Yazdır

DERS BİLGİLERİ
Ders KodDers AdT+U SaatYarıyılAKTS
TDE 366KARŞILAŞTIRMALI TÜRK LEHÇELERİ VE EDEBİYATLARI4 + 07. Yarıyıl4,5

DERS TANIMI
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Dersin Amacı Çağdaş Türk lehçeleri ve edebiyatlarının genel ve temel niteliklerini kavratmak.
Ders İçeriği Çağdaş Türk lehçelerinin genel dilbilgisel özellikleri, edebiyatları, başlıca şair ve yazarları, seçilmiş şiir, hikâye, roman ve tiyatro metinleri üzerinde karşılaştırmalı incelemeler.
Ders Ön Koşul Dersin ön koşulu yok.
Ders Yan Koşul Dersin yan koşulu yok.
Öğretim Sistemi Yüz Yüze

DERS ÖĞRENME KAZANIMLARI
1Çağdaş Türk lehçelerinden “Kuzey Türkçesi (Kıpçak)” grubunda yer alan (Kazak T., Kırgız T., Tatar T., Nogay T., Karakalpak T.vs) lehçelerden birine vakıf olma, okuma, anlama, değerlendirme becerisi kazandırır. Bu lehçeleri genel hatlarıyla da öğrenme; Türk dilini lehçe ve şiveleri ile ele alıp art zamanlı ve eş zamanlı karşılaştırmalar yaparak değerlendirme yeteneği ve becerisini kazandırır.
2Adı geçen lehçelerden –en azından- iki tanesini sesbilim, biçimbilim, sözlükbilim temellerine de dayandırarak tanıyabilme, sınıflandırabilme beceri, bilgi ve yeteneğini kazandırır. Lehçeler arasındaki bu bilgi ve becerileri diğer disiplinlerle de (tarih, coğrafya, felsefe, sosyoloji, antropoloji, arkeoloji, vs) ilişkilendirerek değerlendirme bilgi ve becerisini kazandırır.
3Çağdaş Türk lehçelerinin Kuzey grubundakilerin –en azından ikisinin- benzer ve farklı yönlerini görüp tahlil edebilme bilgi ve becerisini kazandırır. Adı geçen lehçelerin oluşturduğu edebiyatlar hakkında teknolojik imkânları kullanarak gerekli kaynaklara ulaşma bilgi, beceri ve donanımını kazandırır.
4Bu lehçelerle ilgili olarak elde edilen bilgileri diğer disiplinlerle karşılaştırıp sonuçlara ulaşabilme beceri ve bilgisini kazandırır. Elde edilen bilgileri ve becerileri aktif olarak verimli şekilde kullanabilme bilgi ve becerisini kazandırır.
5Yaşayan Türk lehçeleri üzerine öğrendiği bilgi ve becerileri mesleğinin bir parçası haline getirme, öğretim yöntemlerini kullanarak anlatabilme birikim ve becerisini kazandırır. Yaşayan Türk lehçeleri ile ilgili bilgi ve birikimini ilmi çalışmalara dönüştürme yetenek ve becerisini elde edip lisans üstü çalışmalar yapma becerisini kazandırır.

DERS ÖĞRENME KAZANIMININ PROGRAM YETERLİLİKLERİNE KATKISI
NoPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11PY 12
ÖK 001555455545554
ÖK 002545545554555
ÖK 003455454555455
ÖK 004555544555455
ÖK 005455554555455
Ara Toplam232425232322252424222524
Katkı555554555455

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
EtkinlikSayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi(14 hafta/teorik+uygulama)41352
Ödevler11313
Yarıyıl Sonu Sınavı(hazırlık süresi dahil)12626
Arasınav12626
Toplam İş Yükü

Dersin AKTS Kredisi






117

4,5
DERS ŞUBELERİ
 Dönem seçiniz :   


 Ders DönemiŞube NoDersi Veren Öğretim Elemanı
Detay 2019-2020 Güz2DİLEK ÇETİNDAŞ


Yazdır

Ders Şube Detayları
Dersin Kodu Dersin Ad Saat (T+P) Şube No Öğretim Dili Şube Dönemi
TDE 366 KARŞILAŞTIRMALI TÜRK LEHÇELERİ VE EDEBİYATLARI 4 + 0 2 Türkçe 2019-2020 Güz
Öğretim Elemanı  E-Posta  İç Hat  Ders Yeri Devam Zorunluluğu
Prof. Dr. DİLEK ÇETİNDAŞ dcetindas@pau.edu.tr İTBF B0006 İTBF B0008 Dersin Devam Yüzdesi : %70
Amaç Çağdaş Türk lehçeleri ve edebiyatlarının genel ve temel niteliklerini kavratmak.
İçerik Çağdaş Türk lehçelerinin genel dilbilgisel özellikleri, edebiyatları, başlıca şair ve yazarları, seçilmiş şiir, hikâye, roman ve tiyatro metinleri üzerinde karşılaştırmalı incelemeler.
Haftalık Konu Başlıkları
HaftaKonular
1 Türkmen Türkçesi, Türkmen edebiyatı
2 Türkmen Türkçesi alfabesi
3 Türkmen Türkçesindeki sesler, seslik özellikler
4 Türkmen Türkçesindeki morfolojik özellikler
5 Türkmen Türkçesindeki morfolojik özellikler
6 Türkmen Türkçesiyle ilgili metinlerin okunması ve gramer tahlilleri
7 Türkmen Türkçesiyle ilgili metinlerin okunması ve gramer tahlilleri
8 Türkmen Türkçesiyle ilgili metinlerin okunması ve gramer tahlilleri
9 Türkmen Türkçesiyle ilgili metinlerin okunması ve gramer tahlilleri
10 Gagavuz veya Azerbaycan Türkçesi, alfabesi
11 Seslik özellikler, morfolojik özellikler
12 Azerbaycan/Gagavuz edebiyatı hakkında bilgiler
13 Azerbaycan/Gagavuz Türkçesiyle ilgili metinlerin okunması ve gramer tahlilleri
14 Azerbaycan/Gagavuz Türkçesiyle ilgili metinlerin okunması ve gramer tahlilleri
Materyaller
Materyal belirtilmemiştir.
Kaynaklar
KaynaklarKaynak Dili
Ceyhun Vedat UYGUR, Türkmen Türkçesi (Gramer-Kelime Tahlilleri-Metinler-Aktarmalar-Sözlük), Fakülte Kİtabevi Yay. Isparta Türkçe
Mehmet Kara, Türkmen TürkçesiTürkçe
1. Türkiye Dışındaki Türk Edebiyatları Antolojisi, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara 2. Konu ile ilgili diğer kaynaklarTürkçe
Ceyhun Vedat UYGUR, Türkmen Türkçesi (Gramer-Kelime Tahlilleri-Metinler-Aktarmalar-Sözlük), Fakülte Kİtabevi Yay. Isparta Türkçe
Mehmet Kara, Türkmen TürkçesiTürkçe
Türkiye Dışındaki Türk Edebiyatları Antolojisi, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara 2. Konu ile ilgili diğer kaynaklarTürkçe
Ders Değerlendirme Sistemi
Değerlendirme YöntemiKatkı Yüzdesi (%)Değerlendirme Yöntemi Ad
Dönem Sonu Sınavı60Dönem Sonu Sınavı
Ara Sınav40Ara Sınav
T+U : Teorik + Pratik
PY: Program Yeterlilikleri
ÖK: Ders Öğrenme Kazanımları