1 | Doğumhanede ya da ameliyathanede yenidoğmuş bir bebeğin resüsitasyon endikasyonlarını sayar ve açıklar ve süreçte ekibe liderlik yapar.(Bilgi) |
2 | Yenidoğanda sarılık ve konvülziyon nedenlerini tanımlar ve etiyopatogenezini açıklar, konu ile ilgili güncel literatürü takip eder, bilişim teknolojilerini kullanır. (Bilgi) |
3 | Diyabetik anne bebekleri ve metabolik hastalıklı bebeklerde görülebilecek tıbbi sorunları tanımlar.(Bilgi) |
4 | Yenidoğan bir bebekte resusitasyon gereksinimini değerlendirir. Karar verir, uygular, ekip içinde gerektiğinde liderlik yapar. (Beceri) |
5 | Yenidoğan bir bebeği muayene eder, sarılık ve konvülizyon gibi bazı özelliklerini ayırt eder, bu hastalardan kan şekeri ve metabolik tarama için topuk kanı alma ve/veya idrardan redüktan madde bakma işlemini yapar.(Beceri) |
6 | Yenidoğan öyküsünü alırken ailenin bebekle ilgili soru ve sorunlarını dikkatle dinler, muayene sonrası bilgilendirme yönlendirmeleri ailenin anlayacağı dilde yaparken aileye saygı duyar. (Tutum) |
7 | Perinatal asfiksi sıklık ve nedenlerini, fizyopatolojisini, asfiktik yenidoğanın klinik bulgularını, klinik bulgulara dayanarak Sarnat skorlaması ile hipoksik iskemik ensefalopatinin derecelendirilmesini, görüntüleme yöntemlerine göre bebeğin değerlendirilmesini, evre II, evre III olguların tanısında aEEG’nin önemini, yeni tedavi yöntemlerini (hipotermi) açıklar, konu ile ilgili güncel literatürü takip eder, bilişim teknolojilerini kullanır. (Bilgi) |
9 | Yenidoğan sepsisi ve menenjitinin nedenlerini, erken ve geç sepsis, menenjit ajanlarını, sepsis geçiş yollarını, yenidoğan immünitesinin özelliklerini, neonatal sepsis, menenjitinin klinik ve laboratuar bulgularını, erken ve geç sepsis, menenjit tedavisini açıklar, konu ile ilgili güncel literatürü takip eder, bilişim teknolojilerini kullanır. (Bilgi) |
8 | Respiratuvar distres sendromu (RDS) sıklık ve nedenlerini, akciğer matürasyonunu etkileyen faktörleri, hangi bebeklere, nasıl, hangi antenatal steroid verileceğini, avantaj ve dezavantajlarını, RDS patofizyolojisini, klinik ve radyolojik bulgularını, RDS ile karışabilen hastalıkları, RDS komplikasyonlarını, sürfaktan ve diğer tedavileri, sürfaktan eksikliği ve yokluğuna neden olan genetik hastalıkları, sürfaktan uygulama metodlarını, prematürelerde oksijenasyon izleminin önemini açıklar. Ventilatör parametrelerini açıklar, konu ile ilgili güncel literatürü takip eder, bilişim teknolojilerini kullanır. (Bilgi) |
10 | Prematüre, term, postterm, SGA, LGA, AGA, LBW, VLBW, ELBW kavramlarını, anne sütü ve anne sütü zenginleştiricilerin özelliklerini, hangi bebeklere, ne zaman anne sütü zenginleştiricileri, D vitamini, folik asit, Fe başlanacağını, bronkopulmoner displazili bebeklerde beslenmenin özelliklerini, yarı katı besinlere geçiş şartlarını, ağırlık, boy, baş çevresi büyümesinin izlenmesini, prematürelerde düzeltilmiş yaş hesaplamayı, büyümeyi yakalamanın özelliklerini, prematüre retinopatisi, işitme taramalarının önemini ve ne zaman yapılacağını, prematürelerde aşılama ve RSV profilaksisini açıklar, konu ile ilgili güncel literatürü takip eder, bilişim teknolojilerini kullanır, gerekirse bu konuda bilimsel araştırma planlar ve uygular. (Bilgi) |
11 | Anne sütü ve emzirmenin önemini, mamayla beslenmenin tehlikelerini, anne sütü ve mamanın içeriğini, kolostrumun, oligosakkaritlerin önemini, 2. yaşta emzirmenin kazanımlarını, anne sütüyle geçen sIgA ve hücrelerin immün sisteme desteğini, başarılı emzirmenin 10 kuralını, anne sütü verilemeyen durumları, doğru emzirme tekniklerini, emzirme başarısızlıklarının nedenlerini, hasta bebeklerin emzirilmesini, işe başlayan annenin emzirmesini, emziren anneyle iletişim kurulmasını açıklar ve danışmanlık yapar. (Bilgi) |
12 | Yenidoğan göz muayenesini, kırmızı ve beyaz reflenin önemini, prematürelerde ROP patogenezi ve izlemini, neonatal konjunktivit önlem ve tedavisini, pretermlerde göz izleminin önemini açıklar, konu ile ilgili güncel literatürü takip eder, bilişim teknolojilerini kullanır. (Bilgi) |
13 | Yenidoğanlarda solunum sıkıntısı yapan RDS, mekonyum aspirasyon sendromu (MAS), transient takipne (TTN), pnömotoraks, diyafragma hernisi gibi hastalıkların akciğer grafilerini, asfiktik bebeklerde MR ve tomografi bulgularını açıklar, konu ile ilgili güncel literatürü takip eder, bilişim teknolojilerini kullanır. (Bilgi) |
14 | Yenidoğan ve prematüre bebek muayenesi yapar (Beceri) |
15 | Prematüre bebeğin intrauterin büyüme ve gelişmeni skorlar. (Beceri) |
16 | Lubchenco eğrileri kullanılarak yenidoğan bebeğin intrauterin büyümesinin sınıflandırır (Beceri) |
17 | Nasogastrik / orogastrik sonda takar, bu girişimler sırasında kendi sağlığını korumaya özen gösterir. (Beceri) |
18 | Modifiye nasal CPAP hazırlar (Beceri) |
19 | Doğru emzirme tekniklerini uygular (Beceri) |
20 | Emziren anneyle etkili iletişim kurar (Beceri) |
21 | Perinatal asfiksinin önlenmesinde, icapcı değil doğum salonunda hazır olmanın, hastaya ilk girişimler uygulandıktan sonra radyan ısıtıcının ve küvöz ısısının kapatılmasının beyin hasarının azaltılmasındaki değerini bilir. (Tutum) |
22 | RDS’li bebeklerde erken sürfaktan verilmesinin, ventilatörde en kısa süre tutulmasının akciğer hasarını azaltmadaki değerini bilir. (Tutum) |
23 | Geç yenidoğan sepsisi ve menenjitinin ortaya çıkmasında hastane personelinin el temizliğinin ve girişimlerin azaltılmasının önemini, gereksiz ve uzun süreli antibiyotik kullanmanın antibiyotik direnci oluşumundaki etkisinin değerini bilir ve bu konuda eğitim/danışmanlık yar. (Tutum) |
24 | Prematüre bakım ve izleminin taburculuktan sonra da önemli olduğunu, büyüme geriliğinin beyin gelişmesinin bu aktif döneminde geri döndürülemez zararlara yol açtığının değerini bilir. (Tutum) |
25 | Anne sütünün bebek büyümesi yanında anne-bebek psikolojisine, aile-ülke ekonomisine, yetişkin sağlığına etkilerinin değerini bilir bu konuda eğitim/danışmanlık yapar. (Tutum) |
26 | Prematürelerin ROP dışında görme kusurları bakımından da izlenmesi gerektiğinin değerini bilir, bilgiler ile danışmanlık yapar. (Tutum) |
27 | Neonatal grafilerin ayırıcı tanıdaki değerini bilir. (Tutum) |
28 | Çocuklarda menenjitin belirtilerini açıklar.(Bilgi) |
29 | Çocuklarda normal gelişim basamaklarını açıklar.(Bilgi) |
30 | Döküntülü hastalıkların ayırıcı tanısını yapar.(Bilgi) |
31 | Aateşli çocukta uygun yaklaşımı (ılık su ile soğuk uygulama ve antipiretik sonrasında ateş odağı araştırma) açıklar. (Bilgi) |
32 | Çocuklarda ateş ölçer. (Beceri) |
33 | Serebral palsinin erken tanınması ile tedavide gecikmeme sorumluluğunu alır.(Tutum) |
34 | Febril konvulziyon nedeni ile acil polikliniğe getirilen çocuklarda uygun yaklaşımı açıklar, konu ile ilgili güncel literatürü takip eder, bilişim teknolojilerini kullanır. (Bilgi) |
35 | Menenjit ayırıcı tanısında gecikmemenin değerini bilir. (Tutum) |
36 | Asiyanotik-siyanotik konjenital kalp hastalıklarını tanımlar. (Bilgi) |
37 | Akut Romatizmal Ateş bulgularını sayar.(Bilgi) |
38 | Çocukluk çağı kardiyak acilleri tanımlar. (Bilgi) |
39 | Üfürümü tanır, ayırt eder, muayene eder. (Beceri) |
40 | Elektrokardiyografi ve telekardiyografiyi değerlendirir. (Beceri) |
41 | Çocukluk çağı kalp hastalıklarına doğru yaklaşır ve yönlendirir. (Tutum) |
42 | Çocuk hastalarda hematüriyi ve proteinüriyi tanımlar. (Bilgi) |
43 | Çocuk hastalarda akut böbrek yetmezliği bulgularını sayar. (Bilgi) |
44 | Çocuk hastalarda idrar yolu enfeksiyonunu tanımlar. (Bilgi) |
45 | Çocuk Hastalarda sıvı ve elektrolit bozukluklarının tiplerine göre ayrı ayrı tedavi şeması düzenler.(Beceri) |
46 | İdrar tetkikini (tetkik formunu) değerlendirir.(Beceri) |
47 | Çocukluk çağındaki idrar yolu enfeksiyonlarının daha ileri yaşlarda yaratacağı komplikasyonlar yönünden değerini bilir. (Tutum) |
48 | Gastrointestinal sistem (GİS)’in çocukluk çağına ait konjenital ve akkiz hastalıklarının belirtilerini sayar. (Bilgi) |
49 | GİS’in çocukluk çağına ait konjenital ve akkiz hastalıklarının fizik muayene bulgularını söyler.(Bilgi) |
50 | GİS’in çocukluk çağına ait konjenital ve akkiz hastalıklarının tanı, ayırıcı tanı ve tedavi yaklaşımlarını açıklar, konu ile ilgili güncel literatürü takip eder, bilişim teknolojilerini kullanır. (Bilgi) |
51 | Hastaları muayene eder ve ayırıcı tanısını yapar.(Beceri) |
52 | Ameliyat gerektiren hastaları uygun birim ve merkezlere yönlendirir, aileyi karar verme sürecine dahil eder. (Beceri) |
53 | Çocuk hastayı muayene ederken yaşına uygun yaklaşım ve açıklamalarda bulunur. (Tutum) |
54 | Çocukluk çağı sık görülen malign hastalıklarını sayar. (Bilgi) |
55 | Çocukluk çağında görülen batın kitlelerinin nedenlerini ve bunlara uygun klinik yaklaşımları ve ayrıcı tanıyı açıklar. (Bilgi) |
56 | Çocukluk çağı batın kitlelerinde tanıya yönelik kullanılacak laboratuvar ve radyolojik tetkikleri sayar ve sonuçlarına göre tanıya yönelik yorum yapar. (Bilgi) |
57 | Onkolojik hastalığı bulunan çocukların ve ailelerinin yaşadıkları psikolojik sorunları ve sorunlara yaklaşımı açıklar, konu ile ilgili güncel literatürü takip eder, bilişim teknolojilerini kullanır. (Bilgi) |
58 | Çocukluk çağında kitle ile başvuran hastalardan ve ailelerinden uygun anamnez alır ve fizik muayenelerini yaparak uygun tetkiklere yönlendirir, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. (Beceri) |
59 | Sütür atma tekniklerini uygular. |
60 | Onkolojik hastalığı bulunan çocuk hastaların tanı ve tedavisinde hastanın onayını alarak gerçekleştirdiği muayene ve işlemlerde etik kurallara bağlı kalır. (Tutum) |
61 | Normal büyüme ve gelişme evrelerini tanımlar(Bilgi) |
62 | Çocukluk çağındaki aşı proğramını açıklar, bu bilgiler ile eğitim ve danışmanlık yapar.(Bilgi) |
63 | Çocuklarda görülen psikiatrik bozuklukları sayar.(Bilgi) |
64 | Persentil çizelgesini değerlendirir.(Beceri) |
65 | Kuşkulu geniteliayı ayırt eder.(Beceri |
66 | Büyüme-gelişme bozukluğu, kuşkulu genitelia, çocukluk çağı aşılama ve çocukluk çağı psikiatrik hastalarına doğru yaklaşır ve yönlendirir.(Tutum |
67 | Çocuklarda anafilaksiyi tanımlar(Bilgi) |
68 | Çocukluk çağı astım hastalığının klinik ve laboratuar bulgularını sayar(Bilgi) |
69 | Çocuklarda alerjik riniti tanımlar(Bilgi) |
70 | Astımlı Çocuk Hastalarda nebulizer ve inhaler ilaç uygulamalarını yapar (Beceri) |
71 | Çocukluk çağında tekrarlayan alt solunum yolu enfeksiyonlarında semptom, bulgu ve laboratuara dayalı ayırıcı tanı yapar.(Beceri) |
72 | Çocukluk çağında başlayan Astım ve Kistik Fibrosis hastalıklarının toplumsal değerini bilir, bu bilgiler ile danışmanlık yapar. (Tutum) |