçe
Fukuda-Parr, Sakiko (2003), “The Human Development Paradigm: Operationalizing Ideas on Capabilities”, Feminist Economics, 9(2-3): 301-317.Türkçe
Güngör, Fatih ve Özuğurlu, Metin (1997), “İngiliz Yoksul Yasaları: Paternalizm, Piyasa ya da Sosyal Devlet”, http://www.politics.ankara.edu.tr/eski/dosyalar/tm/SBF_WP_03.pdf, (12.05.2011).Türkçe
Hobsbawm, Eric (2003), Devrim Çağı 1789-1848, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.Türkçe
Işık, Oğuz ve Pınarcıoğlu, Melih (2001), Nöbetleşe Yoksulluk: Sultanbeyli Örneği, İstanbul: İletişim Yayınları.Türkçe
Özbek, Nadir (2008b), Osmanlı İmparatorluğu’nda Sosyal Devlet: Siyaset, İktidar ve Meşruiyet 1876-1914, İstanbul: İletişim Yayınları.Türkçe
Rahnema, Macit (2009), Sefaletin Yoksulluğu Kovduğu Bir Dünya, Ankara: Maki Basın Yayın.Türkçe
Şenses, Fikret (2003), Küreselleşmenin Öteki Yüzü Yoksulluk, İstanbul: İletişim Yayınları. Türkçe
Ders Değerlendirme Sistemi
Değerlendirme YöntemiKatkı Yüzdesi (%)Değerlendirme Yöntemi Ad
Dönem Sonu Sınavı50Dönem Sonu Sınavı
Ara Sınav50Ara Sınav
T+U : Teorik + Pratik
PY: Program Yeterlilikleri
ÖK: Ders Öğrenme Kazanımları