Yazdır

DERS BİLGİLERİ
Ders KodDers AdT+U SaatYarıyılAKTS
KVK 111TOPRAK ESERLERDE MALZEME BİLGİSİ VE BOZULMA1 + 11. Yarıyıl3

DERS TANIMI
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Dersin Amacı Toprağın yapısı, kil ve kerpiç hazırlama süreçleri ve bunların kullanım alanları ile farklı malzemelerin üretiminde kullanılan teknolojiler ile kullanım alanına göre bozulmasına etki eden faktörler, bozulma süreç ve dereceleri ile korunmasına yönelik gerçekleştirilecek uygulamaların tespiti.
Ders İçeriği Toprak bölgesel olarak kolaylıkla elde edilebilecek ve hem mimari amaçlı hem de günlük kullanıma yönelik çanak çömlek gibi alet ihtiyacının karşılanabileceği bir malzeme olması nedeniyle dünya üzerinde tüm insan toplulukları tarafından farklı amaçlı malzemelerin yapımında kullanılmıştır. Bu ders kapsamında, toprağın farklı katkılarla hem günlük kullanım gereçleri hem de yaşamsal alanlarda kullanımı sürecinde geçirdiği evrelerin ortaya konması amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda, malzemenin kullanım yeri ve amacına göre aldığı şekillerin tarihi süreç ve örnekler üzerinden anlatılarak netlik kazandırılırken yetiştirilecek öğrencilere malzeme bilgisinin sadece içerik boyutunda değil var olan uygulamalar üzerinden de kazandırılacaktır. Bozulma süreçleri ve ürünleri hakkında gerekli bilgiler ve ayrıca analiz yöntemlerinin de tayinine yönelik bir içerik sunulmaktadır.
Ders Ön Koşul Dersin ön koşulu yok.
Ders Yan Koşul Dersin yan koşulu yok.
Öğretim Sistemi Yüz Yüze

DERS ÖĞRENME KAZANIMLARI
1Korumanın Temel Kavramları ve Uygulamalı alanları hakkında bilgi sahibi olmasını sağlayabilme. Koruma ile ilişkili diğer bilim dallarının kavranması aralarındaki ilişkilerin ortaya konulmasını sağlayabilme Ülkemizin arkeolojik zenginliklerinin kültürel süreci içinde algılanmasını ve bunun günümüzle ilişkilendirmesini değerlendirebilme. Arkeolojik küçük buluntu sınıfına giren tarihi eserleri değerlendirme, yorumlama ve onarma becerisi.

DERS ÖĞRENME KAZANIMININ PROGRAM YETERLİLİKLERİNE KATKISI
NoPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11PY 12PY 13
ÖK 001             
Ara Toplam             
Katkı0000000000000

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
EtkinlikSayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi(14 hafta/teorik+uygulama)21428
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)717
Arasınavlar(hazırlık süresi dahil)8216
Laboratuar717
Yarıyıl Sonu Sınavı(hazırlık süresi dahil)10220
Toplam İş Yükü

Dersin AKTS Kredisi






78

3
DERS ŞUBELERİ
 Dönem seçiniz :   


 Ders DönemiŞube NoDersi Veren Öğretim Elemanı
Detay 2019-2020 Güz1FATMA ŞENOL


Yazdır

Ders Şube Detayları
Dersin Kodu Dersin Ad Saat (T+P) Şube No Öğretim Dili Şube Dönemi
KVK 111 TOPRAK ESERLERDE MALZEME BİLGİSİ VE BOZULMA 1 + 1 1 Türkçe 2019-2020 Güz
Öğretim Elemanı  E-Posta  İç Hat  Ders Yeri Devam Zorunluluğu
Öğr. Gör. FATMA ŞENOL fsenol@pau.edu.tr İTBF A0014 Dersin Devam Yüzdesi : %60
Amaç Toprağın yapısı, kil ve kerpiç hazırlama süreçleri ve bunların kullanım alanları ile farklı malzemelerin üretiminde kullanılan teknolojiler ile kullanım alanına göre bozulmasına etki eden faktörler, bozulma süreç ve dereceleri ile korunmasına yönelik gerçekleştirilecek uygulamaların tespiti.
İçerik Toprak bölgesel olarak kolaylıkla elde edilebilecek ve hem mimari amaçlı hem de günlük kullanıma yönelik çanak çömlek gibi alet ihtiyacının karşılanabileceği bir malzeme olması nedeniyle dünya üzerinde tüm insan toplulukları tarafından farklı amaçlı malzemelerin yapımında kullanılmıştır. Bu ders kapsamında, toprağın farklı katkılarla hem günlük kullanım gereçleri hem de yaşamsal alanlarda kullanımı sürecinde geçirdiği evrelerin ortaya konması amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda, malzemenin kullanım yeri ve amacına göre aldığı şekillerin tarihi süreç ve örnekler üzerinden anlatılarak netlik kazandırılırken yetiştirilecek öğrencilere malzeme bilgisinin sadece içerik boyutunda değil var olan uygulamalar üzerinden de kazandırılacaktır. Bozulma süreçleri ve ürünleri hakkında gerekli bilgiler ve ayrıca analiz yöntemlerinin de tayinine yönelik bir içerik sunulmaktadır.
Haftalık Konu Başlıkları
HaftaKonular
1 Toprağın oluşumu
2 Toprağın yapısı
3 Kerpiç ve kullanım alanları
4 Kil nedir? Kilin yapısı.
5 Antik dönemde seramik üretimi ve atölyeler.
6 Antik dönemde seramik üretiminde kullanılan teknikler ve bezemede kilin rolü.
7 Tuğla ve kiremit tipleri ve özellikleri
8 Çini ve porselen özellikleri
9 Pişmemiş toprak malzmenin bozulmasına etki eden faktörler
10 Pişmiş toprak malzemenin bozulmasına etki eden faktörler
11 Toprak malzemede görülen bozulma türleri
12 Toprak malzemede görülen bozulma türlerinin tespiti ve belgelenmesi
13 Toprak malzemede tespit edilen bozulma türlerine göre koruma müdehalesinin basmakları ve belirlenmesi
14 Toprak malzemede tespit edilen bozulma türlerine göre koruma müdehalesinin basmakları ve belirlenmesi
Materyaller
Materyal belirtilmemiştir.
Kaynaklar
KaynaklarKaynak Dili
ÇELEBİ, R.; "ANADOLU'DA KERPİÇ MİMARLIĞI", İstanbul Kültür Üniversitesi yayınları, 2012.Türkçe
SHEEER, J.; " KERPİÇ KENT SURU HATTUŞA", Ege Yayınları, 2008.Türkçe
ÖKS, T.; "ARKEOLOJİK ÇALIŞMALARDA SERAMİK DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ", Arkeoloji ve Sanat Yayınları, 2015.Türkçe
AKKURNAZ, B., F.; "ESKİ YUNAN VE ROMA KAPLAR VE İŞLEVLERİ",Arkeoloji ve Sanat Yayınları, 2016Türkçe
EYÜPGİLLER, K. " MİMARİ KORUMA ÜZERİNE MAKALELER", Kitapevi Yayınları, 2019.Türkçe
BOARDMAN, J.; "SİYAH FİGÜRLÜ ATİNA VAZOLARI", Homer Kitapevi, 2003.Türkçe
BOARDMAN, J.; "KIRMIZI FİGÜRLÜ ATİNA VAZOLARI", Homer Kitapevi, 2002.Türkçe
SCHREIBER, T.; "ATHENIAN VASE CONSTRUCTION", J.P. Getty Museum, 1999.English
OLESON, J., "THE OXFORD HANDBOOK OF ENGINEERING AND TECHNOLOGY IN THE CLASSICIAL WORL", Oxford University Press, 2008.English
"ANADOLU'DA TÜRK DEVRİ ÇİNİ VE SERAMİK SANATI", Kültür Bakanlığı Yayınları, 2002.Türkçe
BUYS, S.; "CONSERVATION AND RESTORATION OF CERAMICS", Routhledge Press, 1993.English
BAŞARAN, S. "PİŞMİŞ TOPRAK VE CAM ESERLERİN KONSERVASYONU/RESTORASYONU", Graphis Yayınları, 2000.Türkçe
Ders Değerlendirme Sistemi
Değerlendirme YöntemiKatkı Yüzdesi (%)Değerlendirme Yöntemi Ad
Dönem Sonu Sınavı50Dönem Sonu Sınavı
Ara Sınav50Ara Sınav
T+U : Teorik + Pratik
PY: Program Yeterlilikleri
ÖK: Ders Öğrenme Kazanımları