Yazdır

DERS BİLGİLERİ
Ders KodDers AdT+U SaatYarıyılAKTS
TDS 239GÜZEL KONUŞMA VE DİKSİYON2 + 03. Yarıyıl2

DERS TANIMI
Ders Düzeyi Ön Lisans
Ders Türü Seçmeli
Dersin Amacı Mesleğin gerektirdiği etkili iletişimi gerçekleştirebilmek, doğru ve etkili konuşma için temel oluşturulacak bilgilerin kazandırılması.
Ders İçeriği Türkçe’nin ses ahenk kuralları. Cümle yapısı, sesleme biçiminin tanımı. Türk Dili’nin zenginliği. Sesten heceye, heceden kelimeye, kelimeden cümleye geçişler. Kelime zenginleştirme çalışmaları. Beyindeki konuşma merkezi. Konuşmanın gerçekleşmesi için şartlar. Sözlü iletişim. Sözsüz iletişim. Topluluk önünde konuşma becerisi. Etkili konuşma teknikleri. Örnek çalışmalar ( meslek tanıtımı, kitap tanıtımı ). Örnek çalışmalar ( meslek tanıtımı, kitap tanıtımı ). Örnek çalışmalar ( meslek tanıtımı, kitap tanıtımı )
Ders Ön Koşul Dersin ön koşulu yok.
Ders Yan Koşul Dersin yan koşulu yok.
Öğretim Sistemi Yüz Yüze

DERS ÖĞRENME KAZANIMLARI
1Sözlü anlatımı oluşturan temel öğeleri, bu öğelerin özelliklerini bilir, bu bilgiyi mesleki çalışmalarında etkin olarak uygular.
2Sözlü anlatımda, doğru ve güzel konuşmanın, kişisel ve toplumsal anlaşma bakımından önemini açıklar ve uygular.
3Konuşurken, Türk dilinin ses yapısına, ses özelliklerine, ahengine, vurgu ve tonlama kurallarına uyar.
4Meslekî çalışmalarında ve bilimsel araştırmalarda gerek kişisel, gerekse toplumsal iletişim sırasında, etkili iletişim, güzel konuşma ve diksiyon kurallarını uygular.
5Dilin sesli kullanımı ile ilgili olarak üniversite seviyesine taşınan bilgi ve uygulama eksikliklerini giderir.
6Konuşma dilindeki gelişmeleri takip ederek doğru ve güzel uygulamaları destekler.
7Diksiyon ve Etkili iletişimin temel kurallarını bilinçli olarak uygulamak üzere kendini geliştirir. (Ses ve beden dilinin kullanılması, kişisel imaj, jest ve mimik kontrolü, doğru ve yanlış davranışlar, etkili iletişim için bilinmesi ve uygulanması gereken kurallar,)
8Konuşma türlerini, konuşma üsluplarını, sunum kurallarını bilerek Hazırlıklı ve planlı konuşma becerisi kazanır ve uygular.
9Dinleme-anlama, yorumlama ve aktarma becerilerini geliştirir.

DERS ÖĞRENME KAZANIMININ PROGRAM YETERLİLİKLERİNE KATKISI
NoPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11PY 12PY 13
ÖK 00155555 5 55   
ÖK 0025555  5555   
ÖK 0035555  5555   
ÖK 0045555  5555   
ÖK 005555   5555   
ÖK 00655555 5555   
ÖK 00755555 5555   
ÖK 008 5555 5 55   
ÖK 00955555 5 55   
Ara Toplam4045454025 45304545   
Katkı4554305355000

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
EtkinlikSayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi(14 hafta/teorik+uygulama)14228
Arasınavlar(hazırlık süresi dahil)11010
Yarıyıl Sonu Sınavı(hazırlık süresi dahil)11414
Toplam İş Yükü

Dersin AKTS Kredisi






52

2
DERS ŞUBELERİ
 Dönem seçiniz :   


 Ders DönemiŞube NoDersi Veren Öğretim Elemanı
Detay 2023-2024 Güz1HAVVA ERGÜR


Yazdır

Ders Şube Detayları
Dersin Kodu Dersin Ad Saat (T+P) Şube No Öğretim Dili Şube Dönemi
TDS 239 GÜZEL KONUŞMA VE DİKSİYON 2 + 0 1 Türkçe 2023-2024 Güz
Öğretim Elemanı  E-Posta  İç Hat  Ders Yeri Devam Zorunluluğu
Öğr. Gör. HAVVA ERGÜR hkutlu@pau.edu.tr DSHMY D0014 Dersin Devam Yüzdesi : %60
Amaç Mesleğin gerektirdiği etkili iletişimi gerçekleştirebilmek, doğru ve etkili konuşma için temel oluşturulacak bilgilerin kazandırılması.
İçerik Türkçe’nin ses ahenk kuralları. Cümle yapısı, sesleme biçiminin tanımı. Türk Dili’nin zenginliği. Sesten heceye, heceden kelimeye, kelimeden cümleye geçişler. Kelime zenginleştirme çalışmaları. Beyindeki konuşma merkezi. Konuşmanın gerçekleşmesi için şartlar. Sözlü iletişim. Sözsüz iletişim. Topluluk önünde konuşma becerisi. Etkili konuşma teknikleri. Örnek çalışmalar ( meslek tanıtımı, kitap tanıtımı ). Örnek çalışmalar ( meslek tanıtımı, kitap tanıtımı ). Örnek çalışmalar ( meslek tanıtımı, kitap tanıtımı )
Haftalık Konu Başlıkları
HaftaKonular
1 Konuşmanın önemi , Konuşma ve düşünme ilişkisi, Konuşma ve kişilik , Söz söyleme sanatı ( hitabet, retorik)
2 2 Konuşmada heyecanın kontrolü. Konuşmada vücut dilini kullanma. Öğretmenin beden dili nasıl olmalıdır?
3 Etkileyici konuşmada iletişimin dört temel öğesi ( konuşan, ileti, dinleyici, koşullar)
4 Konuşmanın unsurları( Ses, dil görsel davranış, zihinsel etkinlik)
5 Konuşma dili, yazı dili ayrımı, Fonetik açıdan Türkçenin özellikleri
6 Konuşma ve yazı dilinde yapılan hatalar, Konuşmanın yazma ile ilişkisi,
7 Ara Sınav
8 Sesin eğitilmesi, Artikülasyon ve Uygulamaları. Ses çıkışını düzeltme
9 Sözcüklerin doğru şekilde telaffuzu, Boğumlama, vurgu, tonlama, ulama Metinler Üzerinde Uygulamalar
10 Konuşmayı bozan unsurlar. Konuşma bozuklukları ve rehabilitasyon. Uygulamalar
11 Konuşma türleri ve etkili konuşmayı sağlayan etmenler, Hazırlıksız konuşma , hazırlıklı konuşma Sunum Teknikleri ve Topluluk Önünde Konuşma
12 Hazırlıksız konuşma , hazırlıklı konuşma Seçili şiirler üzerinde uygulamalar, şiir okuma sanatı, örnekler
13 Yazım kuralları, sıkça yapılan yazım yanlışları ve anlatım bozuklukları, konuşmada noktalamanın etkileri ve rolü
14 Türkçeyi iyi konuşan hatiplerden örnek konuşmalar.Uygulamalar
Materyaller
Materyal belirtilmemiştir.
Kaynaklar
KaynaklarKaynak Dili
KAYNAKÇA: GÜRZAP, Can (2004), Konuşan İnsan, İstanbul,Yapı Kredi Yayınları ŞENBAY, Nüzhet (1993), Söz ve Diksiyon Sanatı, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları ŞENBAY, Nüzhet (1991), Alıştırmalı Diksiyon Sanatı, İstanbul, M.E.B VURAL, Birol (2005), Doğru ve Güzel Konuşma, İstanbul, Hayat Yayıncılık Türkçe
Ders Değerlendirme Sistemi
Değerlendirme YöntemiKatkı Yüzdesi (%)Değerlendirme Yöntemi Ad
Dönem Sonu Sınavı50Dönem Sonu Sınavı
Ara Sınav50Ara Sınav
T+U : Teorik + Pratik
PY: Program Yeterlilikleri
ÖK: Ders Öğrenme Kazanımları