Yazdır

DERS BİLGİLERİ
Ders KodDers AdT+U SaatYarıyılAKTS
ILH 467ALEVİLİK-BEKTAŞİLİK2 + 08. Yarıyıl3

DERS TANIMI
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Dersin Amacı İslam mezhepleri umumiyetle Zahiri ve Batıni şeklinde iki temel kategoriye ayrılırlar. Alevilik/Bektaşilik geleneği Batıni gelenek içerisinde şekillenen ve büyük oranda sözlü gelenek yoluyla günümüze kadar gelen bir mezhebi yapılanmadır. Bu mezhebin tarihi, teşekkülü, doktriner yapısı, oluşturduğu dini/kültürel kimlik, temel kaynakları, kurumları, modern dönemdeki talepleri bu ders çerçevesinde ele alınır.
Ders İçeriği 1 İslam Mezhep mirası, temel kaynaklar, kavramlar, problemler. 2 Zahiri ve Batıni İslam mezhepleri 3 Alevilik/Bektaşiliğin tarihi. 4 Anadolu Aleviliğinin Batıni mezhep geleneği içindeki yerini anlama. 5 Aleviliğin bir mezhep formuna gelişinden önce sahip olduğu pro-Alevi form, dönemin siyasi olaylarının dini kültürü şekillendirmedeki etkisini anlama. 6 Aleviliğin müstakil bir mezhep olarak tarih sahnesine çıkışı ve gelişmesi. 7 Alevi/Bektaşi ayrımı, ortak ve farklı alanların tahlili. 8 Alevi din anlayışının temel müesseseleri, cem, semah, dede, hayvan kültü vs. unsurların öğrenimi. 9 Alevi cemaatinin modern bilinir ve tanınır hale gelmesi, kamusal alana açılmak süreci kavranır. 10 Günümüz Aleviliğinin temel problemleri, yaşanan süreçler ve Alevilik çalıştayları kavranılır. 11 Cumhuriyet döneminde Alevilik, Aleviliğin kamusal alana açılması 12 Modern dönemlerde Alevi kimliğini tanımlama çabaları 13 Kamuoyunda Alevi açılımı olarak bilinen süreç ve Alevi cemaatin cumhuriyet tarihi boyunca ilk defa resmen muhatap alınması. 14 Günümüzde Alevi cemaati, beklentiler, umutlar, hayal kırıklıkları, yeni yol haritaları
Ders Ön Koşul Dersin ön koşulu yok.
Ders Yan Koşul Dersin yan koşulu yok.
Öğretim Sistemi Yüz Yüze

DERS ÖĞRENME KAZANIMLARI
1Bektaşilik, Alevilik ve Kızılbaşlık kavramlarını tanımlar.
2Alevi inanç, ibadet ve erkanlarını bilir.
3Alevilerin dini ve siyasi taleplerini açıklar.
4Günümüz Alevilerin temel problemlerini ve sebeplerini değerlendirir.

DERS ÖĞRENME KAZANIMININ PROGRAM YETERLİLİKLERİNE KATKISI
Derslerin program öğrenme kazanımına katkısı girilmemiş.

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
EtkinlikSayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi(14 hafta/teorik+uygulama)14228
Yarıyıl Sonu Sınavı(hazırlık süresi dahil)199
Sunum / Seminer (hazırlık süresi dahil)133
Rapor / Proje (hazırlık süresi dahil)122
Arasınav166
Sunum (Öğrenci)133
İnternette Tarama/ Kütüphane Çalışması236
Materyal Tasarlama/Uygulama4312
Okuma122
Pratik Çalışma177
Toplam İş Yükü

Dersin AKTS Kredisi






78

3
DERS ŞUBELERİ
 Dönem seçiniz :   


 Ders DönemiŞube NoDersi Veren Öğretim Elemanı
Detay 2022-2023 Bahar2FATİH TOPALOĞLU


Yazdır

Ders Şube Detayları
Dersin Kodu Dersin Ad Saat (T+P) Şube No Öğretim Dili Şube Dönemi
ILH 467 ALEVİLİK-BEKTAŞİLİK 2 + 0 2 Türkçe 2022-2023 Bahar
Öğretim Elemanı  E-Posta  İç Hat  Ders Yeri Devam Zorunluluğu
Dr. Öğr. Üyesi FATİH TOPALOĞLU fatihtopaloglu@pau.edu.tr DSHMY D0111 Dersin Devam Yüzdesi : %70
Amaç İslam mezhepleri umumiyetle Zahiri ve Batıni şeklinde iki temel kategoriye ayrılırlar. Alevilik/Bektaşilik geleneği Batıni gelenek içerisinde şekillenen ve büyük oranda sözlü gelenek yoluyla günümüze kadar gelen bir mezhebi yapılanmadır. Bu mezhebin tarihi, teşekkülü, doktriner yapısı, oluşturduğu dini/kültürel kimlik, temel kaynakları, kurumları, modern dönemdeki talepleri bu ders çerçevesinde ele alınır.
İçerik 1 İslam Mezhep mirası, temel kaynaklar, kavramlar, problemler. 2 Zahiri ve Batıni İslam mezhepleri 3 Alevilik/Bektaşiliğin tarihi. 4 Anadolu Aleviliğinin Batıni mezhep geleneği içindeki yerini anlama. 5 Aleviliğin bir mezhep formuna gelişinden önce sahip olduğu pro-Alevi form, dönemin siyasi olaylarının dini kültürü şekillendirmedeki etkisini anlama. 6 Aleviliğin müstakil bir mezhep olarak tarih sahnesine çıkışı ve gelişmesi. 7 Alevi/Bektaşi ayrımı, ortak ve farklı alanların tahlili. 8 Alevi din anlayışının temel müesseseleri, cem, semah, dede, hayvan kültü vs. unsurların öğrenimi. 9 Alevi cemaatinin modern bilinir ve tanınır hale gelmesi, kamusal alana açılmak süreci kavranır. 10 Günümüz Aleviliğinin temel problemleri, yaşanan süreçler ve Alevilik çalıştayları kavranılır. 11 Cumhuriyet döneminde Alevilik, Aleviliğin kamusal alana açılması 12 Modern dönemlerde Alevi kimliğini tanımlama çabaları 13 Kamuoyunda Alevi açılımı olarak bilinen süreç ve Alevi cemaatin cumhuriyet tarihi boyunca ilk defa resmen muhatap alınması. 14 Günümüzde Alevi cemaati, beklentiler, umutlar, hayal kırıklıkları, yeni yol haritaları
Haftalık Konu Başlıkları
HaftaKonular
1 Anadolu Aleviliğine giriş.
2 Alemdar Yalçın'ın "Anadolu Aleviliğinin Başlangıç Evreleri I: Horasan ve Maveraünnehir’de Ortaya Çıkan Gelişmeler" adlı makalesinin okunması ve yorumlanması.
3 Irene Melikoff'un "Alevi-Bektaşiliğin Tarihi Kökenleri Bektaşi-Kızılbaş (Alevi) Bölünmesi ve Neticeleri" adlı makalesinin okunması ve tartışılması.
4 M. Saffet Sarıkaya'nın "Anadolu Aleviliğinin Oluşumu" Adlı makalesinin okunması ve tartışılması.
5 Temel Yeşilyurt'un Alevi-Bektaşi Düşüncesinde İman adlı makalesinin okunup değerlendirilmesi.
6 Ahmet Yıldırım'ın Alevi-Bektaşilerin Dinin Temel Kaynaklarından Kur'an ve Sünnet'e Bakışı adlı makalesinin okunması ve değerlendirilmesi.
7 M. Saffet Sarıkaya'nın "Bektaşi ve Alevilerde Hz. Ali'nin Tanrılaştırılması İddialarına Dair Bir Değerlendirme" adlı makalesinin okunması ve tartışılması.
8 Harun Yıldız'ın "Alevi Geleneğinde Ölüm ve Ölüm Sonrası Tören ve Ritüeller" adlı makalesinin okunup değerlendirilmesi
9 Cenksu Üçer!in "Geleneksel Alevilikte İbadet Hayatı ve Alevilerin Temel İslami İbadetlere Yaklaşımları" adlı makalesinin okunup değerlendirilmesi
10 Ramazan Uçar'ın "Alevi-Bektaşilerin Diyanet İşleri Başkanlığında Temsil Problemi" adlı bildirisinin okunması ve değerlendirilmesi
11 Mehmet Yaman'ın "Alevilik ve Beklaşilikte Temel Ayin ve Erkanlar" adlı makalesinin okunması ve değerlendirilmesi
12 Abdülkadir Sezgin'in "Aleviler Hakkındaki Söylentiler" adlı bildirisinin okunması ve değerlendirilmesi.
13
14
Materyaller
Materyal belirtilmemiştir.
Kaynaklar
Ders Değerlendirme Sistemi
Değerlendirme YöntemiKatkı Yüzdesi (%)Değerlendirme Yöntemi Ad
Dönem Sonu Sınavı60Dönem Sonu Sınavı
Ara Sınav40Ara Sınav
T+U : Teorik + Pratik
PY: Program Yeterlilikleri
ÖK: Ders Öğrenme Kazanımları