Yazdır

DERS BİLGİLERİ
Ders KodDers AdT+U SaatYarıyılAKTS
OMB 5011ELEŞTİREL VE ANALİTİK DÜŞÜNME2 + 07. Yarıyıl4

DERS TANIMI
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Dersin Amacı Bu dersin genel amacı, düşünme ve düşünme becerilerinin önemini, temel düşünme becerilerini kavramak, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini günlük ve mesleki yaşamda uygulayabilmektir.
Ders İçeriği Temel kavramlar ve tanımlar; düşünme organı olarak beyin, düşünme biçimleri ve düşünmenin gruplandırılması; istemsiz düşünme ve özellikleri; istemli düşünme ve özellikleri; istemli düşünmenin yöntemleri; eleştirel ve analitik düşünme; eleştirel ve analitik düşünmenin temel özellikleri ve kriterleri, eleştirel ve analitik düşünmenin aşamaları; eleştirel ve analitik düşünmeyi etkileyen faktörler; eleştirel ve analitik düşünmenin kapsamı; eleştirel ve analitik okuma; eleştirel ve analitik dinleme; eleştirel ve analitik yazma.
Ders Ön Koşul Dersin ön koşulu yok.
Ders Yan Koşul Dersin yan koşulu yok.
Öğretim Sistemi Yüz Yüze

DERS ÖĞRENME KAZANIMLARI
1Düşünme ve düşünme becerilerini tanımlar
2Temel ve ileri düzey düşünme becerilerini açıklar.
3Düşünme becerilerini etkileyen bireysel ve çevresel etkenleri açıklar.
4Düşünme becerilerine yönelik kuramsal yaklaşımları açıklar
5Eleştirel ve analitik düşünmeyi tanımlar.
6Eleştirel ve analitik düşünmenin temel özelliklerini açıklar.
7Eleştirel ve analitik düşünme sürecini açıklar.
8Eleştirel ve analitik düşünmenin yaşamdaki önemini kavrar.
9Eleştirel ve analitik düşünme becerilerini kullanmaya istekli olur.
10Eleştirel ve analitik düşünür özelliklerini analiz eder.
11Eleştirel ve analitik düşünme becerilerinin öğretimine yönelik programları analiz eder.
12Eleştirel ve analitik düşünme becerilerinin eğitim ortamlarında uygulanmasına ilişkin etkinlikler oluşturur.

DERS ÖĞRENME KAZANIMININ PROGRAM YETERLİLİKLERİNE KATKISI
Derslerin program öğrenme kazanımına katkısı girilmemiş.

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
EtkinlikSayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi(14 hafta/teorik+uygulama)14228
Ödevler11616
Arasınavlar(hazırlık süresi dahil)13030
Yarıyıl Sonu Sınavı(hazırlık süresi dahil)13030
Toplam İş Yükü

Dersin AKTS Kredisi






104

4
DERS ŞUBELERİ
 Dönem seçiniz :   


 Ders DönemiŞube NoDersi Veren Öğretim Elemanı
Detay 2023-2024 Bahar2GÜLSÜM ÇATALBAŞ
Detay 2023-2024 Güz3GÜLSÜM ÇATALBAŞ
Detay 2022-2023 Bahar1GÜLSÜM ÇATALBAŞ
Detay 2022-2023 Güz1GÜLSÜM ÇATALBAŞ
Detay 2021-2022 Bahar1GÜLSÜM ÇATALBAŞ
Detay 2021-2022 Güz1GÜLSÜM ÇATALBAŞ
Detay 2020-2021 Bahar1GÜLSÜM ÇATALBAŞ
Detay 2020-2021 Güz1GÜLSÜM ÇATALBAŞ
Detay 2019-2020 Bahar1GÜLSÜM ÇATALBAŞ
Detay 2019-2020 Güz1GÜLSÜM ÇATALBAŞ


Yazdır

Ders Şube Detayları
Dersin Kodu Dersin Ad Saat (T+P) Şube No Öğretim Dili Şube Dönemi
OMB 5011 ELEŞTİREL VE ANALİTİK DÜŞÜNME 2 + 0 2 Türkçe 2023-2024 Bahar
Öğretim Elemanı  E-Posta  İç Hat  Ders Yeri Devam Zorunluluğu
Dr. Öğr. Üyesi GÜLSÜM ÇATALBAŞ catalbas@pau.edu.tr EGT A0233-02 Dersin Devam Yüzdesi : %80
Amaç Bu dersin genel amacı, düşünme ve düşünme becerilerinin önemini, temel düşünme becerilerini kavramak, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini günlük ve mesleki yaşamda uygulayabilmektir.
İçerik Temel kavramlar ve tanımlar; düşünme organı olarak beyin, düşünme biçimleri ve düşünmenin gruplandırılması; istemsiz düşünme ve özellikleri; istemli düşünme ve özellikleri; istemli düşünmenin yöntemleri; eleştirel ve analitik düşünme; eleştirel ve analitik düşünmenin temel özellikleri ve kriterleri, eleştirel ve analitik düşünmenin aşamaları; eleştirel ve analitik düşünmeyi etkileyen faktörler; eleştirel ve analitik düşünmenin kapsamı; eleştirel ve analitik okuma; eleştirel ve analitik dinleme; eleştirel ve analitik yazma.
Haftalık Konu Başlıkları
HaftaKonular
1 Düşünme ve düşünme becerilerini tanımı, düşünme yapıları, düşünme yapılarında etkili bilişsel süreçler
2 Temel ve ileri düzey düşünme becerileri, İstemli ve İstemsiz düşünme
3 Düşünme becerileri ile ilgili kuramlar
4 Beyin ve düşünme
5 Eleştirel düşünme ve analitik düşünme kavramı ve özellikleri
6 Eleştirel ve analitik düşünmenin felsefi temelleri
7 Eleştirel düşünme becerileri
8 Ara sınav
9 Analitik düşünme becerileri
10 Eleştirel düşünme eğilimleri
11 Dünyada uygulanan düşünme becerileri eğitim programları
12 Düşünme becerilerini destekleyen etkinlik çalışmaları, eleştirel ve analitik okuma, yazma ve dinleme
13 Öğretim programlarında eleştirel ve analitik düşünme becerilerinin incelenmesi
14 Eleştirel ve analitik düşünme becerilerine yönelik etkinlikler
Materyaller
Materyal belirtilmemiştir.
Kaynaklar
KaynaklarKaynak Dili
Dewey, J. (1991). How we think. NewYork: Pomethus Books.Türkçe
De Bono, E. (2011). Kendine düşünmeyi öğret (3. Baskı). İstanbul: Remzi Kitapevi. Türkçe
De Bono, E. (2007). Altı şapkalı düşünme tekniği. Ankara: Remzi Kitapevi.Türkçe
Doğanay, A. (2017). Üst düzey düşünme becerilerinin öğretimi, A. Doğanay (Ed.), Öğretim İlke ve Yöntemleri içinde (327-384). Ankara: PegemA Yayınları.Türkçe
Gürkaynak, İ., Üstel, F. ve Gülgöz, S. (2008). Eleştirel düşünme (3. Baskı). İstanbul: Eğitim Reformu Girişimi.Türkçe
İpşiroğlu, Z. (2002). Düşünmeyi Öğrenme ve Öğretme, İstanbul: Alfa Yayınları.Türkçe
McCall, C.C. (2017). Düşünmeyi dönüştürmek. (çev. K. Gülenç ve N. Boyacı). Ankara: Nobel Yayınları. (Orjinal çalışmanın basım tarihi 2009)Türkçe
Nosich, M. G. (2015). Eleştirel düşünme ve disiplinler arası eleştirel düşünme rehberi (çev. B. Aybek ). Ankara: Anı Yayıncılık.Türkçe
Sternberg, R. J., Grigorenko, E. (2000). Teaching thinking for successful Intelligence. Arlington Heights, Il: Skylight.Türkçe
Paul, R., Elder, L. (2013). Kritik düşünce-Yaşamınızın ve öğrenmenizin sorumluluğunu üstlenmek için araçlar. (Çev: Esra Aslan, Gamze Sart). Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık. Ankara.Türkçe
Ders Değerlendirme Sistemi
Değerlendirme YöntemiKatkı Yüzdesi (%)Değerlendirme Yöntemi Ad
Dönem Sonu Sınavı60Dönem Sonu Sınavı
Ara Sınav40Ara Sınav
T+U : Teorik + Pratik
PY: Program Yeterlilikleri
ÖK: Ders Öğrenme Kazanımları