Yazdır

DERS BİLGİLERİ
Ders KodDers AdT+U SaatYarıyılAKTS
STA 103SANAT TARİHİ TERMİNOLOJİSİ - I2 + 01. Yarıyıl3

DERS TANIMI
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Dersin Amacı Sanat Tarihinde kullanılan terimlerin içeriğinin öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Ders İçeriği Sanat Tarihi eğitiminde kullanılan özel meslek dili, terimleri, temel kavramları (klasik, barok, rokoko, ampir, eklektisizm, maniyerizm, vb.), mimarlıkla ilgili terimler (plan, kesit, rölöve, restitüsyon, vb.), mimari yapıların öğeleri (tonoz, kubbe, eyvan, paye, eksedra, taçkapı vb.), kullanılan malzeme (alçı, ahşap, stuko vb.), teknik ve üslup özellikleri öğretilmektedir. Bu terimlerle ilgili örnekler üzerinde detaylı olarak durulmaktadır.
Ders Ön Koşul Dersin ön koşulu yok.
Ders Yan Koşul Dersin yan koşulu yok.
Öğretim Sistemi Yüz Yüze

DERS ÖĞRENME KAZANIMLARI
1Sanat Tarihi kavramı ve dersin genel içeriği hakkında bilgi verir, dersle ilgili kaynakları tanır.
2Mimari eserlerde sütun, sütunce, ayak-paye gibi taşıyıcılar ile kubbe, tonoz ve kemer gibi üst örtü öğeleri hakkında bilgi verir. Revak ve eyvan terimleri ile bunların benzer ve farklı yönleri. Ayrıca kubbe geçiş öğelerini örnekleri ile açıklayabilir. Baldaken, sundurma, apsis, avlu, vb. yapı ya da yapı bölümleri ile yarım kubbe ve eksedra gibi örtü unsurlarının özelliklerini tanır. Atkı, aydınlatma feneri, tonoz türleri ile benzer ve farklı örneklerini karşılaştırma yaparak açıklar.
3Tarihi yapılarda uygulanan duvar tekniklerini tanır. Almaşık, bağdadi ve hımış duvar teknikleri ile kâgir duvarın tarihsel geçmişini açıklayabilecektir.
4Bordür, silme, plaster gibi cephe hareketlendirme unsurlarıyla çörten, derz, devşirme malzeme, çini gibi yapı ve süslemeye ilişkin terimleri açıklayabilecektir.
5Sahın ve nef terimlerini açıklayabilir. Kemer ve bölümlerinin çizim eşliğinde tüm özellikleri ile tanımlayabilecektir.
6Vakıf ve vakfiye terimi ve vakfiyelerin bölümleri hakkında detaylı bilgi verir. Dini inanç sistemlerindeki vakıf anlayışıyla Türk vakıf sistemini karşılaştırabilir.
7Ebced hesabı yapabilir. Harflerin sayısal değerleri ve hesaplama tekniğine dayanan hesaplamayı karşılaştığı yapı örneklerinde kullanabilir. Hicri ve Miladi tarihleri birbirine çevirme formüllerini bilir. Yazıtlarda geçen Hicri ayların kısaltmalarını tanıyabilir.
8Mimari belgeleme ile ilgili Eskiz, plan, kesit, rölöve, restorasyon, vb. terimleri günlük hayatta kullanabilir.
9Yapı türlerini tanır ve tanıtabilir. Türk mimarisindeki külliye, cami, mescit, namazgah, vb. yapıların mimari gelişimi ve detayları hakkında detaylı açıklamalar yapabilir. Medrese, Darülhadis, Darüşşifa, Darulhuffaz, Sıbyan Mektebi gibi eğitim yapılarının tarihsel geçmişi ve mimari gelişimlerini örnekleriyle açıklar.

DERS ÖĞRENME KAZANIMININ PROGRAM YETERLİLİKLERİNE KATKISI
NoPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11
ÖK 001  3  44    
ÖK 002  4  33    
ÖK 003214  4431 2
ÖK 004  5  33    
ÖK 00541   33    
ÖK 006     3331 2
ÖK 007     44    
ÖK 0084 2  34    
ÖK 009411  3412  
Ara Toplam14319  303274 4
Katkı20200341000

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
EtkinlikSayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi(14 hafta/teorik+uygulama)14228
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)14228
Arasınavlar(hazırlık süresi dahil)11010
Yarıyıl Sonu Sınavı(hazırlık süresi dahil)11212
Toplam İş Yükü

Dersin AKTS Kredisi






78

3
DERS ŞUBELERİ
 Dönem seçiniz :   


 Ders DönemiŞube NoDersi Veren Öğretim Elemanı
Detay 2019-2020 Güz1HALİL ÖZYİĞİT


Yazdır

Ders Şube Detayları
Dersin Kodu Dersin Ad Saat (T+P) Şube No Öğretim Dili Şube Dönemi
STA 103 SANAT TARİHİ TERMİNOLOJİSİ - I 2 + 0 1 Türkçe 2019-2020 Güz
Öğretim Elemanı  E-Posta  İç Hat  Ders Yeri Devam Zorunluluğu
Doç. Dr. HALİL ÖZYİĞİT hozyigit@pau.edu.tr FEN A0217 Dersin Devam Yüzdesi : %75
Amaç Sanat Tarihinde kullanılan terimlerin içeriğinin öğretilmesi amaçlanmaktadır.
İçerik Sanat Tarihi eğitiminde kullanılan özel meslek dili, terimleri, temel kavramları (klasik, barok, rokoko, ampir, eklektisizm, maniyerizm, vb.), mimarlıkla ilgili terimler (plan, kesit, rölöve, restitüsyon, vb.), mimari yapıların öğeleri (tonoz, kubbe, eyvan, paye, eksedra, taçkapı vb.), kullanılan malzeme (alçı, ahşap, stuko vb.), teknik ve üslup özellikleri öğretilmektedir. Bu terimlerle ilgili örnekler üzerinde detaylı olarak durulmaktadır.
Haftalık Konu Başlıkları
HaftaKonular
1 Dersle ilgili kaynakların verilecek, Sanat Tarihi kavramı ve dersin genel içeriği üzerinde durulacaktır.
2 Mimari eserlerde sütun, sütunçe, ayak-paye gibi taşıyıcılar ile kubbe, tonoz ve kemer gibi üst örtü ögeleri anlatılacaktır.
3 Revak ve eyvan terimleri açıklanacak, benzer ve farklı yönleri üzerinde durulacaktır. Ayrıca kubbe geçiş ögeleri örneklerle açıklanacaktır.
4 Baldaken, sundurma, apsis, avlu, vb. yapı yada yapı bölümleri ile yarım kubbe ve eksedra gibi örtü unsurları anlatılacaktır.
5 Atkı, aydınlatma feneri örneklerle anlatılarak tonoz türleri benzer ve farklı yönleriyle işlenecektir.
6 Tarihi yapılarda uygulanan duvar teknikleri üzerinde durulacaktır. Bunlar kapsamda almaşık, bağdadi ve hımış duvar teknikleri ile kâgir duvarın tarihsel geçmişi üzerinde durulacaktır.
7 Bordür, silme, plaster gibi cephe hareketlendirme unsurlarıyla çörten, derz,, devşirme malzeme, çini gibi yapı ve süslemeye ilişkin terimler üzerinde durulacaktır.
8 Sahın ve nef kelimeleri üzerinde durularak kemer ve bölümleri çizim eşliğinde anlatılacaktır.
9 Vakıf ve vakfiye terimleri üzerinde durulacaktır. Dini inanç sistemlerindeki vakıf anlayışıyla Türk vakıf sistemi üzerinde durulacak; vakfiyelerin bölümleri açıklanacaktır.
10 Ara sınav
11 Ebced hesabı anlatılacaktır. Bu hesaba göre harflerin sayısal değerleri anlatılarak, hesaplama tekniği üzerinde durulacaktır. Hicri ve Miladi tarihleri birbirine çevirme formülleri verilecek, yazıtlarda geçen Hicri ayların kısaltmaları üzerinde durulacaktır
12 Eskiz, plan, kesit, rölöve, restorasyon, vb. mimari belgeleme ile ilgili terimler anlatılacaktır.
13 Yapı türleri üzerinde durulacaktır. Türk mimarisindeki külliye, cami, mescit, namazgah, vb. yapıların mimari gelişimi detaylarıyla anlatılacaktır.
14 Medrese, Darülhadis, Darüşşifa, Darulhuffaz, Sıbyan Mektebi gibi eğitim yapılarının tarihsel geçmişi ve mimari gelişimleri üzerinde durulacaktır.
Materyaller
Materyal belirtilmemiştir.
Kaynaklar
KaynaklarKaynak Dili
Doğan Hasol, Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, İstanbul, 1975; M.Sözen-U.Tanyeli, Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü, İstanbul, 1992; N. Sönmez, Osmanlı Dönemi Yapı ve Malzeme Terimleri Sözlüğü, İstanbul, 1998.Türkçe
Ders Değerlendirme Sistemi
Değerlendirme YöntemiKatkı Yüzdesi (%)Değerlendirme Yöntemi Ad
Dönem Sonu Sınavı60Dönem Sonu Sınavı
Ara Sınav40Ara Sınav
T+U : Teorik + Pratik
PY: Program Yeterlilikleri
ÖK: Ders Öğrenme Kazanımları