Yazdır

DERS BİLGİLERİ
Ders KodDers AdT+U SaatYarıyılAKTS
SOS 242KLASİK SOSYOLOJİ TEORİLERİ-II3 + 04. Yarıyıl6,5

DERS TANIMI
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Dersin Amacı Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenci, çalışmaları incelenmiş olan düşünürlerden her birinin yaklaşım ve çözümlemelerinin temel kurgusunu kendi içinde ve diğer düşünürlerinki ile karşılaştırmalı olarak anlar ve ifade eder; sanayileşme, kapitalist gelişme ve modernleşmenin tarihsel toplumsal dinamikleri ve sonuçlarını anlar ve ifade eder, doğrusal gelişme kuramlarının avantaj ve dezavantajlarını, pozitivist bilim anlayışını, evrimci, işlevselci ve çatışmacı toplum kuramlarının temel yaklaşımlarını anlar, açıklar ve günümüz sorunlarını anlama ve açıklamadaki geçerliliklerini verilen bir sorunla bağlantılı olarak gösterir ve tartışır.
Ders İçeriği Ders iki bölümden oluşmaktadır. İlk bölümün konusunu modern kapitalizm ve sanayi toplumunun ortaya çıkış süreci ve bununla paralel olarak bilim, kültür, ekonomi ve siyasette meydana gelen değişmeler ve aynı sürece eşlik eden temel toplumsal dönüşüm ve sorunlar, modernliğin niteliksel ve niceliksel yönleri ve modern ve modernlik öncesi toplum arasındaki temel süreklilik ve kesinti alanlarının incelenmesi oluşturmaktadır. İkinci bölümde Comte, Spencer, Marx ve Tönnies’in yazıları incelenmektedir. Pozitivizm, işlevselcilik, evrim, toplumsal sınıf, sınıf çatışması, kapitalizm, sermaye, meta, becerisizleşme, yabancılaşma, proleterleşme, kutuplaşma gibi bazı anahtar kavramların söz konusu düşünürler tarafından nasıl inşa edildikleri ve bunların daha sonraki sosyolojik araştırma ve düşünce ekollerinin gelişmesi sürecinde nasıl bir merkezî yer işgal eder hale geldiklerine yer verilmektedir.
Ders Ön Koşul Dersin ön koşulu yok.
Ders Yan Koşul Dersin yan koşulu yok.
Öğretim Sistemi Yüz Yüze

DERS ÖĞRENME KAZANIMLARI
1Sosyal bilimlerin ve sosyolojinin gelişimini belirleyen-etkileyen süreçleri yorumlar
2Sosyolojik düşünceyi biçimlendiren siyasal-toplumsal dönüşümlerin önemini kendi ifadesi ile söyler.
3Toplumsal bir soruna ilişkin bilgi, kavrayış ya da becerisini örnek bir kuram yoluyla uygular.
44. Sosyoloji Biliminin epistemik koordinatlarını belirleyen kurumlar, aktörler, toplumsal yapılar ve kültürler ile olan organik bağıntısını analiz eder.
5Sosyolojik düşüncedeki çeşitlenmeleri kuramsal düzeyde sınıflandırır.
6Özgül toplumsal-tarihsel koşullar ile bilimsel bilgi üretimi arasındaki bağıntıyı sentezler

DERS ÖĞRENME KAZANIMININ PROGRAM YETERLİLİKLERİNE KATKISI
NoPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11PY 12PY 13PY 14
ÖK 0011        1 1  
ÖK 002 2   2   2 2  
ÖK 003 3  33        
ÖK 0044        444  
ÖK 00555  55   5 5  
ÖK 006    55   5555 
Ara Toplam1010  1315   179175 
Katkı22002300032310

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
EtkinlikSayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi(14 hafta/teorik+uygulama)14456
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)21428
Ödevler11717
Arasınavlar(hazırlık süresi dahil)11818
Yarıyıl Sonu Sınavı(hazırlık süresi dahil)11818
Sunum / Seminer (hazırlık süresi dahil)11818
Rapor / Proje (hazırlık süresi dahil)11414
Toplam İş Yükü

Dersin AKTS Kredisi






169

6,5
DERS ŞUBELERİ
 Dönem seçiniz :   


 Ders DönemiŞube NoDersi Veren Öğretim Elemanı
Detay 2023-2024 Bahar2TÜRKAN ERDOĞAN
Detay 2022-2023 Bahar2TÜRKAN ERDOĞAN
Detay 2021-2022 Bahar2TÜRKAN ERDOĞAN
Detay 2020-2021 Bahar2TÜRKAN ERDOĞAN
Detay 2019-2020 Bahar2TÜRKAN ERDOĞAN
Detay 2018-2019 Bahar2TÜRKAN ERDOĞAN
Detay 2017-2018 Bahar2TÜRKAN ERDOĞAN
Detay 2016-2017 Bahar2TÜRKAN ERDOĞAN
Detay 2015-2016 Bahar2TÜRKAN ERDOĞAN
Detay 2014-2015 Bahar2TÜRKAN ERDOĞAN
Detay 2013-2014 Bahar2GÜNEY ÇEĞİN
Detay 2012-2013 Bahar2TÜRKAN ERDOĞAN
Detay 2011-2012 Bahar2TÜRKAN ERDOĞAN


Yazdır

Ders Şube Detayları
Dersin Kodu Dersin Ad Saat (T+P) Şube No Öğretim Dili Şube Dönemi
SOS 242 KLASİK SOSYOLOJİ TEORİLERİ-II 3 + 0 2 Türkçe 2023-2024 Bahar
Öğretim Elemanı  E-Posta  İç Hat  Ders Yeri Devam Zorunluluğu
Prof. Dr. TÜRKAN ERDOĞAN terdogan@pau.edu.tr İTBF A0216 Dersin Devam Yüzdesi : %
Amaç Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenci, çalışmaları incelenmiş olan düşünürlerden her birinin yaklaşım ve çözümlemelerinin temel kurgusunu kendi içinde ve diğer düşünürlerinki ile karşılaştırmalı olarak anlar ve ifade eder; sanayileşme, kapitalist gelişme ve modernleşmenin tarihsel toplumsal dinamikleri ve sonuçlarını anlar ve ifade eder, doğrusal gelişme kuramlarının avantaj ve dezavantajlarını, pozitivist bilim anlayışını, evrimci, işlevselci ve çatışmacı toplum kuramlarının temel yaklaşımlarını anlar, açıklar ve günümüz sorunlarını anlama ve açıklamadaki geçerliliklerini verilen bir sorunla bağlantılı olarak gösterir ve tartışır.
İçerik Ders iki bölümden oluşmaktadır. İlk bölümün konusunu modern kapitalizm ve sanayi toplumunun ortaya çıkış süreci ve bununla paralel olarak bilim, kültür, ekonomi ve siyasette meydana gelen değişmeler ve aynı sürece eşlik eden temel toplumsal dönüşüm ve sorunlar, modernliğin niteliksel ve niceliksel yönleri ve modern ve modernlik öncesi toplum arasındaki temel süreklilik ve kesinti alanlarının incelenmesi oluşturmaktadır. İkinci bölümde Comte, Spencer, Marx ve Tönnies’in yazıları incelenmektedir. Pozitivizm, işlevselcilik, evrim, toplumsal sınıf, sınıf çatışması, kapitalizm, sermaye, meta, becerisizleşme, yabancılaşma, proleterleşme, kutuplaşma gibi bazı anahtar kavramların söz konusu düşünürler tarafından nasıl inşa edildikleri ve bunların daha sonraki sosyolojik araştırma ve düşünce ekollerinin gelişmesi sürecinde nasıl bir merkezî yer işgal eder hale geldiklerine yer verilmektedir.
Haftalık Konu Başlıkları
HaftaKonular
1 Max Weber Giriş
2 Weber ve Toplum
3 Weber ve Birey
4 Weber ve Din
5 Weber ve Tabakalaşma
6 Georg Simmel Giriş
7 Simmel ve Toplum
8 Sınav
9 Simmel ve Paranın Felsefesi
10 Gabriel Tarde Giriş
11 Tarde ve Monadlar
12 Tarde ve Durkheim
13 Okuma
14 Okuma
Materyaller
Materyal belirtilmemiştir.
Kaynaklar
KaynaklarKaynak Dili
Giddens- Sosyoloji. Turner- Nietzsche'nin DansıTürkçe
Ders Değerlendirme Sistemi
Değerlendirme YöntemiKatkı Yüzdesi (%)Değerlendirme Yöntemi Ad
Dönem Sonu Sınavı60Dönem Sonu Sınavı
Ara Sınav40Ara Sınav
T+U : Teorik + Pratik
PY: Program Yeterlilikleri
ÖK: Ders Öğrenme Kazanımları