Yazdır

DERS BİLGİLERİ
Ders KodDers AdT+U SaatYarıyılAKTS
GKD 1007TÜRK DİLİ 13 + 01. Yarıyıl5

DERS TANIMI
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Dersin Amacı Öğrencilerin yazı türlerini tanıması. Kendilerini yazarak anlatabilmelerinin sağlanması.
Ders İçeriği Yazı dili ve özellikleri; yazım ve noktalama; yazılı ve sözlü anlatımın özellikleri; paragraf oluşturma ve paragraf türleri (giriş, gelişme, sonuç paragrafları); düşünceyi geliştirme yolları (açıklama, tartışma, öyküleme, betimleme; tanımlama, örneklendirme, tanık gösterme, karşılaştırma vb. uygulamaları); metin yapısı (metnin yapısal özellikleri, giriş-gelişme-sonuç bölümleri); metinsellik özellikleri (bağlaşıklık, tutarlılık; amaçlılık, kabul edilebilirlik, durumsallık, bilgisellik, metinlerarasılık); metin yazma (taslak oluşturma, yazma, düzeltme ve paylaşma); bilgilendirici-açıklayıcı metin yazma; öyküleyici metin yazma; betimleyici metin yazma; tartışmacı ve ikna edici metin yazma.
Ders Ön Koşul Dersin ön koşulu yok.
Ders Yan Koşul Dersin yan koşulu yok.
Öğretim Sistemi Uzaktan Eğitim

DERS ÖĞRENME KAZANIMLARI
1Edebi türleri okur, açıklar, türe uygun yazı yazar.
2Doğru yazı yazma kurallarını bilir uygular.
3Alana özgü yöntem ve teknikleri kullanarak yazı yazar.
4Söz varlığını zenginleştirir, yazılarında uygular.

DERS ÖĞRENME KAZANIMININ PROGRAM YETERLİLİKLERİNE KATKISI
Derslerin program öğrenme kazanımına katkısı girilmemiş.

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
EtkinlikSayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi(14 hafta/teorik+uygulama)14342
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)14342
Yarıyıl Sonu Sınavı(hazırlık süresi dahil)11515
Sunum / Seminer (hazırlık süresi dahil)3618
Arasınav11313
Toplam İş Yükü

Dersin AKTS Kredisi






130

5
DERS ŞUBELERİ
 Dönem seçiniz :   


 Ders DönemiŞube NoDersi Veren Öğretim Elemanı
Detay 2023-2024 Güz2FİDAN UĞUR ÇERİKAN


Yazdır

Ders Şube Detayları
Dersin Kodu Dersin Ad Saat (T+P) Şube No Öğretim Dili Şube Dönemi
GKD 1007 TÜRK DİLİ 1 3 + 0 2 Türkçe 2023-2024 Güz
Öğretim Elemanı  E-Posta  İç Hat  Ders Yeri Devam Zorunluluğu
Doç. Dr. FİDAN UĞUR ÇERİKAN fcerikan@pau.edu.tr Derslik Belirtilmemiştir. Dersin Devam Yüzdesi : %70
Amaç Öğrencilerin yazı türlerini tanıması. Kendilerini yazarak anlatabilmelerinin sağlanması.
İçerik Yazı dili ve özellikleri; yazım ve noktalama; yazılı ve sözlü anlatımın özellikleri; paragraf oluşturma ve paragraf türleri (giriş, gelişme, sonuç paragrafları); düşünceyi geliştirme yolları (açıklama, tartışma, öyküleme, betimleme; tanımlama, örneklendirme, tanık gösterme, karşılaştırma vb. uygulamaları); metin yapısı (metnin yapısal özellikleri, giriş-gelişme-sonuç bölümleri); metinsellik özellikleri (bağlaşıklık, tutarlılık; amaçlılık, kabul edilebilirlik, durumsallık, bilgisellik, metinlerarasılık); metin yazma (taslak oluşturma, yazma, düzeltme ve paylaşma); bilgilendirici-açıklayıcı metin yazma; öyküleyici metin yazma; betimleyici metin yazma; tartışmacı ve ikna edici metin yazma.
Haftalık Konu Başlıkları
HaftaKonular
1 Dil ve kültür, sosyal bir kurum olarak dilin, millet hayatındaki yeri ve önemi; dil, duygu ve düşünce bağlantısı.
2 Dil ve İletişim
3 Dillerin Sınıflandırılması
4 Türk Dilinin Tarihî Devirleri 1. Türk Dilinin Tarihsel Süreci
5 Türk Dilinin Tarihî Devirleri 2. Türk Dilinin Tarihsel Süreci
6 Türk Dilinin Tarihî Devirleri 3. Türk Dilinin Tarihsel Süreci
7 Türk Dilinin Tarihî Devirleri 4. Türk Dilinin Tarihsel Süreci
8 Türk dilinin bugünkü durumu ve yayılma alanları.
9 Ses Bilgisi
10 Anlam İlişkilerine Göre Kelimeler
11 Anlam İlişkilerine Göre Cümleler
12 Paragraf ve Kompozisyon Bilgileri
13 Anlatım Türleri ve Özellikleri
14 Rhetorical Studies: Analysis of Story “Death of a Sick Gambler” by Necip Fazıl Retorik Çalışmaları: Necip Fazıl’ın “Hasta Kumarbazın Ölümü” Hikâyesinin İncelenmesi
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Materyaller
Materyal belirtilmemiştir.
Kaynaklar
KaynaklarKaynak Dili
1. Uygur, Ceyhun Vedat; Öztürk, Yaşar; Kutludağ, Şerif; Çalışkan, Şenel ve Tokmakoğlu, Aliye; Üniversiteler İçin Türk Dili -Yazılı ve Sözlü Anlatım- 2. Baskı, Kriter Yay. İst. 2010 Türkçe
Kaplan, Mehmet, Kültür ve Dil, Dergâh Yay. İst. 2002Türkçe
TDK Yazım Kılavuzu, TDK (2005)Türkçe
TDK Türkçe Sözlük, TDK (2005)Türkçe
Banarlı, Nihat Sami; Türkçenin Sırları, Kubbealtı Neşriyat, İst. 2008Türkçe
Ergin, Muharrem; Üniversiteler İçin Türk Dili, Bayrak Yayınevi, İstanbul, 1995 Türkçe
Korkmaz, Zeynep ve Diğerleri, Türk Dili ve Kompozisyon, Genişletilmiş 2. Baskı, Ekin Basım Yay. Bursa,2007 Türkçe
Aktaş, Şerif; Gündüz, Osman; Yazılı ve Sözlü Anlatım, Ank. 2005Türkçe
1. Uygur, Ceyhun Vedat; Öztürk, Yaşar; Kutludağ, Şerif; Çalışkan, Şenel ve Tokmakoğlu, Aliye; Üniversiteler İçin Türk Dili -Yazılı ve Sözlü Anlatım- 2. Baskı, Kriter Yay. İst. 2010 Türkçe
Kaplan, Mehmet, Kültür ve Dil, Dergâh Yay. İst. 2002Türkçe
TDK Yazım Kılavuzu, TDK (2005)Türkçe
TDK Türkçe Sözlük, TDK (2005)Türkçe
Banarlı, Nihat Sami; Türkçenin Sırları, Kubbealtı Neşriyat, İst. 2008Türkçe
Ergin, Muharrem; Üniversiteler İçin Türk Dili, Bayrak Yayınevi, İstanbul, 1995 Türkçe
Korkmaz, Zeynep ve Diğerleri, Türk Dili ve Kompozisyon, Genişletilmiş 2. Baskı, Ekin Basım Yay. Bursa,2007 Türkçe
Aktaş, Şerif; Gündüz, Osman; Yazılı ve Sözlü Anlatım, Ank. 2005Türkçe
Ders Değerlendirme Sistemi
Değerlendirme YöntemiKatkı Yüzdesi (%)Değerlendirme Yöntemi Ad
Dönem Sonu Sınavı60Dönem Sonu Sınavı
Ara Sınav40Ara Sınav
T+U : Teorik + Pratik
PY: Program Yeterlilikleri
ÖK: Ders Öğrenme Kazanımları