Yazdır

DERS BİLGİLERİ
Ders KodDers AdT+U SaatYarıyılAKTS
STA 532SANAT TARİHİNDE ÜSLUP ANALİZİ II3 + 02. Yarıyıl6

DERS TANIMI
Ders Düzeyi Yüksek Lisans
Ders Türü Seçmeli
Dersin Amacı Sanat Tarihinin terminolojisi, bilimsel yönü ve kendine yakın diğer disiplinlerle arasındaki benzer ve farklı yönleri üzerinde durulduktan sonra sanat eserlerinin değerlendirilmesinde takip edilecek bilimsel metot ve yöntemler hakkında bilgi verilecektir
Ders İçeriği Sanat Tarihinin terminolojisi, bilimsel yönü ve kendine yakın diğer disiplinlerle arasındaki benzer ve farklı yönleri üzerinde durulduktan sonra sanat eserlerinin değerlendirilmesinde takip edilecek bilimsel metot ve yöntemler hakkında bilgi verilecektir.
Ders Ön Koşul Dersin ön koşulu yok.
Ders Yan Koşul Dersin yan koşulu yok.
Öğretim Sistemi Yüz Yüze

DERS ÖĞRENME KAZANIMLARI
1İslamiyetin kabulünün Selçuklu ve Osmanlı Devletleri dönemi mimari ve süsleme sanatlarına etkisini genel olarak açıklayabilir. İslamiyetin kabulünün mimariye yansımalarını bilir. İslamiyetin resim sanatına ve minyatürün gelişimine etkilerini anlatabilir. Anadolu’ya göçler ve göçlerin Anadolu’da etkilerini açıklayabilir.
2Türk Sanatının gelişimini açıklayabilir. Tuğla mimarinin Anadolu’da taşa dönüşümünü ve yansımalarını örneklendirir. Kümbetlerden türbelere dönüşümün süreçini nedenleriyle söyleyebilir. Medrese mimarisinin ortaya çıkışı ve Selçuklu ve Osmanlı medreseleri arasındaki farkları sıralayabilir. Ribatlar, ortaya çıkış nedenleri ve hanlara dönüşümünü anlatabilir.
3Merkezi mekan kavramını açıklar. Osmanlı Devletinde merkezi mekan kavramı kapsamında erken dönem cami mimarisinin gelişimi hakkında örnekler verir. Osmanlı Devletinde merkezi mekan kavramı kapsamında klasik dönem cami mimarisinin gelişimi hakkında bilgi sahibi olur. Osmanlı Devletinde merkezi mekan kavramı kapsamında batılılaşma dönemi cami mimarisinin gelişimine anlatabilir.

DERS ÖĞRENME KAZANIMININ PROGRAM YETERLİLİKLERİNE KATKISI
NoPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10
ÖK 001544324  3 
ÖK 002524423    
ÖK 003533432  3 
Ara Toplam159111179  6 
Katkı5344230020

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
EtkinlikSayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi(14 hafta/teorik+uygulama)14342
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)9545
Ödevler31648
Arasınavlar(hazırlık süresi dahil)177
Yarıyıl Sonu Sınavı(hazırlık süresi dahil)11414
Toplam İş Yükü

Dersin AKTS Kredisi






156

6
DERS ŞUBELERİ
 Dönem seçiniz :   


 Ders DönemiŞube NoDersi Veren Öğretim Elemanı
Detay 2022-2023 Bahar1SAİM CİRTİL
Detay 2020-2021 Bahar1MEHMET KUTLU
Detay 2019-2020 Bahar1MEHMET KUTLU
Detay 2009-2010 Bahar1TÜLÜN DEĞİRMENCİ TURAL


Yazdır

Ders Şube Detayları
Dersin Kodu Dersin Ad Saat (T+P) Şube No Öğretim Dili Şube Dönemi
STA 532 SANAT TARİHİNDE ÜSLUP ANALİZİ II 3 + 0 1 Türkçe 2022-2023 Bahar
Öğretim Elemanı  E-Posta  İç Hat  Ders Yeri Devam Zorunluluğu
Dr. Öğr. Üyesi SAİM CİRTİL scirtil@pau.edu.tr FEN A0107 Dersin Devam Yüzdesi : %
Amaç Sanat Tarihinin terminolojisi, bilimsel yönü ve kendine yakın diğer disiplinlerle arasındaki benzer ve farklı yönleri üzerinde durulduktan sonra sanat eserlerinin değerlendirilmesinde takip edilecek bilimsel metot ve yöntemler hakkında bilgi verilecektir
İçerik Sanat Tarihinin terminolojisi, bilimsel yönü ve kendine yakın diğer disiplinlerle arasındaki benzer ve farklı yönleri üzerinde durulduktan sonra sanat eserlerinin değerlendirilmesinde takip edilecek bilimsel metot ve yöntemler hakkında bilgi verilecektir.
Haftalık Konu Başlıkları
HaftaKonular
1 Giriş dersi: Tartışılacak konuların tanıtılması, okunacak yayınlardan bahsedilmesi
2 Osmanlı Resim Sanatının İlk Evresi: Fatih Devri Resim Sanatı Ahmedi, İskendername, PBNF, Turc 309, 1416 Ahmedi, İskendername, VBNM, Cod. Or. XC (57), 1460 civ. Ahmedi, İskendername, Rusya, St. Petersburgh, C-133, 1470 civ. Portrecilik Gentile Bellini’nin Fatih Portresi, Londra National Gallery, No. 3099, 1480 Sinan Bey’e atfedilen Fatih Portresi, Albüm, TSMK, H. 2153, 1460-80 Şiblizade Ahmed’e atfedilen Fatih Portresi, Albüm, TSMK, H. 2153, 10a, 1480 civ Fatih’in Madalyon Portreleri Zorunlu Okumalar S. Bağcı, F. Çağman, G. Renda ve Z. Tanındı, Osmanlı Resim Sanatı, (İstanbul, 2006), s: 27-40. Julian Raby, “Oyun Başlıyor”, Padişahın Portresi, Tesavir-i Al-i Osman, (İstanbul, 2001):64-79. J. Raby, “Pride and Prejudice: Mehmed the Conqueror’s and the Italian portrait medal”, Italian Medal Studies in the History of Art, XII. Itailan Medals, National Gallery of Arts, Washington DC.(1987): 171-94. E. Atıl, “Ottoman Miniature Painting under Mehmed II” Ars Orientalis, IX(1973): 103-21.
3 Osmanlı Resim Sanatında Doğu ve Batı: II. Bayezid Devri Resim Sanatı Osmanlı Nakkaşlarının Örgütlenme Biçimi: Ehl-i Hıref Teşkilatı ve Saray Nakkaşhanesi II. Bayezid Devrinde Hazırlanan Resimli Kitaplar Şeyhi, Hüsrev ü Şirin, UUL, O. Vet 86, Hatifi, Hüsrev ü Şirin, NYMMA, 69.27, Emir Hüsrev Dehlevi, Heşt Bihişt, TSMK, H. 799, 1500civ. Uzun Firdevsi, Süleymanname, DCBL, T. 406 Tarih Resimlemeciliğinin İlk Örneği: Şehname-i Melik-i Ümmi, TSMK, H. 1123, 1495 civ. Zorunlu Okumalar S. Bağcı, F. Çağman, G. Renda ve Z. Tanındı, Osmanlı Resim Sanatı, (İstanbul, 2006), s: 41-49. Çağman, F., “Saray Nakkaşhanesinin Yeri Üzerine Düşünceler”, Sanat Tarihinde Doğudan Batıya-Ünsal Yücel Anısına Sempozyum Bildirileri; İstanbul, 1989, 35-46 Uzunçarşılı, İ.H., “Osmanlı Sarayı’ nda Ehl-i Hiref (Sanatkarlar) Defteri”, Belgeler, XI/15 (1981-1986): 23-76. Barkan, Ö.L., “İstanbul Saraylarına Ait Muhasebe Defterleri”, Belgeler, IX/13 (1979):1-380. Yoltar –Yıldırım, A., “An Accomplished Artist of the Book at the Ottoman Court : 1515-1530”, Derman Armağanı, 603-616.
4 Nakkaşhaneye Gelen Sanatçılar ve Resimli Kitaplar II. Bayezid Devrinde Ek Yapılan El Yazmaları Nizami, Hamse, TSMK, H. 781, 1500 civ. Yavuz Sultan Selim Devri Resimli Kitapları VE Kanuni Sultan Süleyman Devri Edebi Elyazmaları Feridüddin Atar, Mantıkkü’t-Tayr, TSMK, E.H. 1512, 1515 Sultan Selim, Divan, İÜK, F. 1330, 1515-20 Hamdi, Yusuf ile Züleyha, MBS, Cod. Turc 183, 1515 Ali Şir Nevai, Divan, TSMK, R. 804, 1530 civ. Cami, Tuhfetü’l-Ahrar, TSMK, R. 914, 1530 civ. Şükri, Selimname, TSMK, H. 1597-98, 1530 civ. Arifi, Guy u Çevgan, TSMK, H. 845, 1539-40 Ali Şir Nevai, Hamse, TSMK, H. 802, 1530-1 Zorunlu Okumalar S. Bağcı, F. Çağman, G. Renda ve Z. Tanındı, Osmanlı Resim Sanatı, (İstanbul, 2006), s: 50-65.
5 Osmanlı’nın Özgün Bir Yaratısı: Topografik Resim Geleneği Piri Reis, Kitab-ı Bahriye, TSMK, H. 642, 1525-26 Matrakçı Nasuh, Tuhfetü’l-Guzat, İSK, Esad Ef. 2206, 1532 Matrakçı Nasuh, Mecmu-ı Menazil, İÜK, T. 5964, 1537 Matrakçı Nasuh, Tarih-i Sultan Bayezid, TSMK, R. 1272, 1540 civ. Matrakçı Nasuh, Tarih-i Feth-i Sikloş, Estergon ve İstulnibelgrad, TSMK, H. 1608, 1545 civ. Zorunlu Okumalar S. Bağcı, F. Çağman, G. Renda ve Z. Tanındı, Osmanlı Resim Sanatı, (İstanbul, 2006), s: 69-81.
6 Klasik Dönem Başlıyor: Kanuni Sultan Süleyman Devri Resim Sanatı Nigari ve Portreleri Kanuni Portresi II. Selim Portresi Osmanlı Sarayı’nda Türkçe Şehnameler ve Şehnamecilik Tercüme-i Şehname, TSMK, H. 1520 (Memluk Şehnamesi) Tercüme-i Şehname, TSMK, H. 1522 Tercüme-i Şehname, TSMK, H. 1116 Zorunlu Okumalar S. Bağcı, F. Çağman, G. Renda ve Z. Tanındı, Osmanlı Resim Sanatı, (İstanbul, 2006), s: 91-96. Süheyl Ünver, Ressam Nigari: Hayatı ve Eserleri, (Ankara, 1946).
7 Tesavir-i Al-i Osman: Arifi ve eserleri Arifi, Enbiyaname, 1558, Özel Koleksiyon Arifi, Osmanname, 1558, Özel Koleksiyon Arifi, Süleymanname, TSMK, H. 1517, 1558 Arifi, Ravzatü’l-uşşak, 1550 civ. CHUAM, 1985.216.15A Zorunlu Okumalar S. Bağcı, F. Çağman, G. Renda ve Z. Tanındı, Osmanlı Resim Sanatı, (İstanbul, 2006), s: 97-109.Esin Atıl, Süleymanname: The Illustrated History of Süleyman the Magnificent , (Washington D.C-New York, 1986.
8 Tesavir-i Al-i Osman: Şehnameci Lokman ve Nakkaş Osman Ahmed Feridun, Zigetvarname, 1569, TSMK, H. 1339 Lokman, Şehname-i Selim Han, TSMK, A. 3595, 1581 Lokman, Zafername, DCBL, T. 413, 1579 Lokman, Şehinşahname, I. Cilt, 1581, İÜK, F. 1404 Zorunlu Okumalar S. Bağcı, F. Çağman, G. Renda ve Z. Tanındı, Osmanlı Resim Sanatı, (İstanbul, 2006), s: 111-28. Filiz Çağman, “Şehname-i Selim Han ve Minyatürleri”, Sanat Tarihi Yıllığı, V (1973): 411-42. Bekir Kütükoğlu, “Şehnameci Lokman”, Prof. Dr. Bekir Kütükoğlu’na Armağan, (İstanbul, 1991): 39-4
9 Sultan Portreciliğinin Klasik Devri: Şemailnameler Lokman, Kıyafetü’l-insaniye fi şema’ilü’l-osmaniye (Şemailname), 1579, TSMK, H. 1563 Lokman, Kıyafetü’l-insaniye fi şema’ilü’l-osmaniye (Şemailname), 1579, İÜK, T.6087 Lokman, Zübdetü’t-tevarih, TİEM 1973, 1583 Zorunlu Okumalar S. Bağcı, F. Çağman, G. Renda ve Z. Tanındı, Osmanlı Resim Sanatı, (İstanbul, 2006), s: 128-40. Julian Raby, “Avrupa’dan İstanbul’a”,Padişahın Portresi, Tesavir-i Al-i Osman, (İstanbul, 2001):136-63. Filiz Çağman, “İstanbul Sarayı’nın Yorumu: Üstad Osman ve Dizisi,” Padişahın Portresi, Tesavir-i Al-i Osman, (İstanbul, 2001):164-87.
10 Ödev Sunumu
11 Ödev Sunumu
12 Farklı Metinler, Yeni Denemeler: III. Mehmed ve I. Ahmed Devri Resimli Kitapları Talikizade, Eğri Fetihnamesi, TSMK, H. 1339 Hakkı, Tercüme-i Baharistan-ı Cami , TSMK, 1711 Album, TSMK, B. 408 Falname, TSMK, H. 1703 Nadiri, Divan-ı Nadiri, TSMK, H. 889 Zorunlu Okumalar S. Bağcı, F. Çağman, G. Renda ve Z. Tanındı, Osmanlı Resim Sanatı, (İstanbul, 2006), s:189-194, 203-207.
13 Resimli Kitapların sonu: II. Osman Devri Resimli Kitapları Medhi, Tercüm-i Şehname, UUL, O. Celsing 1 Medhi, Tercüm-i Şehname, PBNF, Suppl Turc 326 Taşköprüzade, Şakaiku’n-numaniye, TSMK, H. 1263 Nadiri, Şehname-i Nadiri, TSMK, H. 1124 Zorunlu Okumalar S. Bağcı, F. Çağman, G. Renda ve Z. Tanındı, Osmanlı Resim Sanatı, (İstanbul, 2006), s:210-218.
14 Genel Değerlendirme
Materyaller
Materyal belirtilmemiştir.
Kaynaklar
Ders Değerlendirme Sistemi
Değerlendirme YöntemiKatkı Yüzdesi (%)Değerlendirme Yöntemi Ad
Dönem Sonu Sınavı50Dönem Sonu Sınavı
Ara Sınav50Ara Sınav
T+U : Teorik + Pratik
PY: Program Yeterlilikleri
ÖK: Ders Öğrenme Kazanımları