Yazdır

DERS BİLGİLERİ
Ders KodDers AdT+U SaatYarıyılAKTS
OZEO 2003UYGULAMALI DAVRANIŞ ANALİZİ 3 + 03. Yarıyıl4

DERS TANIMI
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Dersin Amacı Öğrencilere, Uygulamalı Davranış Analizi (UDA) hakkında bilgi kazandırmak, davranış değiştirme planı hazırlayabilmelerini ve uygulayabilmelerini sağlamak.
Ders İçeriği Uygulamalı davranış analizinin (UDA) temelleri, tarihçesi, tanımı, ilkeleri ve önemi; UDA ve etik; hedef davranış belirleme, tanımlama, ölçme ve kaydetme; hedef davranışa ilişkin toplanan verilerin analizi ve değerlendirilmesi; öğretime karar vermek için verilerin kullanımı; davranış işlevlerini belirleme; davranış artırma ilkeleri ve işlem süreçleri; pekiştireç çeşitleri ve kullanımı; sembol pekiştirme; yeni davranışların kazandırılmasında ilkeler ve işlem süreçleri; davranış azaltma ilkeleri ve işlem süreçleri; ayrımlı pekiştirme: sönme, tepkinin bedeli; genellemenin sağlanması; UDA ve tek denekli araştırma yöntemleri.
Ders Ön Koşul OZEO 1001 ÖZEL EĞİTİM
Ders Yan Koşul Dersin yan koşulu yok.
Öğretim Sistemi Yüz Yüze

DERS ÖĞRENME KAZANIMLARI
1Uygulamalı davranış analizi kavramı ve özelliklerini tanımlayabilir.
2Davranışa ilişkin veri toplama yöntemlerini betimler ve verileri grafiklendirir.
5UDA'ya dayalı davranış değiştirme yöntemlerini tartışır.
7UDA´ya dayalı davranış değiştirme yöntemlerini içeren davranış değiştirme planı hazırlar.
8UDA´ya dayalı davranış değiştirme yöntemlerinin kullanımına ilişkin gözlem yapar ve sonuçlarını tartışır.
3Uygun davranışların artırılmasına ilişkin yöntemleri betimler.
4Uygun olmayan davranışların azaltılmasına ilişkin yöntemleri betimler.
6UDA´ya dayalı öğretim yöntemlerini tartışır.

DERS ÖĞRENME KAZANIMININ PROGRAM YETERLİLİKLERİNE KATKISI
NoPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11PY 12PY 13PY 14
ÖK 001              
ÖK 002              
ÖK 003              
ÖK 004              
ÖK 005              
ÖK 006              
ÖK 007              
ÖK 008              
Ara Toplam              
Katkı00000000000000

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
EtkinlikSayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi(14 hafta/teorik+uygulama)14342
Ödevler188
Arasınavlar(hazırlık süresi dahil)12424
Yarıyıl Sonu Sınavı(hazırlık süresi dahil)13030
Toplam İş Yükü

Dersin AKTS Kredisi






104

4
DERS ŞUBELERİ
 Dönem seçiniz :   


 Ders DönemiŞube NoDersi Veren Öğretim Elemanı
Detay 2023-2024 Güz1ÇİĞDEM TIKIROĞLU


Yazdır

Ders Şube Detayları
Dersin Kodu Dersin Ad Saat (T+P) Şube No Öğretim Dili Şube Dönemi
OZEO 2003 UYGULAMALI DAVRANIŞ ANALİZİ 3 + 0 1 Türkçe 2023-2024 Güz
Öğretim Elemanı  E-Posta  İç Hat  Ders Yeri Devam Zorunluluğu
Dr. Öğr. Üyesi ÇİĞDEM TIKIROĞLU ccuruk@pau.edu.tr EGT A0022-10 Dersin Devam Yüzdesi : %70
Amaç Öğrencilere, Uygulamalı Davranış Analizi (UDA) hakkında bilgi kazandırmak, davranış değiştirme planı hazırlayabilmelerini ve uygulayabilmelerini sağlamak.
İçerik Uygulamalı davranış analizinin (UDA) temelleri, tarihçesi, tanımı, ilkeleri ve önemi; UDA ve etik; hedef davranış belirleme, tanımlama, ölçme ve kaydetme; hedef davranışa ilişkin toplanan verilerin analizi ve değerlendirilmesi; öğretime karar vermek için verilerin kullanımı; davranış işlevlerini belirleme; davranış artırma ilkeleri ve işlem süreçleri; pekiştireç çeşitleri ve kullanımı; sembol pekiştirme; yeni davranışların kazandırılmasında ilkeler ve işlem süreçleri; davranış azaltma ilkeleri ve işlem süreçleri; ayrımlı pekiştirme: sönme, tepkinin bedeli; genellemenin sağlanması; UDA ve tek denekli araştırma yöntemleri.
Haftalık Konu Başlıkları
HaftaKonular
1 Derse Giriş
2 Uygulamalı Davranış Analizinin (UDA) temelleri
3 UDA tarihçesi, tanımı, ilkeleri, önemi ve tarihçesi, UDA ve etik
4 UDA'ya göre hedef davranış belirleme ve tanımlama
5 Hedef davranışı ölçme ve kaydetme
6 Grafik çizme ve analiz etme
7 Ara sınav
8 Uygun Davranışların Artırılması: Pekiştirme, Pekiştireçler, Pekiştirme Tarifeleri
9 Uyaran Kontrolü, Ayrımlı Pekiştirme, İpucu Süreçleri
10 Şekil Verme ve Zincirleme
11 İşlevsel Değerlendirme, Hedef Davranışı Analiz Etme, Uygun Olmayan Davranışların Azaltılması ve Davranışı Azaltma: Davranışı Önleme
12 Uygun Olmayan Davranışların Azaltılması ve Davranışı Azaltma: Ayrımlı Pekiştirme
13 Uygun Olmayan Davranışların Azaltılması ve Davranışı Azaltma: Sönme, Tepkinin Bedeli
14 Uygun Olmayan Davranışların Azaltılması ve Davranışı Azaltma: Mola, Düzeltme
Materyaller
Materyal belirtilmemiştir.
Kaynaklar
KaynaklarKaynak Dili
Ünlü, E., Olçay-Gül, S. & Vuran, S. (2017). Uygulamalı davranış analizi. Ankara: Eğiten Kitap.Türkçe
Tekin-İftar, E. (2014). Uygulamalı davranış analizi. Ankara: Vize yayıncılık.Türkçe
Alberto, P. A. & Troutman, A. C. (2015). Uygulamalı davranış analiz (Çev Ed. Hakan Sarı). Pearson.Türkçe
Erbaş, D. & Yücesoy-Özkan, Ş. (2017). Uygulamalı davranış analizi. Ankara: Pegem Akademi. Türkçe
Erbaş, D., Kırcaali-İftar, G., Tekin-İftar, E. (2004). İşlevsel değerlendirme: Davranış sorunlarıyla başa çıkma ve uygun davranışlar kazandırma süreci. Ankara: Kök Yayıncılık.Türkçe
Ders Değerlendirme Sistemi
Değerlendirme YöntemiKatkı Yüzdesi (%)Değerlendirme Yöntemi Ad
Dönem Sonu Sınavı60Dönem Sonu Sınavı
Ara Sınav40Ara Sınav
T+U : Teorik + Pratik
PY: Program Yeterlilikleri
ÖK: Ders Öğrenme Kazanımları