Yazdır

DERS BİLGİLERİ
Ders KodDers AdT+U SaatYarıyılAKTS
PDR 441ÖZEL EĞİTİMDE AİLE REHBERLİĞİ3 + 07. Yarıyıl6

DERS TANIMI
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Dersin Amacı Öğrencilerin, özel gereksinimli çocuğun aile üzerindeki etkilerini anlamaları, özel eğitimde aile katılımının ve aile-uzman işbirliğinin önemine, yararlarına ilişkin bilgi ve anlayış kazanmaları ve bu ailelerle çalışma konusunda gerekli bilgi ve becerileri edinmeleri amaçlanmaktadır.
Ders İçeriği Bu derste, aile odaklı sağlık ve eğitim hizmetlerinin gelişimi, Aile Sistemleri yaklaşımı çerçevesinde özel gereksinimli çocuğun aile üzerindeki etkileri, aile bireylerinin uyumunu açıklamaya ilişkin yaklaşımlar / modeller, ailelerin gereksinimleri ve bunları karşılamaya yönelik destek hizmetleri ile özel eğitimde aile katılımının önemi, ailelerle etkili iletişim ve işbirliğini sağlamanın yolları, ailelerle çalışma konusunda uzmanın sahip olması gereken bilgi ve beceriler ele alınacaktır.
Ders Ön Koşul Dersin ön koşulu yok.
Ders Yan Koşul Dersin yan koşulu yok.
Öğretim Sistemi Yüz Yüze

DERS ÖĞRENME KAZANIMLARI
1Aile odaklı eğitim/sağlık hizmetlerinin tarihsel gelişimini betimler.
2Aile sistemleri yaklaşımı temelinde ailenin yapısal özelliklerini, işlevlerini, etkileşimsel özelliklerini, ailenin yaşam döngüsünü ve bunlar arasındaki ilişkileri açıklar.
3Normal gelişim gösteren çocukların ailelerine göre, yetersizliğe sahip çocuğu olan ailelerin yapısal özelliklerinin, işlevlerinin, etkileşimsel özelliklerinin ve yaşam döngüsünün nasıl farklılaşabildiğini açıklar.
4Ailelerin yetersizliğe yönelik tepkilerini ve uyumunu açıklayan modelleri betimler. Ailelerin tepkilerini anlama ve onlara yardım etmede bu modeller arasındaki farklılıkları tartışır.
5Yetersizliğe sahip çocuğu olan ailelerde strese yol açabilen etmenleri ve ailelerin stresle başa çıkmalarını açıklayan kuramsal modelleri betimler.
6Yetersizliğe sahip çocukların kardeşlerinin gösterdikleri tepkileri, kardeşlerin gereksinimlerini ve kardeşlere yönelik destek hizmetlerini açıklar.
7Yetersizliğe sahip çocuğu olan ailelerin gereksinimlerini sıralar ve bu gereksinimleri belirlemeye yönelik yöntemleri açıklar.
8Ailelerin gereksinimlerini karşılamada sosyal desteğin önemini, işlevlerini, türlerini ve kaynaklarını açıklar.
9Yetersizliğe sahip çocuğu olan ailelere sunulan rehberlik ve danışmanlık hizmetlerinin amacını, kapsamını ve bu hizmetleri sunma yaklaşımlarını betimler.
10Yetersizliği olan çocuğa hizmet sunan meslek elemanları ile aileler arasındaki ilişkilerin tarihsel gelişimini betimler.
11Özel eğitimde aile katılımı kavramını ve aile katılımının önemini açıklar; ailelerin katılım türlerini ve özelliklerini betimler.
12Aile ile okul/öğretmen işbirliğini tanımlar; işbirliğinin genel özelliklerini, yasal dayanaklarını betimler; okul-aile işbirliğinin sağlanmasında okul yöneticileri, öğretmen ve anne-babaların görev ve sorumluluklarını tartışır.
13Okul-aile arasında etkili iletişim ve işbirliğini engelleyebilen etmenleri sıralar. Ailelerle etkili iletişim ve işbirliği gerçekleştirmede öğretmenlerin ya da diğer meslek elemanlarının sahip olmaları gereken tutumları, bilgi ve becerileri ifade eder.
14Ailelerle iletişim ve işbirliğinin sağlanmasına yönelik etkinlikleri betimler; okul-aile arasında yazılı ve sözlü/yüz yüze iletişimin özelliklerini açıklar.
15Aile eğitimi programlarının amaçlarını, program geliştirme ilkelerini betimler: aile eğitimi programlarının planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesine ilişkin süreçleri açıklar.

DERS ÖĞRENME KAZANIMININ PROGRAM YETERLİLİKLERİNE KATKISI
NoPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11PY 12PY 13PY 14PY 15PY 16PY 17
ÖK 001   22 3     2    
ÖK 002   34 43 2       
ÖK 003   34 4323    4  
ÖK 00422 2433223 31 3  
ÖK 005   23 3233    32 
ÖK 006   2423334 22 33 
ÖK 007   33 3234 31 33 
ÖK 008   2322  2       
ÖK 0092 35514334 22 44 
ÖK 0103    22          
ÖK 011   3 2 222     3 
ÖK 012 3    2       34 
ÖK 0133     433  2  43 
ÖK 014   34 33 2  4 44 
ÖK 015   33 33 3 32 44 
Ara Toplam105333391243292132 1514 3530 
Katkı10023132120110220

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
EtkinlikSayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi(14 hafta/teorik+uygulama)14342
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)11444
Yarıyıl Sonu Sınavı(hazırlık süresi dahil)11010
Sunum / Seminer (hazırlık süresi dahil)10660
Toplam İş Yükü

Dersin AKTS Kredisi






156

6
DERS ŞUBELERİ
 Dönem seçiniz :   


 Ders DönemiŞube NoDersi Veren Öğretim Elemanı
Detay 2019-2020 Güz1SEVGİ KÜÇÜKER
Detay 2019-2020 Güz2SEVGİ KÜÇÜKER
Detay 2018-2019 Güz3SEVGİ KÜÇÜKER
Detay 2017-2018 Güz3SEVGİ KÜÇÜKER
Detay 2016-2017 Güz3SEVGİ KÜÇÜKER
Detay 2015-2016 Güz3SEVGİ KÜÇÜKER
Detay 2014-2015 Güz3SEVGİ KÜÇÜKER
Detay 2013-2014 Güz3SEVGİ KÜÇÜKER
Detay 2012-2013 Güz3SEVGİ KÜÇÜKER
Detay 2011-2012 Güz3SEVGİ KÜÇÜKER
Detay 2010-2011 Yaz1SEVGİ KÜÇÜKER
Detay 2010-2011 Güz3SEVGİ KÜÇÜKER


Yazdır

Ders Şube Detayları
Dersin Kodu Dersin Ad Saat (T+P) Şube No Öğretim Dili Şube Dönemi
PDR 441 ÖZEL EĞİTİMDE AİLE REHBERLİĞİ 3 + 0 1 Türkçe 2019-2020 Güz
Öğretim Elemanı  E-Posta  İç Hat  Ders Yeri Devam Zorunluluğu
EGT A0432-15 Dersin Devam Yüzdesi : %
Amaç Öğrencilerin, özel gereksinimli çocuğun aile üzerindeki etkilerini anlamaları, özel eğitimde aile katılımının ve aile-uzman işbirliğinin önemine, yararlarına ilişkin bilgi ve anlayış kazanmaları ve bu ailelerle çalışma konusunda gerekli bilgi ve becerileri edinmeleri amaçlanmaktadır.
İçerik Bu derste, aile odaklı sağlık ve eğitim hizmetlerinin gelişimi, Aile Sistemleri yaklaşımı çerçevesinde özel gereksinimli çocuğun aile üzerindeki etkileri, aile bireylerinin uyumunu açıklamaya ilişkin yaklaşımlar / modeller, ailelerin gereksinimleri ve bunları karşılamaya yönelik destek hizmetleri ile özel eğitimde aile katılımının önemi, ailelerle etkili iletişim ve işbirliğini sağlamanın yolları, ailelerle çalışma konusunda uzmanın sahip olması gereken bilgi ve beceriler ele alınacaktır.
Haftalık Konu Başlıkları
HaftaKonular
1 Aile odaklı eğitim/sağlık hizmetlerinin tarihsel gelişimi
2 Aile Sistemleri yaklaşımı temelinde ailenin yapısal özellikleri, işlevleri, etkileşimsel özellikleri ve yaşam döngüsü
3 Çocuğun yetersizliğinin ana-baba ve aile üzerindeki etkileri
4 Ailelerin yetersizliğe yönelik tepkilerini ve uyumunu açıklayan kuramsal modeller
5 Yetersizliğe sahip çocuğu olan ailelerde stres ve stresle başa çıkmaya ilişkin kuramsal modeller
6 Yetersizliğe sahip çocukların kardeşlerinin gösterdikleri tepkiler, kardeşlerin gereksinimleri ve kardeşlere yönelik destek hizmetleri
7 Ailelerin gereksinimlerinin belirlenmesi - Aile gereksinimlerinin karşılanmasında sosyal desteğin rolü
8 Özel gereksinimli çocuğa sahip ailelere yönelik rehberlik ve psikolojik danışmanlık hizmetleri
9 Yetersizliği olan çocuğa hizmet sunan meslek elemanları ile aileler arasındaki ilişkilerin tarihsel gelişimi
10 Özel eğitimde aile katılımı
11 Özel gereksinimli çocuğu olan aileler ile okul/öğretmen arasındaki iletişim ve işbirliği
12 Okul-aile arasında etkili iletişim ve işbirliğini engelleyebilen etmenler
13 Ailelerle etkili iletişim ve işbirliğini sağlamanın yolları. Yazılı - Yüzyüze/sözel iletişim
14 Aile eğitimi programları
Materyaller
Materyal belirtilmemiştir.
Kaynaklar
Ders Değerlendirme Sistemi
Değerlendirme YöntemiKatkı Yüzdesi (%)Değerlendirme Yöntemi Ad
Dönem Sonu Sınavı60Dönem Sonu Sınavı
Ara Sınav40Ara Sınav
T+U : Teorik + Pratik
PY: Program Yeterlilikleri
ÖK: Ders Öğrenme Kazanımları