Yazdır

DERS BİLGİLERİ
Ders KodDers AdT+U SaatYarıyılAKTS
CTL 106KUZEY-BATI TÜRKÇESİ GRAMERİ2 + 02. Yarıyıl3

DERS TANIMI
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Dersin Amacı Kuzey-Batı Türkçesi Grameri (Kazak/Kırgız/Tatar/Başkurt Türkçesi Gramerlerinden biri)ni genel olarak gramerini ve dil özelliklerini kavratmak.
Ders İçeriği Kazak/Kırgız/Tatar/Başkurt Türkleri hakkında genel bilgi; oralarda kullanılan Kiril ve Latin alfabeleri hakkında bilgi; Konuyla ilgili genel bibliyografya; Seslerin karakteristik özelliklerine göre incelenmesi; bu lehçelerin ses bilgisi ve şekil bilgisi özellikleri.
Ders Ön Koşul Dersin ön koşulu yok.
Ders Yan Koşul Dersin yan koşulu yok.
Öğretim Sistemi Yüz Yüze

DERS ÖĞRENME KAZANIMLARI
1Çağdaş Türk lehçelerinden “Kuzey-Batı Türkçesi” grubunda yer alan (Kazak/Kırgız/Tatar/Başkurt) lehçelerden veya “Kuzey-Batı Türkçesi” grubunda yer alan lehçelerden en az birer tanesine vakıf olma. Okuma, anlama, değerlendirme becerisi kazanma,
2Bu lehçe gruplarını genel hatlarıyla da öğrenmek suretiyle Türk dilini lehçe ve şiveleri ile ele alıp art zamanlı ve eş zamanlı karşılaştırmalar yaparak değerlendirme yeteneği ve becerisini kazanma,
3Adı geçen gruptaki lehçelerden –en azından- bir tanesini gramer özellikleri açısından dilbilim temellerine dayandırarak tanıyabilme, sınıflandırabilme beceri, bilgi ve yeteneğini kazanma,
4Lehçeler arasındaki bu bilgi ve becerileri diğer disiplinlerle de (tarih, coğrafya, felsefe, sosyoloji, antropoloji, arkeoloji, vs) ilişkilendirerek değerlendirme bilgi ve becerisini kazanma,
5Çağdaş Türk lehçelerinin Kuzey-Batı grubundakilerin benzer ve farklı yönlerini görüp tahlil edebilme bilgi ve becerisini kazanma,
6Adı geçen Türk lehçe grupları ve bu lehçelerin gramerleri hakkında teknolojik imkânları kullanarak gerekli kaynaklara ulaşma bilgi, beceri ve donanımını kazanma,
7Bu lehçelerle ilgili olarak elde edilen bilgileri diğer disiplinlerle karşılaştırıp sonuçlara ulaşabilme beceri ve bilgisini kazanma,
8Elde edilen bilgileri ve becerileri aktif olarak verimli şekilde kullanabilme bilgi ve becerisini kazanma,
9Yaşayan Türk lehçeleri üzerine öğrendiği bilgi ve becerileri mesleğinin bir parçası haline getirme, öğretim yöntemlerini kullanarak anlatabilme birikim ve becerisini kazanma,
10Yaşayan Türk lehçeleri ile ilgili bilgi ve birikimini ilmi çalışmalara dönüştürme yetenek ve becerisini elde edip lisans üstü çalışmalar yapma becerisini kazanma.
11Çağdaş Türk lehçelerinden “Kuzey-Batı Türkçesi” grubunda yer alan (Kazak/Kırgız/Tatar/Başkurt) lehçelerden en az birer tanesine vakıf olma, okuma, anlama, değerlendirme becerisi kazanma,

DERS ÖĞRENME KAZANIMININ PROGRAM YETERLİLİKLERİNE KATKISI
NoPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11PY 12
ÖK 001455555555555
ÖK 002555554545555
ÖK 003554544445555
ÖK 004554554555555
ÖK 005554555555555
ÖK 006555555555555
ÖK 007555555555555
ÖK 008455555555555
ÖK 009455555555555
ÖK 010455555555555
ÖK 011555555555555
Ara Toplam515552555452545355555555
Katkı555555555555

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
EtkinlikSayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi(14 hafta/teorik+uygulama)14228
Arasınavlar(hazırlık süresi dahil)188
Yarıyıl Sonu Sınavı(hazırlık süresi dahil)11010
Sunum / Seminer (hazırlık süresi dahil)166
Rapor / Proje (hazırlık süresi dahil)144
İnternette Tarama/ Kütüphane Çalışması236
Materyal Tasarlama/Uygulama5210
Okuma236
Toplam İş Yükü

Dersin AKTS Kredisi






78

3
DERS ŞUBELERİ
 Dönem seçiniz :   


 Ders DönemiŞube NoDersi Veren Öğretim Elemanı
Detay 2023-2024 Bahar1NERGİS BİRAY
Detay 2022-2023 Bahar1AYSEL BAYTOK
Detay 2021-2022 Bahar1MURAT KOÇAK
Detay 2020-2021 Bahar2MURAT KOÇAK
Detay 2019-2020 Bahar2AYSEL BAYTOK
Detay 2018-2019 Bahar2AYSEL BAYTOK
Detay 2017-2018 Bahar2AYSEL BAYTOK
Detay 2016-2017 Bahar2AYSEL BAYTOK
Detay 2015-2016 Bahar2NERGİS BİRAY


Yazdır

Ders Şube Detayları
Dersin Kodu Dersin Ad Saat (T+P) Şube No Öğretim Dili Şube Dönemi
CTL 106 KUZEY-BATI TÜRKÇESİ GRAMERİ 2 + 0 1 Türkçe 2023-2024 Bahar
Öğretim Elemanı  E-Posta  İç Hat  Ders Yeri Devam Zorunluluğu
Prof. Dr. NERGİS BİRAY nbiray@pau.edu.tr İTBF B0009 Dersin Devam Yüzdesi : %70
Amaç Kuzey-Batı Türkçesi Grameri (Kazak/Kırgız/Tatar/Başkurt Türkçesi Gramerlerinden biri)ni genel olarak gramerini ve dil özelliklerini kavratmak.
İçerik Kazak/Kırgız/Tatar/Başkurt Türkleri hakkında genel bilgi; oralarda kullanılan Kiril ve Latin alfabeleri hakkında bilgi; Konuyla ilgili genel bibliyografya; Seslerin karakteristik özelliklerine göre incelenmesi; bu lehçelerin ses bilgisi ve şekil bilgisi özellikleri.
Haftalık Konu Başlıkları
HaftaKonular
1 Kazak ve Kırgız Türkleri hakkında genel bilgi
2 Kazak Türklerinin kullandığı Kiril alfabesinin özellikleri. Kazak Türkçesi ile ilgili genel bibliyografya.
3 Kazak Türkçesi ses ve şekil bilgisi.
4 Kazak Türkçesi ses ve şekil bilgisi.
5 Kazak Türkçesinden küçük metinler üzerinde ses, şekil ve cümle bilgisi konularını kavratma.
6 Kazak Türkçesinden küçük metinler üzerinde ses, şekil ve cümle bilgisi konularını kavratma.
7 Kazak Türkçesinden küçük metinler üzerinde ses, şekil ve cümle bilgisi konularını kavratma.
8 Ara sınav
9 Kırgız Türklerinin kullandığı Kiril alfabesinin özellikleri. Kırgız Türkçesi ile ilgili genel bibliyografya.
10 Kırgız Türkçesi ses ve şekil bilgisi.
11 Kırgız Türkçesi ses ve şekil bilgisi.
12 Kırgız Türkçesinden küçük metinler üzerinde ses, şekil ve cümle bilgisi konularını kavratma.
13 Kırgız Türkçesinden küçük metinler üzerinde ses, şekil ve cümle bilgisi konularını kavratma.
14 Kaynak metin incelemeleri.
Materyaller
Materyal belirtilmemiştir.
Kaynaklar
KaynaklarKaynak Dili
Ahmet Bican Ercilasun (editör); Türk Lehçeleri Grameri, Akçağ Yayınları, Ankara, 2007 Türkçe
Tamir, Barköl’den Kazak Türkçesi Metinleri, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yay.: 94, Ankara 1989.Türkçe
Tamir, Mağcan Cumabayef Öleñderi (Metin-Aktarma-Inceleme) Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü basılmamış Doktora tezi, Ankara 1992Türkçe
Iskakov, Kazirgi Kazak Tili (Morfologiya), Almatı 1974.Türkçe
Kazak SSR Gılım Akademiyası, Kazak Tilinin Grammatikası I (Morfologiya), Almatı 1967.Türkçe
G. Kiyekbayev, Başkurt Tiliniŋ Fonetikahı, Ufa, 1957Türkçe
N. K. Dimitriyev, Başkurt Tilinin Grammatikahı, Üfü, 1950Türkçe
N. Işbulatov, Hezirgi Başkurt Tili, Üfü, 1972Türkçe
Buran, A., E. ALKAYA, Çağdaş Türk Lehçeleri, Elazığ, 1999.Türkçe
N. Poppe, Tatar Manual, Bloomington, 1963Türkçe
Ders Değerlendirme Sistemi
Değerlendirme YöntemiKatkı Yüzdesi (%)Değerlendirme Yöntemi Ad
Dönem Sonu Sınavı60Dönem Sonu Sınavı
Ara Sınav40Ara Sınav
T+U : Teorik + Pratik
PY: Program Yeterlilikleri
ÖK: Ders Öğrenme Kazanımları