Yazdır

DERS BİLGİLERİ
Ders KodDers AdT+U SaatYarıyılAKTS
SOS 241KLASİK SOSYOLOJİ TEORİLERİ - I3 + 03. Yarıyıl6,5

DERS TANIMI
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Dersin Amacı 18. ve 19. yüzyılda Sosyolojinin geçirmiş olduğu aşamaları ve gelişmeleri bu dönemde sosyolojinin gelişmesinde rol oynayan düşünürlerin katkıları, geliştirdikleri teorileri ve argümanların öğrenilmesini sağlamak.Bu dersin amacı lisans eğitimin tamamlamış olan öğrencilere ileri düzeyde ana kaynaklar temel alınarak klasik dönemin temel okulları ve düşünürlerini okuma ve tartışma ortamını sağlamaktır. Bu dersi alan öğrenci sosyal ve entelektüel teorilerin ortaya çıktığı dönemi özellikleriyle kavrayarak sosyolojik düşüncenin ayrıntılarına vakıf olabilmelidir. Bu nedenle, 18. yüzyıldan 20. yüzyıla kadar 200 yıllık modern sosyolojinin temellerini oluşturan uzun soluklu bir içerik bu dersin amacını oluşturmaktadır.
Ders İçeriği Ders üç bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde felsefi düşünceden toplumbilimsel düşünceye geçiş süreci ve klasik çözümlemelerin sosyolojik düşüncede işgal ettikleri merkezi konum tartışılmaktadır. İkinci bölümde, felsefi düşüncenin antik ve orta çağlardaki en önde gelen temsilcilerinden olan Platon, Aristoteles ve Farabi’nin toplumun neden gerekli ve nasıl mümkün olduğu, ideal bir toplumun nasıl bir toplum olduğu ve nasıl kurulup, sürdürülebileceği hakkındaki felsefî tartışmaları incelenmektedir. Üçüncü bölümün konusu ise sosyolojik çözümlemenin ortaçağlardaki üç önemli temsilcisinin çalışmalarının incelenmesine odaklanmaktadır:İbn-i Haldun, Montesquieu ve Tocqueville.
Ders Ön Koşul Dersin ön koşulu yok.
Ders Yan Koşul Dersin yan koşulu yok.
Öğretim Sistemi Yüz Yüze

DERS ÖĞRENME KAZANIMLARI
1Sosyal bilimlerin ve sosyolojinin gelişimini belirleyen-etkileyen süreçleri yorumlar.
2Sosyolojik düşünceyi biçimlendiren siyasal-toplumsal dönüşümlerin önemini kendi ifadesi ile söyler.
3Toplumsal bir soruna ilişkin bilgi, kavrayış ya da becerisini örnek bir kuram yoluyla uygular
4Sosyoloji Biliminin epistemik koordinatlarını belirleyen kurumlar, aktörler, toplumsal yapılar ve kültürler ile olan organik bağıntısını analiz eder
5Sosyolojik düşüncedeki çeşitlenmeleri kuramsal düzeyde sınıflandırır
6Özgül toplumsal-tarihsel koşullar ile bilimsel bilgi üretimi arasındaki bağıntıyı sentezler

DERS ÖĞRENME KAZANIMININ PROGRAM YETERLİLİKLERİNE KATKISI
NoPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11PY 12PY 13PY 14
ÖK 0011        1 1  
ÖK 002 2   2   2 2  
ÖK 003 3  33        
ÖK 0044        444  
ÖK 00555  55   5 5  
ÖK 006    55   5555 
Ara Toplam1010  1315   179175 
Katkı22002300032310

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
EtkinlikSayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi(14 hafta/teorik+uygulama)14456
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)21836
Ödevler11515
Arasınavlar(hazırlık süresi dahil)11616
Yarıyıl Sonu Sınavı(hazırlık süresi dahil)11616
Sunum / Seminer (hazırlık süresi dahil)11616
Rapor / Proje (hazırlık süresi dahil)11414
Toplam İş Yükü

Dersin AKTS Kredisi






169

6,5
DERS ŞUBELERİ
 Dönem seçiniz :   


 Ders DönemiŞube NoDersi Veren Öğretim Elemanı
Detay 2018-2019 Güz2TÜRKAN ERDOĞAN


Yazdır

Ders Şube Detayları
Dersin Kodu Dersin Ad Saat (T+P) Şube No Öğretim Dili Şube Dönemi
SOS 241 KLASİK SOSYOLOJİ TEORİLERİ - I 3 + 0 2 Türkçe 2018-2019 Güz
Öğretim Elemanı  E-Posta  İç Hat  Ders Yeri Devam Zorunluluğu
Prof. Dr. TÜRKAN ERDOĞAN terdogan@pau.edu.tr İTBF A0212 Dersin Devam Yüzdesi : %
Amaç 18. ve 19. yüzyılda Sosyolojinin geçirmiş olduğu aşamaları ve gelişmeleri bu dönemde sosyolojinin gelişmesinde rol oynayan düşünürlerin katkıları, geliştirdikleri teorileri ve argümanların öğrenilmesini sağlamak.Bu dersin amacı lisans eğitimin tamamlamış olan öğrencilere ileri düzeyde ana kaynaklar temel alınarak klasik dönemin temel okulları ve düşünürlerini okuma ve tartışma ortamını sağlamaktır. Bu dersi alan öğrenci sosyal ve entelektüel teorilerin ortaya çıktığı dönemi özellikleriyle kavrayarak sosyolojik düşüncenin ayrıntılarına vakıf olabilmelidir. Bu nedenle, 18. yüzyıldan 20. yüzyıla kadar 200 yıllık modern sosyolojinin temellerini oluşturan uzun soluklu bir içerik bu dersin amacını oluşturmaktadır.
İçerik Ders üç bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde felsefi düşünceden toplumbilimsel düşünceye geçiş süreci ve klasik çözümlemelerin sosyolojik düşüncede işgal ettikleri merkezi konum tartışılmaktadır. İkinci bölümde, felsefi düşüncenin antik ve orta çağlardaki en önde gelen temsilcilerinden olan Platon, Aristoteles ve Farabi’nin toplumun neden gerekli ve nasıl mümkün olduğu, ideal bir toplumun nasıl bir toplum olduğu ve nasıl kurulup, sürdürülebileceği hakkındaki felsefî tartışmaları incelenmektedir. Üçüncü bölümün konusu ise sosyolojik çözümlemenin ortaçağlardaki üç önemli temsilcisinin çalışmalarının incelenmesine odaklanmaktadır:İbn-i Haldun, Montesquieu ve Tocqueville.
Haftalık Konu Başlıkları
HaftaKonular
1 Fransız Devriminin sosyo-politik, ekonomik ve kültürel yansımaları.
2 Sosyolojinin tarih ile diyaloğu.
3 Bir bilim olarak Sosyolojinin Doğuşu: Etkili Süreçler
4 Darwinist Düşüncenin ve H. Spencer’in sosyolojik katkıları
5 F. Tönnies: Yaşam öyküsü, etkilediği ve etkilendiği düşünsel ortam, sosyolojinin konusu ve yöntemi, temel sosyolojik katkıları
6 Saint Simon: Yaşam öyküsü, etkilediği ve etkilendiği düşünsel ortam, sosyolojinin konusu ve yöntemi, temel sosyolojik katkıları-I
7 Saint Simon: Yaşam öyküsü, etkilediği ve etkilendiği düşünsel ortam, sosyolojinin konusu ve yöntemi, temel sosyolojik katkıları-II
8 A. Comte: Yaşam öyküsü, etkilediği ve etkilendiği düşünsel ortam, sosyolojinin konusu ve yöntemi, temel sosyolojik katkıları-I
9 A. Comte: Yaşam öyküsü, etkilediği ve etkilendiği düşünsel ortam, sosyolojinin konusu ve yöntemi, temel sosyolojik katkıları-II
10 Arasınav
11 S. Simon ve A. Comte’un sosyoloji bilimine katkıları açısından karşılaştırılması
12 Sosyoloji ve Pozitivizm
13 E. Durkheim: Yaşam öyküsü, etkilediği ve etkilendiği düşünsel ortam, sosyolojinin konusu ve yöntemi, temel sosyolojik katkıları-I
14 E. Durkheim: Yaşam öyküsü, etkilediği ve etkilendiği düşünsel ortam, sosyolojinin konusu ve yöntemi, temel sosyolojik katkıları-II Genel Değerlendirme Final Sınavı
Materyaller
Materyal belirtilmemiştir.
Kaynaklar
KaynaklarKaynak Dili
Aron Raymond (1989). Sosyolojik Düşüncenin Evreleri, (Çev. Korkmaz Alemdar), Ankara: Bilgi Yayınevi. Nisbet R. Bottomore T. (1990). Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi, Ankara: Verso Yayıncılık. Meriç, Cemil (2006). Saint-Simon, İlk Sosyolog, İlk Sosyalist, İstanbul: İletişim Yayınları. Türkçe
Aron Raymond (1989). Sosyolojik Düşüncenin Evreleri, (Çev. Korkmaz Alemdar), Ankara: Bilgi Yayınevi. Nisbet R. Bottomore T. (1990). Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi, Ankara: Verso Yayıncılık. Meriç, Cemil (2006). Saint-Simon, İlk Sosyolog, İlk Sosyalist, İstanbul: İletişim Yayınları. Türkçe
Aron Raymond (1989). Sosyolojik Düşüncenin Evreleri, (Çev. Korkmaz Alemdar), Ankara: Bilgi Yayınevi. Nisbet R. Bottomore T. (1990). Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi, Ankara: Verso Yayıncılık. Meriç, Cemil (2006). Saint-Simon, İlk Sosyolog, İlk Sosyalist, İstanbul: İletişim Yayınları. Türkçe
Ders Değerlendirme Sistemi
Değerlendirme YöntemiKatkı Yüzdesi (%)Değerlendirme Yöntemi Ad
Dönem Sonu Sınavı60Dönem Sonu Sınavı
Ara Sınav40Ara Sınav
T+U : Teorik + Pratik
PY: Program Yeterlilikleri
ÖK: Ders Öğrenme Kazanımları