Yazdır

DERS BİLGİLERİ
Ders KodDers AdT+U SaatYarıyılAKTS
YTD 514ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ UZERİNE ARAŞTIRMALAR-II3 + 02. Yarıyıl6,5

DERS TANIMI
Ders Düzeyi Yüksek Lisans
Ders Türü Seçmeli
Dersin Amacı Çağdaş Türk lehçeleri ve edebiyatlarının genel ve temel niteliklerini kavratmak.
Ders İçeriği Çağdaş Türk Lehçelerinin sesbilgisel, biçimbilgisel, sözdizimsel özellikleri, sözcük varlıkları, karakteristik ve kültürel özelliklerini yansıtacak seçme günlük konuşmalar, gazete ve dergi yazıları, internet yazıları, edebî metinler (şiir, hikâye, roman, tiyatro, destan metinleri, folklorik metinleri vb.) okuma, inceleme.
Ders Ön Koşul Dersin ön koşulu yok.
Ders Yan Koşul Dersin yan koşulu yok.
Öğretim Sistemi Yüz Yüze

DERS ÖĞRENME KAZANIMLARI
1Yaşayan Türk lehçeleri konusunda bilgi edinerek Türk dilini art ve eş zamanlı olarak değerlendirme ve karşılaştırma konusunda uzmanlaşma ve bilgilerini derinleştirme becerisi kazanma.Çağdaş Türk lehçelerinin tarihî Türk lehçeleriyle olan ilişkisini ve gelişmesini inceleyerek art zamanlı veya eş zamanlı çalışmalar yaparak karşılaştırma yapma becerisini sağlama ve geliştirme.
2Yaşayan Çağdaş Türk lehçeleri (biri veya bir kaçı) alanında kazandığı bilgileri uzmanlık düzeyine taşıdıktan sonra bunları hem teorik hem de pratikte kullanabilme becerisini edinmek.Bütün bu çalışmalar sırasında teknolojiyi kullanma ve ondan yararlanabilme becerisinin kazanılması.
3Çağdaş Türk Lehçeleri üzerine yapılan (yaptığı) çalışmaları sınıflandırma, analiz etme, yorumlama ve Diğer Türk lehçeleriyle karşılaştırma becerisinin elde edilmesi. Çağdaş Türk Lehçelerinden biri üzerinde uzmanlaşabilme becerisini kazanma.Çağdaş Türk Lehçeleri ile ilgili olarak yapılacak ilmî çalışmalarda kaynaklara ulaşabilme, kaynaklardan en uç noktada yararlanabilme, metinleri okuyup anlayabilme yeteneğini kazanma ve ilerletme.
4Çalışmalar sonunda bireysel değerlendirme, karşılaştırma, çalışma becerisinin; bağımsız çalışmalar yapıp kararlar verebilme yeteneğinin ve lehçelerden birini mesleğinin bir parçası haline getirebilme birikimini kazanma.Veri toplama, sınıflandırma, tasarlama, sonuçları değerlendirip yorumlama; ilmî araştırma ve çalışma yöntemlerini kavrayıp kullanma becerisi kazanma.
5Hedefini belirleyip ona ulaşmak için belli bir süreçte ilmî gayretlerle konuyu seçme, çözümleme yeteneğinin gelişmesi.Meslekî konuda kendini yetiştirme becerisini geliştirme, etik sorumluklarını bilip ona göre davranma.
6Çağdaş Türk Lehçeleri hakkında öğrendiklerini diğer bilim dalları ile paylaşma, verimli ve işlevsel halde kullanabilme becerisinin artırılması.

DERS ÖĞRENME KAZANIMININ PROGRAM YETERLİLİKLERİNE KATKISI
NoPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11
ÖK 00155555555555
ÖK 00255555555555
ÖK 00355555555555
ÖK 00455555555555
ÖK 00555555555555
ÖK 00655555555555
Ara Toplam3030303030303030303030
Katkı55555555555

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
EtkinlikSayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi(14 hafta/teorik+uygulama)31339
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)41352
Ödevler21326
Arasınavlar(hazırlık süresi dahil)11313
Yarıyıl Sonu Sınavı(hazırlık süresi dahil)11313
Sunum / Seminer (hazırlık süresi dahil)21326
Toplam İş Yükü

Dersin AKTS Kredisi






169

6,5
DERS ŞUBELERİ
 Dönem seçiniz :   


 Ders DönemiŞube NoDersi Veren Öğretim Elemanı
Detay 2023-2024 Bahar1SALİH MEHMET ARÇIN
Detay 2022-2023 Bahar1SALİH MEHMET ARÇIN
Detay 2021-2022 Bahar1SALİH MEHMET ARÇIN
Detay 2020-2021 Bahar1SALİH MEHMET ARÇIN
Detay 2013-2014 Bahar1NERGİS BİRAY
Detay 2012-2013 Bahar1NERGİS BİRAY
Detay 2011-2012 Bahar1NERGİS BİRAY
Detay 2010-2011 Bahar1CEYHUN VEDAT UYĞUR
Detay 2010-2011 Güz1NERGİS BİRAY
Detay 2009-2010 Bahar1NERGİS BİRAY


Yazdır

Ders Şube Detayları
Dersin Kodu Dersin Ad Saat (T+P) Şube No Öğretim Dili Şube Dönemi
YTD 514 ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ UZERİNE ARAŞTIRMALAR-II 3 + 0 1 Türkçe 2023-2024 Bahar
Öğretim Elemanı  E-Posta  İç Hat  Ders Yeri Devam Zorunluluğu
Doç. Dr. SALİH MEHMET ARÇIN sarcin@pau.edu.tr İTBF B0221 Dersin Devam Yüzdesi : %
Amaç Çağdaş Türk lehçeleri ve edebiyatlarının genel ve temel niteliklerini kavratmak.
İçerik Çağdaş Türk Lehçelerinin sesbilgisel, biçimbilgisel, sözdizimsel özellikleri, sözcük varlıkları, karakteristik ve kültürel özelliklerini yansıtacak seçme günlük konuşmalar, gazete ve dergi yazıları, internet yazıları, edebî metinler (şiir, hikâye, roman, tiyatro, destan metinleri, folklorik metinleri vb.) okuma, inceleme.
Haftalık Konu Başlıkları
HaftaKonular
1 İlgili Türk lehçesinin metinler üzerinde ses bilgisi özelliklerinin tanıtılması.
2 İlgili Türk lehçesinin seçilmiş metinler üzerinde ses ve şekil bilgisi özelliklerinin kavratılması.
3 Şekil bilgisi özelliklerinin Türkiye Türkçesi ile farklı olan özelliklerinin verilmesi
4 İlgili Türk lehçesinin morfolojik özelliklerini, bu çerçevede yapım eklerini, çekim eklerini, sıfat-fiil ve zarf-fillerini örnekleriyle tanıtmak; yeri geldikçe morfolojik olarak Türkiye Türkçesiyle farklı ve benzer taraflarını ortaya koymak.
5 Kuzey Türk lehçelerinden seçilecek bir lehçenin ses ve şekil özelliklerinin seçilmiş metinler üzerinde incelemesinin yapılması ve örnekleyerek kavratılması.
6 Kuzey Türk lehçelerinden seçilecek bir lehçenin ses ve şekil özelliklerinin seçilmiş metinler üzerinde incelemesinin yapılması ve örnekleyerek kavratılması.
7 İlgili Türk lehçesinin Türkiye Türkçesiyle farklılaşan sözdizimsel özelliklerini (kelime grupları düzeyinde) tanıtmak. İlgili Türk lehçesine ait önemli edebî eserlerden seçilen örnekler üzerinde hem dil bilgisi konularını pekiştirmek hem de edebî şahsiyetleri tanıtmak.
8 İlgili Türk lehçesinin Türkiye Türkçesiyle farklılaşan sözdizimsel özelliklerini (kelime grupları düzeyinde) tanıtmak. İlgili Türk lehçesine ait önemli edebî eserlerden seçilen örnekler üzerinde hem dil bilgisi konularını pekiştirmek hem de edebî şahsiyetleri tanıtmak.
9 Ara sınavlar.
10 İlgili Türk lehçesinin Türkiye Türkçesiyle farklılaşan sözdizimsel özelliklerini (cümle düzeyinde) tanıtmak. İlgili Türk lehçesine ait önemli edebî eserlerden seçilen örnekler üzerinde hem dil bilgisi konularını pekiştirmek hem de edebî şahsiyetleri tanıtmak.
11 İlgili Türk lehçesinin Türkiye Türkçesiyle farklılaşan sözdizimsel özelliklerini (cümle düzeyinde) tanıtmak. İlgili Türk lehçesine ait önemli edebî eserlerden seçilen örnekler üzerinde hem dil bilgisi konularını pekiştirmek hem de edebî şahsiyetleri tanıtmak.
12 Türkmen lehçesine ait önemli edebî şahsiyetleri tanıtmak ve eserlerinden örnekler sunmak, bunları Türk ve dünya edebiyatı ile mukayese etmek.
13 İlgili Türk lehçesinin karakteristik ve kültürel özelliklerini yansıtacak seçme günlük konuşmalar, gazete ve dergi yazıları, internet yazıları üzerinde metin aktarma çalışmaları yapılması. Metinler okutulurken ilgili Türk lehçesinin hem gramer özellikleri takip edilecek, hem o metinlerde geçen kelimeler öğretilecektir.
14 İlgili Türk lehçesinin karakteristik ve kültürel özelliklerini yansıtacak edebî metinler üzerinde metin aktarma çalışmaları yapılması.
Materyaller
Materyal belirtilmemiştir.
Kaynaklar
KaynaklarKaynak Dili
Kom. Başk. Prof. Dr. Ahmet Bican Ercilasun, Türk Lehçeleri Grameri.Türkçe
Ahmet Buran, Ercan Aklaya, Çağdaş Türk Lehçeleri.Türkçe
K.K. YUDAHİN (Çev. Abdullah TAYMAS), Kırgız Sözlüğü I,II, TDK Yay.Türkçe
Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Sözlüğü, Kültür Bk. Yay., Ankara, 1991.Türkçe
Kenan KOÇ, Kazakça-Türkçe Sözlük, Akçağ Yay.Türkçe
EMRE, Ahmet Cevat, Türk Lehçelerinin Mukayeseli Grameri, TDK Yay.Türkçe
Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü, Türkiye Dışı Türk Edebiyatları (4. cilt), TKAE Yay.Türkçe
Hülya Kasapoğlu Çengel, Kırgız Türkçesi Grameri.Türkçe
AMANJOLOV, A., A. Äbilqayev, İ. Uyıqbayev; Qazaq Tili GrammatikasıTürkçe
BALAQAYEV, M., T. QORDABAYEV; Qazırgı Qazaq Tili Grammatikası, Sintaksis.Türkçe
DAVLETOV S.- KUDAYBERGENOV S.: Azırkı Kırgız Tili Morfologiya, Frunze 1980.Türkçe
Kırgız Adabiy Tilinin Grammatikası, Kırgız İlimder Akademiyası yay., Frunze 1980.Türkçe
ÖNER Mustafa: Bugünkü Kıpçak Türkçesi, TDK Yay.: 703, Ankara 1998.Türkçe
MaUmutova L. vd. Tatar Tiliniñ Añlatmalı Süzligi I-II-III, Tatarstan Kitap Nesriyatı, Kazan, 1977-1979-1981.Türkçe
Alpar(ov), G. Tatar Grammatikası, Kazan, 1926.Türkçe
Dilek Ergönenç Akbaba, Nogay Türkçesi Grameri.Türkçe
Leyla Karahan, türkçede Söz DizimiTürkçe
Günay Karaağaç, Türkçe Söz DizimiTürkçe
Ders Değerlendirme Sistemi
Değerlendirme YöntemiKatkı Yüzdesi (%)Değerlendirme Yöntemi Ad
Dönem Sonu Sınavı50Dönem Sonu Sınavı
Ara Sınav50Ara Sınav
T+U : Teorik + Pratik
PY: Program Yeterlilikleri
ÖK: Ders Öğrenme Kazanımları