Yazdır

DERS BİLGİLERİ
Ders KodDers AdT+U SaatYarıyılAKTS
SOS 533ÇALIŞMA SOSYOLOJİSİ3 + 01. Yarıyıl7,5

DERS TANIMI
Ders Düzeyi Yüksek Lisans
Ders Türü Seçmeli
Dersin Amacı Çalışma Sosyolojisinin Genel Sosyoloji içerisindeki konumu, üretim sürecine ilişkin genel kavramların yanı sıra çalışma olgusuna ilişkin yaklaşımlarla ortaya konmaya çalışılmaktadır. Böylece çalışma olgusunun çeşitli dönemlerde değişen anlamı başta olmak üzere, kolaylıkla üretim süreci ile sınırlandırılamayan boyutu ve toplumsal yaşamın kurulmasındaki işlevlerine dikkat çekilmektedir.
Ders İçeriği Emek karşılığı çalışma” olgusu, modern öncesi dönemde sadece “fiziki gereksinimler”in karşılanmasına yönelik iken; modernleşme süreci ile birlikte, fiziki gereksinimlerin yanı sıra “sosyal gereksinimlerin” de karşılanmasını kapsar hale gelmiştir. “İş”in, sosyal gereksinimleri de kapsar hale gelmesi, geçim sağlama amacını aşarak “toplumsal boyut” kazanmaya başladığının en önemli göstergesidir. Bu gerçekliğin günden güne belirginleşmesi, emek karşılığı çalışmanın yaygınlaşması ile sonuçlanmıştır. Ancak emek karşılığı çalışmanın modern öncesi dönem ile modern dönemde belirgin bir şekilde farklılık gösterdiği göz önünde bulundurulmalıdır. Çalışmak, modern öncesi dönemde daha çok “serflik” biçiminde kendini gösterir. Serfliğin en önemli özelliği, “ücret” oluşmadığı için emeğin karşılığının beslenme, barınma ve giyim gibi temel maddi gereksinimlerin karşılanması ile sınırlı olmasıdır. Buna karşın modern dönemde ücret yaygınlaşmış; ücretin yaygılaşması ise maddi gereksinimlerin yanı sıra sosyal gereksinimlerin de karşılanmasında önemli bir araç haline gelmiştir. Böylece işgücü gündelik yaşamda daha da özgürleşmiştir.
Ders Ön Koşul Dersin ön koşulu yok.
Ders Yan Koşul Dersin yan koşulu yok.
Öğretim Sistemi Yüz Yüze

DERS ÖĞRENME KAZANIMLARI
1çalışma kavramının çerçevesi ve düzeyini kavramayı
2 iş yaşamı kavramını
3 iş-dışı yaşam kavramının sınırlılıklarını somutlaştırmayı,
4 iş etkinlikler ile iş-dışı etkinlikleri birbirinden ayırmayı,
5 iş-güç biçimi kavramının Türk toplum yapısındaki rolünü özümsemeyi
6 çalışma kavramına ilişkin olumlu ve olumsuz kavramlar geliştirmeyi
7Türkiye'de çalışma sorunsalına eğilmeyi,
8Sermaye ve emek popülizmi kavramsallaştırmaları ışığında toplumsal değişme anlayışını kavramayı,
9Türkiye'de çalışma süreçlerinin genel bir değerlendirilmesini yapabilmeyi Öğrenir.

DERS ÖĞRENME KAZANIMININ PROGRAM YETERLİLİKLERİNE KATKISI
NoPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11PY 12
ÖK 0011  3       5
ÖK 002   3       5
ÖK 00312    3 5   
ÖK 004          12
ÖK 00512   4  4321
ÖK 00612 4     532
ÖK 007   3     3 5
ÖK 008            
ÖK 009            
Ara Toplam46 13 43 911620
Katkı010100001112

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
EtkinlikSayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi(14 hafta/teorik+uygulama)15345
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)15460
Ödevler5945
Arasınavlar(hazırlık süresi dahil)11515
Yarıyıl Sonu Sınavı(hazırlık süresi dahil)13030
Toplam İş Yükü

Dersin AKTS Kredisi






195

7,5
DERS ŞUBELERİ
 Dönem seçiniz :   


 Ders DönemiŞube NoDersi Veren Öğretim Elemanı
Detay 2019-2020 Güz1SERKAN GÜZEL


Yazdır

Ders Şube Detayları
Dersin Kodu Dersin Ad Saat (T+P) Şube No Öğretim Dili Şube Dönemi
SOS 533 ÇALIŞMA SOSYOLOJİSİ 3 + 0 1 Türkçe 2019-2020 Güz
Öğretim Elemanı  E-Posta  İç Hat  Ders Yeri Devam Zorunluluğu
Prof. Dr. SERKAN GÜZEL sguzel@pau.edu.tr İTBF A0204 Dersin Devam Yüzdesi : %60
Amaç Çalışma Sosyolojisinin Genel Sosyoloji içerisindeki konumu, üretim sürecine ilişkin genel kavramların yanı sıra çalışma olgusuna ilişkin yaklaşımlarla ortaya konmaya çalışılmaktadır. Böylece çalışma olgusunun çeşitli dönemlerde değişen anlamı başta olmak üzere, kolaylıkla üretim süreci ile sınırlandırılamayan boyutu ve toplumsal yaşamın kurulmasındaki işlevlerine dikkat çekilmektedir.
İçerik Emek karşılığı çalışma” olgusu, modern öncesi dönemde sadece “fiziki gereksinimler”in karşılanmasına yönelik iken; modernleşme süreci ile birlikte, fiziki gereksinimlerin yanı sıra “sosyal gereksinimlerin” de karşılanmasını kapsar hale gelmiştir. “İş”in, sosyal gereksinimleri de kapsar hale gelmesi, geçim sağlama amacını aşarak “toplumsal boyut” kazanmaya başladığının en önemli göstergesidir. Bu gerçekliğin günden güne belirginleşmesi, emek karşılığı çalışmanın yaygınlaşması ile sonuçlanmıştır. Ancak emek karşılığı çalışmanın modern öncesi dönem ile modern dönemde belirgin bir şekilde farklılık gösterdiği göz önünde bulundurulmalıdır. Çalışmak, modern öncesi dönemde daha çok “serflik” biçiminde kendini gösterir. Serfliğin en önemli özelliği, “ücret” oluşmadığı için emeğin karşılığının beslenme, barınma ve giyim gibi temel maddi gereksinimlerin karşılanması ile sınırlı olmasıdır. Buna karşın modern dönemde ücret yaygınlaşmış; ücretin yaygılaşması ise maddi gereksinimlerin yanı sıra sosyal gereksinimlerin de karşılanmasında önemli bir araç haline gelmiştir. Böylece işgücü gündelik yaşamda daha da özgürleşmiştir.
Haftalık Konu Başlıkları
HaftaKonular
1 Çalışma kavramının çerçevesi ve düzeyi
2 Çalışmanın doğası ve kaynağı ve değişen anlamı
3 Modern işgücünün oluştuğu toplumsal bağlam
4 İş yaşamı-iş dışı yaşam lişkisi
5 Çalışmaya ilişkin kuramlar-1
6 Çalışmaya ilişkin kuramlar-2
7 İş-güç biçimi kavramının gerekliliği
8 İş-güç biçimi kavramının Türk toplum yapısındaki işlevselliği
9 İş-güç biçmi kavramının bileşenleri
10 günümüz Türk toplumunda çalışma sorunsalı
11 Sermaye ve emek popülizmi kavramsallaştırmaları ışığında Türk toplumunda çalışma sürecinin değerlendirilmesi
12 vize sınavı
13 Çalışma kavramı ve kuramları ışığında Türkiye'de işgüç biçimi kavramına bakış
14 genel değerlendirme
Materyaller
Materyal belirtilmemiştir.
Kaynaklar
Ders Değerlendirme Sistemi
Değerlendirme YöntemiKatkı Yüzdesi (%)Değerlendirme Yöntemi Ad
Dönem Sonu Sınavı50Dönem Sonu Sınavı
Ara Sınav50Ara Sınav
T+U : Teorik + Pratik
PY: Program Yeterlilikleri
ÖK: Ders Öğrenme Kazanımları