Yazdır

DERS BİLGİLERİ
Ders KodDers AdT+U SaatYarıyılAKTS
CTL 474TÜRK DÜNYASI EDEBİYATLARI IV2 + 08. Yarıyıl3,5

DERS TANIMI
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Dersin Amacı Türk dünyası edebiyatları hakkında bilgileri geliştirmek.
Ders İçeriği Türk dünyasının tanınmış şair ve yazarlarının hayatları ve eserleri; şiirler, romanlar ve hikâyeler üzerinde incelemeler.
Ders Ön Koşul Dersin ön koşulu yok.
Ders Yan Koşul Dersin yan koşulu yok.
Öğretim Sistemi Yüz Yüze

DERS ÖĞRENME KAZANIMLARI
1Türk dünyası edebiyatlarını okuyup anlayabilme, yorumlama becerisini elde edilir.
2Örnek olarak ele alınacak Türk dünyasının farklı sahalarından eserleri yorumlayıp karşılaştırabilme beceri ve bilgisi kazandırır.
3Türk dünyasından seçilmiş örnek eserler üzerinde çalışarak edebiyatla ilgili edinilmiş bilgi birikimini teoriden uygulamaya dönüştürme becerisi kazanılır.
4İncelenen eserlerin Türk dili, kültürü ve edebiyatı içinde aldığı yeri belirleyip tahlil etme ve yorumlama bilgi ve becerisini kazandırır.
5Elde edilen bilgileri eserlerin yer aldığı coğrafi saha içinde ele alma, tarihi olaylar ve olgular açısından ele alma bilgi ve becerisini diğer disiplinlerle ilişkilendirerek elde etme yolunu ve becerisini kazandırır.
6Elde edilen bilgileri bu alanda ortaya çıkan yeni bilgi ve yöntemlerle araştırıp takip edebilme ve kendini sürekli yenileme beceri ve donanımını kazandırır.
7Elde edilen bilgi ve becerileri ilmi çalışmalara taşıyıp bilimsel yollarla ele alma, değerlendirme, yorumlama bilgi, beceri ve donanımını; bunlara dayalı olarak da lisans üstü düzeyde çalışmalar yapma hedef, beceri ve birikimini kazanma.

DERS ÖĞRENME KAZANIMININ PROGRAM YETERLİLİKLERİNE KATKISI
NoPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11PY 12
ÖK 001555555555555
ÖK 002554554555555
ÖK 003554555555555
ÖK 004555554545555
ÖK 005555555545555
ÖK 006555555555555
ÖK 007545554555555
Ara Toplam353433353532353335353535
Katkı555555555555

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
EtkinlikSayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi(14 hafta/teorik+uygulama)14228
Arasınavlar(hazırlık süresi dahil)11414
Yarıyıl Sonu Sınavı(hazırlık süresi dahil)11414
Sunum / Seminer (hazırlık süresi dahil)188
Rapor / Proje (hazırlık süresi dahil)155
İnternette Tarama/ Kütüphane Çalışması236
Materyal Tasarlama/Uygulama236
Okuma2510
Toplam İş Yükü

Dersin AKTS Kredisi






91

3,5
DERS ŞUBELERİ
 Dönem seçiniz :   


 Ders DönemiŞube NoDersi Veren Öğretim Elemanı
Detay 2022-2023 Bahar2SONER SAĞLAM
Detay 2021-2022 Bahar2SONER SAĞLAM
Detay 2020-2021 Bahar2SONER SAĞLAM
Detay 2019-2020 Bahar2ZHAZIRA OTYZBAY
Detay 2018-2019 Bahar2SONER SAĞLAM


Yazdır

Ders Şube Detayları
Dersin Kodu Dersin Ad Saat (T+P) Şube No Öğretim Dili Şube Dönemi
CTL 474 TÜRK DÜNYASI EDEBİYATLARI IV 2 + 0 2 Türkçe 2022-2023 Bahar
Öğretim Elemanı  E-Posta  İç Hat  Ders Yeri Devam Zorunluluğu
Doç. Dr. SONER SAĞLAM soners@pau.edu.tr İTBF B0009 Dersin Devam Yüzdesi : %70
Amaç Türk dünyası edebiyatları hakkında bilgileri geliştirmek.
İçerik Türk dünyasının tanınmış şair ve yazarlarının hayatları ve eserleri; şiirler, romanlar ve hikâyeler üzerinde incelemeler.
Haftalık Konu Başlıkları
HaftaKonular
1 Türk Dünyası Edebiyatı ifadesinden ne anlamalıyız. Sınırlılıklar ve kapsam alanı nedir? Türk dünyası edebiyatının müşterek devirleri: Göktürk, Uygur ve KArahanlı dönemi edebiyatları. İslami Türk Edebiyatının ilk büyük eseri Kutadgu Bilig ve Türk dünyası edebiyatı için taşıdığı önem.
2 Türk Tasavvuf edebiyatının kurucu ismi Ahmed Yesevi ve hikmetlerinin toplandığı Divanı Hikmet adlı eseri. Ahmed Yesevi'nin Türk dünyası edebiyatı için taşıdığı önem. Atebetü'l Hakayık ve Edip Ahmet Yükneki. Kaşgarlı Mahmut ve Divanü Lügati't Türk.
3 Türk Dünyası edebiyatının Doğu ve BAtı Türkçesi olmak üzere iki edebi dil olarak gelişimini sürdürmesi. 13.-14. yüzyıllarda Oğuzcanın Anadolu'da bir edebiyat diline dönüşmesi ve buna katkı sağlayan üç önemli isim: Aşık Paşa, Gülşehri ve Yunus Emre.
4 Anadolu'da teşekkül eden Türkçe edebiyatın kurucu isimlerinden Yunus Emre, hayatı, eserleri ve edebi şahsiyeti.
5 Göktürk-Uygur-Karahanlı- Haerzm/Kıpçak ve Çağatay Türkçesi ve Edebiyatı şeklinde bir zincir olarak ilerleyen Doğu Türkçesinin Ali Şir Nevayi ile birlikte 15. yüzyılın ikinci yarısından itibaren bütün Türkistan'ın edebiyat ve resmi dili haline dönüşmesi. Ali Şir Nevayi ve eserleri.
6 Ali Şir Nevayi hayatı ve eserleri.
7 Rusların Kırımı, Kafkasları ve Türkistanı işgali. Rusların Tatar Türkleri olan ilişkileri. 19. yüzyılın ilk çeyreğinde Rusların Azerbaycan Türklerini hakimiyeti altına alması. 19. yüzyılın ortalarından itibaren Hazar'ın ötesine geçen Rusların Kazak, Kırgız, Özbek ve Türkmenistan bölgelerini ele geçirmesi. Türk halklarının bu dönemde içinde bulunduğu durum.
8 Ceditçilik nedir? Ceditçilik niçin ortaya çıkmıştır, neyi amaçlamıştır. Türk dünyasının önde gelen ceditçileri kimlerdir, neler yapmışlardır?
9 Gaspıralı İsmail hayatı, eserleri ve edebi faaliyetleri.
10 Gaspıralı İsmail hayatı, eserleri ve edebi faaliyetleri.
11 Gaspıralı İsmail hayatı, eserleri ve edebi faaliyetleri.
12 Türk dünyasında modern edebiyatın teşekkülünde ceditçilerin rolü. Modern Azerbaycan, Türkmen, KAzak, Kırgız, Özbek ve Tatar Edebiyatlarının teşekkülünde ceditçilerin rolü.
13 Kuzeydoğu Türk Lehçeleri (Altay-Tuva-Hakas-Yakut) ve Edebiyatlarına genel bakış. Modern Saha (YAkut) Edebiyatının teşekkülü ve önde gelen isimleri. Oyunski, Kuılakovski vd.
14 Modern Saha (YAkut) Edebiyatının teşekkülü ve önde gelen isimleri. Oyunski, Kuılakovski vd.
Materyaller
Materyal belirtilmemiştir.
Kaynaklar
Ders Değerlendirme Sistemi
Değerlendirme YöntemiKatkı Yüzdesi (%)Değerlendirme Yöntemi Ad
Dönem Sonu Sınavı60Dönem Sonu Sınavı
Ara Sınav40Ara Sınav
T+U : Teorik + Pratik
PY: Program Yeterlilikleri
ÖK: Ders Öğrenme Kazanımları