Yazdır

DERS BİLGİLERİ
Ders KodDers AdT+U SaatYarıyılAKTS
ARK 307ANADOLU ANTİK KENTLERİ - I2 + 05. Yarıyıl4,5

DERS TANIMI
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Dersin Amacı Dersin amacı; İlk Tunç Çağı’ndan itibaren kent planları ve kentleşme sürecini irdelemek, önemli merkezleri kentleşme ve kent planlaması yönünden sorgulamaktır. Dersin hedefi; kentleşme süreci ve kent planlamaları hakkında bilgi sahibi olarak, bilgi ve deneyimlerini yazılı olarak ifade edebilmektir.
Ders İçeriği Bu derste öncelikli olarak bölge kentleri yapıları ve coğrafi özelliklerine göre anlatılacaktır. Ayrıca İonia, Karia, Lykia, Pisidia, Kilikia ve Pamphylia bölgelerinin önemli kentleri slaytlarla anlatılacaktır. .
Ders Ön Koşul Dersin ön koşulu yok.
Ders Yan Koşul Dersin yan koşulu yok.
Öğretim Sistemi Yüz Yüze

DERS ÖĞRENME KAZANIMLARI
1Kent ve köy kavramlarını tanımlar ve ilk yerleşmelerin ve kentleşmenin nerelerde başladığı bilir
2Kentleri oluşturan temel unsurları bilir
3İlk Tunç Çağı’ndan itibaren kent planlarını tanır ve inceler
4Neolitik yerleşmeleri bilir ve bunların varsa kent özelliklerini tanımlar
5İlk Tunç Çağı’ndan itibaren Anadolu ve Yakındoğu’da kentleşme sürecini bilir
6M.Ö II. Binyıl ve I. Binyıl önemli merkezlerini kentleşme ve kent planlaması yönünden inceler
7Araştırma yaptığı konuyla ilgili bilgi ve deneyimlerini yazılı olarak ifade edebilme

DERS ÖĞRENME KAZANIMININ PROGRAM YETERLİLİKLERİNE KATKISI
NoPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11PY 12PY 13
ÖK 0015            
ÖK 002 5 3 5 5 5555
ÖK 003    5 5 5    
ÖK 004    54       
ÖK 005           45
ÖK 006 54          
ÖK 007       5 55  
Ara Toplam5104310951051010910
Katkı1110111111111

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
EtkinlikSayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi(14 hafta/teorik+uygulama)12224
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)12336
Ödevler248
Arasınavlar(hazırlık süresi dahil)199
Yarıyıl Sonu Sınavı(hazırlık süresi dahil)11010
Sunum / Seminer (hazırlık süresi dahil)15230
Toplam İş Yükü

Dersin AKTS Kredisi






117

4,5
DERS ŞUBELERİ
 Dönem seçiniz :   


 Ders DönemiŞube NoDersi Veren Öğretim Elemanı
Detay 2019-2020 Güz1MURAT TAŞKIRAN


Yazdır

Ders Şube Detayları
Dersin Kodu Dersin Ad Saat (T+P) Şube No Öğretim Dili Şube Dönemi
ARK 307 ANADOLU ANTİK KENTLERİ - I 2 + 0 1 Türkçe 2019-2020 Güz
Öğretim Elemanı  E-Posta  İç Hat  Ders Yeri Devam Zorunluluğu
Doç. Dr. MURAT TAŞKIRAN mtaskiran@pau.edu.tr İTBF A0018 Dersin Devam Yüzdesi : %
Amaç Dersin amacı; İlk Tunç Çağı’ndan itibaren kent planları ve kentleşme sürecini irdelemek, önemli merkezleri kentleşme ve kent planlaması yönünden sorgulamaktır. Dersin hedefi; kentleşme süreci ve kent planlamaları hakkında bilgi sahibi olarak, bilgi ve deneyimlerini yazılı olarak ifade edebilmektir.
İçerik Bu derste öncelikli olarak bölge kentleri yapıları ve coğrafi özelliklerine göre anlatılacaktır. Ayrıca İonia, Karia, Lykia, Pisidia, Kilikia ve Pamphylia bölgelerinin önemli kentleri slaytlarla anlatılacaktır. .
Haftalık Konu Başlıkları
HaftaKonular
1 Kent ile Köy kasaba kavramları ve ilk kentleşmenin nerelerde başladığı. Çatalhöyüğün kent olup olmadığı.
2 Sümer ülkesinde kentleşme ve Nippur örneği.
3 kenti kent yapan unsurların neler olduğu.
4 Doğu Anadolu’daki Titriş ve Kazane yerleşmelerinin kent olma özellikleri. Malatya Arslantepe ve diğer Doğu Anadolu yerleşmelerinin kent olup olamadıkları konusu
5 Batı Anadolu’da İlk Tunç Çağı II dönemindeki kentleşme sürecine geçilmekte ve gerçek anlamda kentlerin ortaya çıkışı ve bunların genel özellikleri işlenmektedir. Küllüoba, Demirci, Troia İTÇ I ve II Dönemi kentleri mümkün olduğunca detaylı bir şekilde incelenmektedir.
6 Özellikle Troia üzerinde durulmakta ve buradaki kentleşme süreci 2. binyıla kadar getirilmekte ve kentin gelişimi ve büyümesi üzerinde durulmaktadır.
7 MÖ 2. binyıl kentlerine geçilmektedir. Özellikle Orta Anadolu’da Asur Ticaret Kolonileri’nin başkenti sayılan Kültepe Karumu kentleşme açısından ele alınmaktadır.
8 Hititlerin Başkenti Hattuşa başta olmak üzere Sarissa-Kuşaklı, OrtaköyŞapinuva ve Alacahöyük gibi önemli merkezler kentleşme ve kent planlaması yönünden incelenemektedir.
9 MÖ 1. binyıl kentleşmesine geçilmektedir. Öncelikle Geç Hitit, Urartu kentleri veya kaleleri ile Phryglerin başkenti Gordion ve Lydia Krallığı’nın başkenti Sardeis üzerinde durulmakta bunların kent özellikleri ayrı ayrı irdelenmektedir.
10 MÖ 1. binyıl kentleşmesine geçilmektedir. Öncelikle Geç Hitit, Urartu kentleri veya kaleleri ile Phryglerin başkenti Gordion ve Lydia Krallığı’nın başkenti Sardeis üzerinde durulmakta bunların kent özellikleri ayrı ayrı irdelenmektedir.
11 Arkaik ve Klasik Dönem kentleşmesine geçilmekte ve bunların topoğrafik olarak ayrımları yapılmaktadır. Devamında kent Devleti (Polis)’ nin doğuşu yaşayan halk kitleleri vatandaşlar ve köleler gibi incelenmektedir.
12 Özellikle kentlerin ayrılmaz parçası olan Sur duvarları üzerinde durulmakta ve sonrasında Akropol, Agora, tapınaklar, Bouleterion, Prytaneion, Tiyatro gibi kamu yapıları yanında konutlar incelenmektedir.
13 Özellikle kentlerin ayrılmaz parçası olan Sur duvarları üzerinde durulmakta ve sonrasında Akropol, Agora, tapınaklar, Bouleterion, Prytaneion, Tiyatro gibi kamu yapıları yanında konutlar incelenmektedir.
14 Özellikle kentlerin ayrılmaz parçası olan Sur duvarları üzerinde durulmakta ve sonrasında Akropol, Agora, tapınaklar, Bouleterion, Prytaneion, Tiyatro gibi kamu yapıları yanında konutlar incelenmektedir.
Materyaller
Materyal belirtilmemiştir.
Kaynaklar
KaynaklarKaynak Dili
Akurgal, E., Anadolu Uygarlıkları, Net Yayıncılık, İstanbul, 2007. Türkçe
Akurgal, E., Anadolu Kültür Tarihi, TUBİTAK Yayınları, Ankara, 1998. Türkçe
Gates, C., Ancient cities : the archaeology of urban life in the Near East and Egypt, Greece and Rome, Routledge, 2011.English
Wycherley, R. E., Antik Çağda Kentler Nasıl Kuruldu?, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul, 1986. Türkçe
Owens, E. J., Yunan ve Roma dünyasında kent= the city in the Greek and Roman world, Homer Yayınları, İstanbul, 2000. Türkçe
Çevik, Ö., Arkeolojik Kanıtlar Işığında Tarihte İlk Kentler ve Kentleşme Süreci, İstanbul, 2005Türkçe
Rich, J. Antik Dünyada Kırsal ve Kent, Homer Yayınları, İstanbul, 2000. Türkçe
Ders Değerlendirme Sistemi
Değerlendirme YöntemiKatkı Yüzdesi (%)Değerlendirme Yöntemi Ad
Ara Sınav50Ara Sınav
Dönem Sonu Sınavı50Dönem Sonu Sınavı
T+U : Teorik + Pratik
PY: Program Yeterlilikleri
ÖK: Ders Öğrenme Kazanımları