Yazdır

DERS BİLGİLERİ
Ders KodDers AdT+U SaatYarıyılAKTS
INO 2105DİLBİLİMİ I2 + 03. Yarıyıl3

DERS TANIMI
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Dersin Amacı Dersin temel amacı, dilbilim ve alt dallarına ilişkin terminolojiyi öğrencilere aktarmak ve farkındalık yaratmak, ders içeriği bağlamında dilin temel özellikleri yanısıra dilbilimin alt dallarından sesletim (Phonetics) ve sesbilim (Phonology) hakkında bilgilendirmek ve alan yazınını takip edebilecek bir düzeye sahip olmalarını sağlamaktır.
Ders İçeriği Dilbilimsel analizin temel kavramları üzerine farkındalık yaratma, dil öğrencilerinin verileri üzerine yanlış çözümlemesi, durum çalışması ve karşılaştırmalı anadil ve yabancı dil analizlerinin yardımı ile dilin doğasına, yapısına ve kullanımına ilişkin kavramlar; bir sistem olarak dilin bileşenleri; dilbilimsel edinç ve edim, dilbilimin alt dalları, dilbilgisi türleri, dil evrenselleri, dilsel yaratıcılık, dilbilimsel nedensizlik, işaret dilleri, yapay diller ve canlılar arası iletişim; beyin ve dil, yanallaşma ve ellilik, dilin evrimi, insan dili işleyiş modelleri, dil kullanımı ve dil bozuklukları ile ilgili araştırmalar (örn.: eş zamanlı dinleme testi, bölünmüş beyin, WADA testi); sesbilgisi, akustik, duyuşsal ve söyleyiş sesbilgisi, konuşma organları, sesbirim, ünlü ve ünsüz harfler, uluslararası sesbilim alfabesi, çift ünlü, üçlü ünlü, söyleyiş şekli ve yeri; sesbilim, ses örnekleri, benzeşim, benzeşmezlik, bağlama, ünsüz harf kümeleri, sessiz harfler, parçalarüstü, vurgu ve ezgi; anlambilimi, anlam bileşenleri çözümlemesi, anlamsal ilişkiler, anlamsal ilinti, anlam ve gönderme, eşdizimlilik.
Ders Ön Koşul Dersin ön koşulu yok.
Ders Yan Koşul Dersin yan koşulu yok.
Öğretim Sistemi Yüz Yüze

DERS ÖĞRENME KAZANIMLARI
1Bir dili oluşturan temel özelliklerini bilir.
2Dili oluşturan temel özellikler bağlamında dili tanımlar.
3Dilbilimin alt dallarının ilgi alanlarını açıklar.
4İngilizce ses sistemindeki seslerin nerede ve nasıl çıkarıldığını açıklar.

DERS ÖĞRENME KAZANIMININ PROGRAM YETERLİLİKLERİNE KATKISI
NoPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11PY 12PY 13PY 14PY 15PY 16PY 17PY 18PY 19PY 20PY 21PY 22PY 23PY 24
ÖK 001   4       5            
ÖK 002   4       5            
ÖK 0035  4       4            
ÖK 0043  4       5            
Ara Toplam8  16       19            
Katkı200400000005000000000000

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
EtkinlikSayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi(14 hafta/teorik+uygulama)14228
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)11010
Ödevler11010
Arasınavlar(hazırlık süresi dahil)11515
Yarıyıl Sonu Sınavı(hazırlık süresi dahil)11515
Toplam İş Yükü

Dersin AKTS Kredisi






78

3
DERS ŞUBELERİ
 Dönem seçiniz :   


 Ders DönemiŞube NoDersi Veren Öğretim Elemanı
Detay 2023-2024 Güz1FİLİZ RIZAOĞLU
Detay 2023-2024 Güz2FİLİZ RIZAOĞLU
Detay 2023-2024 Güz3RAMAZAN ALPARSLAN GÖKÇEN


Yazdır

Ders Şube Detayları
Dersin Kodu Dersin Ad Saat (T+P) Şube No Öğretim Dili Şube Dönemi
INO 2105 DİLBİLİMİ I 2 + 0 1 İngilizce 2023-2024 Güz
Öğretim Elemanı  E-Posta  İç Hat  Ders Yeri Devam Zorunluluğu
Dr. Öğr. Üyesi FİLİZ RIZAOĞLU frizaoglu@pau.edu.tr EGT A0331-11 Dersin Devam Yüzdesi : %70
Amaç Dersin temel amacı, dilbilim ve alt dallarına ilişkin terminolojiyi öğrencilere aktarmak ve farkındalık yaratmak, ders içeriği bağlamında dilin temel özellikleri yanısıra dilbilimin alt dallarından sesletim (Phonetics) ve sesbilim (Phonology) hakkında bilgilendirmek ve alan yazınını takip edebilecek bir düzeye sahip olmalarını sağlamaktır.
İçerik Dilbilimsel analizin temel kavramları üzerine farkındalık yaratma, dil öğrencilerinin verileri üzerine yanlış çözümlemesi, durum çalışması ve karşılaştırmalı anadil ve yabancı dil analizlerinin yardımı ile dilin doğasına, yapısına ve kullanımına ilişkin kavramlar; bir sistem olarak dilin bileşenleri; dilbilimsel edinç ve edim, dilbilimin alt dalları, dilbilgisi türleri, dil evrenselleri, dilsel yaratıcılık, dilbilimsel nedensizlik, işaret dilleri, yapay diller ve canlılar arası iletişim; beyin ve dil, yanallaşma ve ellilik, dilin evrimi, insan dili işleyiş modelleri, dil kullanımı ve dil bozuklukları ile ilgili araştırmalar (örn.: eş zamanlı dinleme testi, bölünmüş beyin, WADA testi); sesbilgisi, akustik, duyuşsal ve söyleyiş sesbilgisi, konuşma organları, sesbirim, ünlü ve ünsüz harfler, uluslararası sesbilim alfabesi, çift ünlü, üçlü ünlü, söyleyiş şekli ve yeri; sesbilim, ses örnekleri, benzeşim, benzeşmezlik, bağlama, ünsüz harf kümeleri, sessiz harfler, parçalarüstü, vurgu ve ezgi; anlambilimi, anlam bileşenleri çözümlemesi, anlamsal ilişkiler, anlamsal ilinti, anlam ve gönderme, eşdizimlilik.
Haftalık Konu Başlıkları
HaftaKonular
1 Introduction to linguistics
2 The origins of language
3 Animals and human language
4 The sounds of language
5 The sounds of language
6 Review
7 Midterm week (Tentative)
8 The sound patterns of language
9 The sound patterns of language
10 The sound patterns of language
11 The sound patterns of language
12 Word formation
13 Word formation
14 Review
Materyaller
Materyal belirtilmemiştir.
Kaynaklar
KaynaklarKaynak Dili
Yule, G. (2010). The study of language (Ninth edition). Cambridge. English
Fromkin, A., Rodman, V. & R., Hyams, N. (2011). An introduction to language (9th Edition). Boston, MA: Thomson-Wadsworth.  English
Ders Değerlendirme Sistemi
Değerlendirme YöntemiKatkı Yüzdesi (%)Değerlendirme Yöntemi Ad
Dönem Sonu Sınavı50Dönem Sonu Sınavı
Ara Sınav35Ara Sınav
Task içi etkinlik değerlendirmesi15Task içi etkinlik değerlendirmesi
T+U : Teorik + Pratik
PY: Program Yeterlilikleri
ÖK: Ders Öğrenme Kazanımları