DERS BİLGİLERİ
Ders KodDers AdT+U SaatYarıyılAKTS
TKD 202TÜRK DİLİ - II2 + 04. Yarıyıl2

DERS TANIMI
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Dersin Amacı Dil bilgisinin bölümleri, kelime, kelime grupları ve cümle çeşitlerinin neler olduğunu bilme, bu bilgiyi kullanarak sağlam cümleler kurma, "Doğru anlatım"ın kişisel ve toplumsal iletişimdeki önemini kavrama ve dili bu şuurla kullanma. Doğru ve planlı yazıp konuşabilme. Yazılı ve sözlü anlatımda başarılı olmanın yollarını tanıma ve uygulama. Sözlü anlatım türlerini ve ilkelerini kavrama ve uygulama, Etkili iletişimi gerçekleştirme. Metin tahlili yapabilme.
Ders İçeriği Dilbilgisinin bölümleri, Kelime grupları, Cümle ve cümle türleri, cümle tahlili, Anlatım bozukluklarının giderilmesi, Yazılı anlatım, Kompozisyonda plan, Paragraf, Metin tahlili, Yazılı anlatım türleri, Biçimsel yazılar, Öğretici metinler. Edebî Türler; Bilimsel yazılarda uyulacak kurallar, Makale yazma, not alma ve özetleme teknik ve yöntemleri. Sözlü anlatımın ( Güzel Konuşma becerisinin) temel özellikleri, Etkili iletişimde dilin önemi, Diksiyon, beden dilini kullanma, Güzel konuşma ilkeleri, İyi bir konuşmacının özellikleri, Konuşma türleri, hazırlıklı, planlı konuşmalar, hazırlıksız konuşmalar, Sözlü anlatım uygulamaları, dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme, retorik uygulamaları.
Ders Ön Koşul Dersin ön koşulu yok.
Ders Yan Koşul Dersin yan koşulu yok.
Öğretim Sistemi Uzaktak Eğitim

DERS ÖĞRENME KAZANIMLARI
1“Doğru anlatım"ın kişisel ve toplumsal iletişimdeki önemini bilir ve açıklar.
2Kelime gruplarını, cümle çeşitlerini ve Türkçe cümle yapısını bilir; doğru ve etkili anlatım için uygular.
3Yazılı anlatımda başarılı olmanın yollarını bilir ve uygular.
4Planlı yazma ve planlı konuşma becerisi kazanır.
5Etkili iletişim için, sözlü anlatım türlerini ve güzel konuşma ilkelerini bilir; uygular.
6Hazırlıklı ya da hazırlıksız konuşmalarda, konunun gerektirdiği türü, üslûbu ve konuşma kalıplarını kullanma becerisi kazanır.
7Bilimsel araştırmalarda ve kongrelerde konuşma ve yazı dilini gereğince doğru ve etkili kullanır.
8Metin tahlili metotlarını bilir, gerektiğinde konu analizi veya sentezi yapabilir.
9Dildeki gelişmeleri takip eder.
10Dilin yazılı ve sözlü kullanılması ile ilgili olarak üniversite seviyesine taşınan bilgi ve uygulama eksikliklerini giderir.
11Çeşitli bilim, teknik ve sanat alanlarında yetişen öğrenciler, Türkçeyi yetkin biçimde kullanırken, Türkçenin mesleki terimler bakımından doğru ve uygun örneklerle geliştirilmesine de katkıda bulunur.
12Okuma-anlama; dinleme-anlama; yorumlama ve aktarma becerilerini geliştirir ve uygular.
1“Doğru anlatım"ın kişisel ve toplumsal iletişimdeki önemini bilir ve açıklar.
2Kelime gruplarını, cümle çeşitlerini ve Türkçe cümle yapısını bilir; doğru ve etkili anlatım için uygular.
3Yazılı anlatımda başarılı olmanın yollarını bilir ve uygular.
4Planlı yazma ve planlı konuşma becerisi kazanır.
5Etkili iletişim için, sözlü anlatım türlerini ve güzel konuşma ilkelerini bilir; uygular.
6Hazırlıklı ya da hazırlıksız konuşmalarda, konunun gerektirdiği türü, üslûbu ve konuşma kalıplarını kullanma becerisi kazanır.
7Bilimsel araştırmalarda ve kongrelerde konuşma ve yazı dilini gereğince doğru ve etkili kullanır.
8Metin tahlili metotlarını bilir, gerektiğinde konu analizi veya sentezi yapabilir.
9Dildeki gelişmeleri takip eder.
10Dilin yazılı ve sözlü kullanılması ile ilgili olarak üniversite seviyesine taşınan bilgi ve uygulama eksikliklerini giderir.
11Çeşitli bilim, teknik ve sanat alanlarında yetişen öğrenciler, Türkçeyi yetkin biçimde kullanırken, Türkçenin mesleki terimler bakımından doğru ve uygun örneklerle geliştirilmesine de katkıda bulunur.
12Okuma-anlama; dinleme-anlama; yorumlama ve aktarma becerilerini geliştirir ve uygular.

DERS ÖĞRENME KAZANIMININ PROGRAM YETERLİLİKLERİNE KATKISI
NoPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11PY 12
ÖK 01344352      
ÖK 02544354      
ÖK 03555555      
ÖK 04443432      
ÖK 05444445      
ÖK 06555544      
ÖK 07434334      
ÖK 08344543      
ÖK 09554544      
ÖK 10333434      
ÖK 11555433      
ÖK 12444354      
Ara Toplam505049484844      
Katkı222222000000

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
EtkinlikSayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi(14 hafta/teorik+uygulama)14228
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)14114
Arasınavlar(hazırlık süresi dahil)155
Yarıyıl Sonu Sınavı(hazırlık süresi dahil)155
Toplam İş Yükü

Dersin AKTS Kredisi






52

2

DERS ŞUBELERİ
 Dönem seçiniz :   


 Ders DönemiŞube NoDersi Veren Öğretim Elemanı
Detay 2019-2020 Bahar1HAFİZE TAHRA

Ders Şube Detayları
Dersin Kodu:  TKD 202 Dersin Adı:  TÜRK DİLİ - II
Saat (T+P) : 2 + 0   Şube No : 1   Öğretim Dili: Türkçe Şube Dönemi :  2019-2020 Bahar
Öğretim Elemanı :  ÖĞRETİM GÖREVLİSİ HAFİZE TAHRA E-Mail:  htahra@pau.edu.tr, İç Hat:  8115070 122,
Ders Yeri EGT A0022-17,
Amaç : Dil bilgisinin bölümleri, kelime, kelime grupları ve cümle çeşitlerinin neler olduğunu bilme, bu bilgiyi kullanarak sağlam cümleler kurma, "Doğru anlatım"ın kişisel ve toplumsal iletişimdeki önemini kavrama ve dili bu şuurla kullanma. Doğru ve planlı yazıp konuşabilme. Yazılı ve sözlü anlatımda başarılı olmanın yollarını tanıma ve uygulama. Sözlü anlatım türlerini ve ilkelerini kavrama ve uygulama, Etkili iletişimi gerçekleştirme. Metin tahlili yapabilme.
İçerik : Dilbilgisinin bölümleri, Kelime grupları, Cümle ve cümle türleri, cümle tahlili, Anlatım bozukluklarının giderilmesi, Yazılı anlatım, Kompozisyonda plan, Paragraf, Metin tahlili, Yazılı anlatım türleri, Biçimsel yazılar, Öğretici metinler. Edebî Türler; Bilimsel yazılarda uyulacak kurallar, Makale yazma, not alma ve özetleme teknik ve yöntemleri. Sözlü anlatımın ( Güzel Konuşma becerisinin) temel özellikleri, Etkili iletişimde dilin önemi, Diksiyon, beden dilini kullanma, Güzel konuşma ilkeleri, İyi bir konuşmacının özellikleri, Konuşma türleri, hazırlıklı, planlı konuşmalar, hazırlıksız konuşmalar, Sözlü anlatım uygulamaları, dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme, retorik uygulamaları.
Devam Zorunluluğu : Dersin Devam Yüzdesi : %70
Haftalık Konu Başlıkları
HaftaKonular
1 CÜMLE BİLGİSİ (Söz Dizimi) Türkçede Cümle
2 Cümlede Yer Alan Kelimeler ve Kelime Grupları Cümlenin Öğeleri (Unsurları)
3 Cümle Çeşitleri, Cümlede Anlam Cümle Çözümlemeleri
4 ANLATIM BOZUKLUKLARI 1. Kelime ya da Eklerin Gereksiz Kullanılması 2. Kelimelerin Yanlış Yerde Kullanılması 3. Anlamca Çelişen Kelimeler 4. Anlamları Karıştırılan Kelimeler 5. Kalıbı Bozulmuş Sözler 6. Dilbilgisi Yanlışları 7. Anlamda Tutarsızlık, Anlamda Karşıtlık 8. Anlamda Belirsizlik
5 YAZILI ANLATIM Konu, Konuyu Sınırlandırma, Konunun Ana Maddesi, Konuya Bakış Açısı, Konunun Amacı, (Ana Fikir), Buluş, Gözlem, Okuma, Düşünme, Plân, Plân Nasıl Yapılır? Konu-Plân İlişkisi, Bir Yazının Plânının Çıkarılması. PARAGRAF Paragrafın Bölümleri, Paragrafın Çeşitleri, Paragrafın Öğeleri
6 Anlatım Özellikleri: Açıklık, Duruluk, Yalınlık, Özlülük, Doğallık, İçtenlik, Özgünlük, Akıcılık, Etkileyicilik, Sürükleyicilik. Anlatım Biçimleri: Açıklama, Tartışma, Öyküleme, Betimleme, Konuşmalı Anlatım, Manzum Anlatım, Özlü Anlatım, Özdeyişler, Atasözleri. Düşünceyi Geliştirme Yolları
7 Tanımlama, Tanık Gösterme, Karşılaştırma, Örnekleme, Sayısal Verilerden Yararlanma, Düşünceyi Geliştirmenin Öteki Yolları,
8 Anlatımı Duyulara Yaslandırma
9 YAZILI ANLATIM TÜRLERİ Hikâye, Roman, Tiyatro, Masal, Fabl, Makale, Deneme, Eleştiri, Fıkra, İnceleme, Sohbet, Anı, Gezi, Biyografi,
10 Otobiyografi, Rapor, Telgraf, Tebrik, Resmî Yazışmalar, Dilekçe, İş Mektubu, Tutanak, Özgeçmiş.
11 SÖZLÜ ANLATIM TÜRLERİ Görüşmeye Bağlı Anlatım Türleri: Konferans, Sempozyum, Kongre, Mülakat (Görüşme), Demeç, Nutuk
12 Tartışmaya Dayalı Anlatım Türleri: Panel, Forum, Açık Oturum, Tartışma, Münazara
13 BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 1. Konu Seçme 2. Konuyu Sınırlandırma 3. Hipotez Kurma 4. Geçici Plânının Hazırlanması 5. Kaynak Toplama 6. Okuma ve Not Alma 7. Verilerin İşlenmesi ve Hipotezin Sınanması 8. Yazma 9. Kaynak Gösterme ve Dipnotların Yazımı
14 Türk ve Dünya Edebiyatları ile Düşünce Tarihinden Seçilmiş Örnek Metinler Üzerinde Çalışmalar (Retorik Uygulamaları)
Materyaller
Materyal belirtilmemiştir.
Kaynaklar
KaynaklarKaynak Dili
Ceyhun Vedat UYGUR, Yaşar ÖZTÜRK, Şerif KUTLUDAĞ, Şenel ÇALIŞKAN, Aliye TOKMAKOĞLU, Üniversiteler İçin Türk Dili -Yazılı ve Sözlü Anlatım- Kriter Yayınları- İst. 2008-2010; Gökçe Kitabevi Denizli 2012.Türkçe
Yaşar ÖZTÜRK, Üniversiteler İçin Türk Dili-II -Ders Notları- Kampüs Fotokopi, Denizli 2018Türkçe
Ders Değerlendirme Sistemi
Değerlendirme YöntemiKatkı Yüzdesi (%)Değerlendirme Yöntemi Ad
Dönem Sonu Sınavı80Dönem Sonu Sınavı
Ara Sınav20Ara Sınav
T+U : Teorik + Pratik
PY: Program Yeterlilikleri
ÖK: Ders Öğrenme Kazanımları